StudentenWerk wint Loey Award

Rogier Thewessen is met StudentenWerk uitgeroepen tot de beste online ondernemer van Nederland. Gisteren ontving hij de Loey award (Leading Online Entrepreneur Of the Year). In de categorie starters ging Valentijn Bras van Scoupy er met de titel vandoor.

Thewessen richtte StudentenWerk in 2000 op, samen met compagnons Hugo de Koning en Bram Bosveld. Inmiddels runt het drietal de grootste uitzendbureau voor studenten en jonge professionals, met 250 werknemers in 25 vestigingen en een omzet die dit jaar over de 100 miljoen gaat.

Businessmodel veranderen

Roger Thewessen online ondernemer van het jaar LOEY awardOnline marketing is volgens Thewessen de motor achter dit succes. "Als je de online technieken goed begrijpt, kun je het businessmodel van de uitzendwereld veranderen. Dat is ook onze droom: in de toekomst bel je geen recruiter meer als je een kracht zoekt, maar vindt je die zelf online." Thewessen is ontzettend trots op zijn titel, "en de komende twintig jaar gaan we gewoon lekker door, lekker knallen."

Geen angst, mogelijkheden

Thewessen liet Janneke Niessen, samen met Joelle Frijssen oprichtster van Improve Digital, achter zich, en Kalo Bagijn, de man achter Brand New Day die ook was genomineerd voor een Loey award. Volgens juryvoorzitter Oerlemans was de keuze zwaar, maar unaniem. "Rogier heeft ons overtuigd door de passie waarmee hij onderneemt, hij kent geen angst maar ziet veel eerder de mogelijkheden en hij heeft tijdens zijn pitch wel tien nieuwe opportunities weten te noemen die hij voor zijn bedrijf zag." En die pretoogjes, die hebben ook het rapport gehaald van de jury, met daarin naast Oerlemans ondernemers als Michiel Mol (ex-Lost Boys), Pieter Zwart (Coolblue), Peter Driessen (Spil Games) en Willem Sijthoff (Adformatie Groep). Pieter Zwart was vorig jaar zelf winnaar van een Loey.

Valentijn Bras (Scoupy) wint startersprijs

Valentijn Bras Scoupy wint LOEY starters awardOm je te kwalificeren voor een Loey moet een ondernemer een track record van minimaal vijf jaar hebben, 2,5 miljoen euro omzet draaien en/of 250.000 euro winst maken. Winnaar van de Loey Starters Award, voor starters met een korter bestaan, werd Valentijn Bras met Scoupy, de kortingsbonnen-app die in 2012 nog Sprout Startup van het Jaar werd. Hij bleef Victor van Tol (peer-to-peer autodeelplatform Snappcar) en Steijn Pelle (Pelliano, de Sprout 25 onder de 25-winnaar) voor.

Trots

Scoupy, met Sanoma en PostNL als aandeelhouders, serveert zijn gebruikers via een app relevante 'kortingsbonnen' van ondernemingen in de directe omgeving. Bras: "We bestaan op de dag af twee jaar, en ik ben waanzinnig trots op deze prijs. En natuurlijk ook op het feit dat we binnen twee jaar een half miljoen gebruikers voor onze app hebben, en twee beursgenoteerde bedrijven als investeerder."

Oerlemans: andere wereld

Reinout Oerlemans jury Loey awardsDe Loey awards zijn een initiatief van onder andere Hubert Deitmers, die als investeerder via Van den Ende en Deitmers bij een reeks online bedrijven betrokken is. Daaronder ook Eyeworks, het mediabedrijf van Reinout Oerlemans, dit jaar voor het laats juryvoorzitter. Zijn (tv)-branche is toch echt een andere wereld, merkte die op. "Ik praat vooral met tv-zenders, en daar is het vooral strijden voor je plekje met andere bedrijven. Maar tijdens de sessies met online ondernemers zie ik een wereld die ik totaal niet ken: die gasten zijn alleen maar bezig met elkaar mee te denken, elkaar te helpen, ze investeren ook in elkaar. Dat is geweldig inspirerend om mee te maken."

 

 

Lees op Sprout over de genomineerde Loey-ondernemers:

Lees over de Loey-starters:

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.