Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

StudentenWerk daagt uitzendmarkt uit met nieuw businessmodel

Hoe kom je af van een bepaald imago dat aan je bedrijf kleeft? Online uitzendbureau StudentenWerk wilde af van de associatie met studenten en lanceert daarom in januari een nieuw merk. Tegelijkertijd introduceert het een nieuw businessmodel. Rogier Thewessen vertelt erover op 7 Ditches TV.

Studentenwerk staat op nummer 16 op de lijst van uitzendbureaus in Nederland, met een omzet van 85 miljoen euro, 250 medewerkers en 1,2 miljoen mensen in de database. Het bedrijf verwierf die positie door dingen anders dan te doen dan gebruikelijk in de sector. Het businessmodel is traditioneel – StudentenWerk verdient een marge op elk uur dat een uitzendkracht werkt – maar de werving gebeurt online, via een netwerk van websites.

Waar het bedrijf bij de start dertien jaar geleden nog focuste op studenten, doet StudentenWerk allang meer dan het vullen van bijbanen. ‘We zijn meegegroeid met de database en hebben nu ook mensen fulltime aan het werk’, beschrijft medeoprichter Rogier Thewessen. Het bedrijf heeft naast StudentenWerk een aantal andere labels, zoals CN IT en CareerNetwork, en gaat die vanaf januari onder een nieuw ‘moederlabel’ hangen. De naam wordt nog niet vrijgegeven, maar het moet het probleem van de associatie met studenten wegnemen. ‘Het wordt de grote broer van Studentenwerk, en het hele hoofdkantoor krijgt ook die naam.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat is niet de enige verandering, want de drie ondernemers – naast Thewessen ook Bram Bosveld en Hugo de Koning – lanceren in januari ook een nieuw businessmodel. Opdrachtgevers kunnen dan volledig online een uitzendkracht boeken, zonder tussenkomst van een kantoor. Vanaf januari wordt daarmee getest. Werkt het, dan kan het internationaal uitgerold worden. StudentenWerk is al een database aan het opbouwen in zeven landen, maar wil verder uitbreiden, liefst volledig online zonder eigen kantoren. ‘Als dat lukt, dan hebben we niet alleen de distributie vernieuwd, maar ook het businessmodel. Dat is als internetondernemer natuurlijk het mooiste wat er is.’ 

Bekijk hieronder het hele interview op 7 Ditches TV