Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kleine hulporganisatie, grote groeistuipen

De ondernemers van Face This doen alles zelf en weten de kosten laag te houden bij hun ontwikkelingsprojecten. Om meer mensen te helpen, zal hun organisatie moeten groeien. ‘Onze marge blijft ons heiligste goed.'

Het idee voor Face This is enkele jaren geleden ontstaan. Jelka Priem heeft een relatie met Jos van der Hoek. Jelka is onderwijzer op een basisschool en Van der Hoek is communicatieadviseur. Ze waren in het geboorteland van Van der Hoek op vakantie. Jelka: “Ik schrok van wat ik daar zag.”

Waar het stel zich over verbaasde was het gebrek aan onderwijsvoorzieningen. Jelka: “Kunnen we niet iets doen, dat was onze eerste reactie.” Eenmaal terug in Nederland kwamen ze op een idee: Indonesische kinderen tekeningen laten maken en die op t-shirts laten drukken. Met opbrengst van de shirts kan dan een renovatieproject van een school worden geadopteerd. “We zochten een positieve manier van ontwikkelingshulp en mensen niet het bekende beeld van de kinderen met vliegjes voorschotelen.”

Misstap

Ze vonden op het eiland Lombok hun eerste project. Ze kwamen er in contact met een lokale adviseur die hen helpt bij het regelen van alle formele zaken. Ze vonden een school om op te knappen. Er was geen stromend water, ook bleven kinderen vaak thuis. Hun contactpersoon, die voor ook voor andere hulporganisaties heeft gewerkt, zorgde ervoor dat de ondernemers geen misstap begingen met hun goede bedoelingen. Het was een heel gedoe om ervoor te zorgen dat hun opknapwerk aan alle staatseisen voldeed. “Je kunt wel een school opknappen, maar je de kinderen zijn nog verder van huis als de school vervolgens als privéschool wordt aangemerkt.” Ook was het van belang om bij het ontwerp van de nieuwe lokalen de plaatselijke bevolking werd betrokken.

Inmiddels hebben zo’n 1500 shirts verkocht. Per stuk kost een shirt 24,90. Er zit een marge op van 75 procent. “We verkopen de shirts relatief goedkoop in vergelijking met de H&Ms in de wereld, maar houden wel veel meer over.” De ondernemers, ze zijn hebben ieder 1000 euro geïnvesteerd, reserveren een klein deel van die marge om weer nieuwe shirts van laten te maken. Van de opbrengst hebben ze inmiddels die school in Lombok kunnen opknappen en zijn ze sinds kort met een tweede project gestart.

De ondernemers, die nu alles nog naast hun werk doen, reizen af en toe naar Indonesië af om er prints te verzamelen. Die laten ze door grafische vormgevers in Nederland tot ontwerpen voor shirts maken en laten het door een leverancier van t-shirts in Nederland bedrukken. Ze verkopen de shirts via hun webshop. Ze doen tot nu toe alles op vrijwillige basis. Ook de promotie van hun shirts pakken ze creatief aan. “We gaan evenementen af en Jos weet hoe free publicity werkt.” 

Overhead

De kracht van hen is dat ze klein zijn, met weinig overhead en ze kunnen schakelen over korte lijnen. “Zelfs de vliegtickets doen we op eigen kosten.” Het liefste willen ze zoveel mogelijk scholen gaan opknappen, maar daarvoor moeten ze wel groeien als organisatie. De ondernemers worden voor de vraag gesteld of ze het kleinschalig houden en volledig in eigen hand of dat ze doorontwikkelen naar een professionele ontwikkelingshulporganisatie. “We zouden dan verschillende projecten te gelijk kunnen gaan doen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een belangrijke stap is om het distributiekanaal verder te professionaliseren. Een van de opties die ze overwegen, is om een samenwerking aan te gaan met een grote winkelketen om hun shirts in de schappen te krijgen. “Maar dan moeten we veel inleveren op de marge.” Toch sturen de ondernemers wel aan om te partneren met een winkelketen of kledingmerk. “Het zou mooi zijn als straks een van ons er fulltime mee aan de slag kan.”

ASN Bank Wereldprijs 2011 van start Voor mensen met een droom voor een duurzame wereld, organiseert de ASN Bank voor de vierde keer de ASN Bank Wereldprijs. Via de community Voor de Wereld van Morgen  nodigt de ASN Bank ondernemers uit die met een goed idee of project de duurzaamheid van de samenleving willen bevorderen. Wie zich inschrijft met een project én er veel mensen enthousiast voor maakt, kan een van de vier themaprijzen van € 10.000 winnen, of de publieksprijs van € 10.000. Inschrijven kan van 1 juni tot 23 september 2011 opwww.voordewereldvanmorgen.nl.

Lees ook: