Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesvolle Sinterklaas voor webwinkels

Ondernemersnieuws vandaag: webwinkels doen goede zaken in Sinterklaastijd, Karma lanceert in de VS en eenvijfde van de studentbedrijven is succesvol.

1. Succesvolle Sinterklaastijd voor webwinkels

Webwinkels doen goede zaken in deze Sinterklaasperiode, ondanks de crisis. Webwinkeliers hebben dit jaar tientallen miljoenen meer verdiend in de weken voor pakjesavond dan een jaar geleden. Van 1 november tot 5 december boekten zij gemiddeld een weekomzet van 128 euro, terwijl dat de rest van het jaar zo’n 90 miljoen euro is. Dat is 42 procent toename, tegenover een toename van 36 procent vorig jaar. Dat maakten Thuiswinkel.org, Blauw Research en PostNL bekend in een onderzoek. Verrassend, aangezien 27 procent van de consumenten aangeeft minder uit te geven aan Sinterklaas en 25 procent zelfs zegt helemaal geen inkopen te doen.

2. Startup Karma lanceert in VS 

Karma, de startup van Robert Gaal, Stefan Borsje en Steven van Wel, is gisteren officieel gelanceerd in de VS. Na maanden van ontwikkeling achter de schermen, kunnen we nu gaan zien hoe de hotspot voor mobiel internet in de praktijk werkt. Vooralsnog alleen in tachtig grote steden in de VS, waar het 4G-netwerk volop gebruikt wordt, maar de Karma-oprichters gaven eerder in een interview in Sprout magazine al aan dat ze wel spoedig naar Europa willen komen. Kosten: 79 dollar voor de hotspot en 14 dollar per 1 GB dataverbruik. Laat je iemand jouw wifi-netwerk gebruiken, dan levert dat je allebei 100 MB gratis data op.

3. Eenvijfde studentbedrijven succesvol

Onderzoeksinstituut Panteia/EIM hield studentbedrijven onder de loep die zijn voortgekomen uit de minor ondernemerschap van de HvA. Wat blijkt: na een aantal jaar bestaat 18 procent van de studentbedrijven nog steeds. De studenten met een eigen bedrijf geven wel aan moeite te hebben met het afronden van hun studie naast hun bedrijf. Daarnaast zijn opvallend veel van de studentbedrijven bezig met vernieuwing: 96 procent van de deelnemers zegt te werken aan een nieuwe product-marktcombinatie, een innovatie of een uniek en onderscheidend product. Ruim de helft van de studentondernemers realiseert omzet; eenderde stopt. 

4. Nieuwe technologie: online kleding passen 

De Zweedse startup Virtusize heeft aangekondigd internationaal uit te rollen met hun technologie, waarmee consumenten makkelijker online kleding kunnen kopen in de juiste maat. Eerste proefkonijnen buiten Zweden zijn de Duitse en Oostenrijkse webshops Stylebop, Apropos en E35, die een widget op hun site aanbieden die kan uitrekenen hoe de afmetingen van een kledingstuk zich verhouden tot kledingstukken die een koper al bezit. Zo kun je bijvoorbeeld zien of een kledingstuk dat je interessant vindt langer of korter is dan je favoriete jasje, en voor jou een prettige pasvorm heeft. Het bedrijf wil hiermee een wereldwijde standaard voor online passen neerzetten, aldus co-founder Gustaf Tunhammer. “We zorgen dat klanten niet meer hoeven te gissen naar hun maten bij het online shoppen.”

5. Natural Plastics wint Sustainable Hero Award

Bert van Vuuren van Natural Plastics ontving gisteren de Sustainable Hero Award uit handen van Jan Peter Balkenende. De prijs werd uitgereikt door Beco en Ernst & Young en is bedoeld om startende duurzame ondernemers te steunen. Natural Plastics heeft een boomverankeringsysteem ontwikkeld dat helemaal is gemaakt van afval uit de voedingsindustrie. Achterliggend idee: ‘Gebruikelijk is het vastzetten met boompalen, maar het is best wel raar om eerst twee bomen te kappen en daar palen van te maken om een nieuwe mee vast te zetten.’ Dat levert veel voordelen op, naast minder co2-uitstoot, want de boom groeit beter en staat stormbestendiger. De vorige award ging naar Christiaan Maats van OAT Shoes.

6. Nest en Evernote Business naar Europa

Nieuws van Le Web ‘12, de grote internetconferentie in Parijs: Nest en Evernote Business worden geïntroduceerd in Europa. Nest is de zelflerende designthermostaat die wereldwijd juichend ontvangen werd vanwege de Apple-filosofie die bedenker Tony Fadell erop toepaste. Evernote Business is een aanvulling op de bestaande app van Evernote die samenwerking en het uitwisselen van ideeën binnen mkb-bedrijven faciliteert. Evernote-founder Phil Libin – die net nog 85 miljoen dollar groeigeld ophaalde – is er persoonlijk in elk geval erg enthousiast over: “Wij gebruiken het zelf ook en het heeft de manier waarop we werken volledig veranderd.” Beide initiatieven lanceren eerst in andere Europese landen, Nederland staat (nog) niet op de planning.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. En dan dit: neem jij de ondernemingsraad wel serieus?

Meer dan de helft van de ondernemingsraden voelt zich gepasseerd door hun directie bij belangrijke beslissingen. Gemiddeld gaat het om anderhalve adviesaanvraag per jaar die ‘gemist wordt’, bijvoorbeeld bij belangrijke financiële en organisatorische zaken als overnames en investeringen. Dat blijkt uit onderzoek van Performa Uitgeverij en ondernemingsraadtrainer FNV Formaat onder bijna 600 ondernemingsraden. Vooral bij organisaties tot 100 werknemers gaat het mis, concluderen de onderzoekers. Daar is in 9 procent van de gevallen geen adviesaanvraag voorgelegd, terwijl dat volgens de OR wel had gemoeten. Een gemiddelde OR krijgt 6,5 verzoeken per jaar van de directie om mee te denken over een voorgenomen besluit.

Tot zover de Sprout update van 5 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?