SyndicatePlus had 'shocktherapie' nodig voor juiste businessmodel

SyndicatePlus biedt supermarkten en leveranciers een platform om productgegevens uit te wisselen. Met een investering van 1,2 miljoen euro die het bedrijf van oprichter Pieter van Herpen maandag bekendmaakte kan de startup ook andere retailers gaan voorzien van productdata.

Van Herpen en zijn team begonnen het bedrijf vier jaar geleden met een aanbieding-app, en daarna de website Foodhouse.nl; dat zit nu allemaal in een ander bedrijf. Tijdens een verblijf bij de accelerator Rockstart kwam er een flinke draai in hun businessmodel.

‘Sinds Rockstart zijn we opnieuw begonnen te kijken met ‘wat zien we nu echt in de markt?. Wat zijn we nu echt?’ Toen hebben we onszelf opnieuw ontdekt, en zijn we voor de volle 100 procent voor b2b gegaan. We hadden wel kennis van de markt, maar we hadden wat shocktherapie nodig.’

Wat hielp was heel goed luisteren naar klanten. ‘Toen kwamen we er achter dat er een megaprobleem is op het gebeid van data-uitwisseling.’ SyndicatePlus verzamelt nu productdata bij leveranciers en levert die gratis aan retailers. Leveranciers betalen om hun productinformatie in de database van de startup te zetten.

‘We begonnen met food omdat we zelf uit die wereld komen, en omdat de problemen daar megagroot zijn’, vertelt Van Herpen. Een supermarktproduct zoals een melkpak verandert bij wijze van spreken elke week, wat soms lastig bij te houden is voor winkeliers die hun producten online aanbieden. SyndicatePlus is nu van plan om ook de gegevens van meer ’statische’ producten te gaan aanbieden, zoals die van drogisterijen, doehetzelfwinkels en woonzaken. 

Walvis

Na een tweetal kleinere seed-rondes stapt nu Walvis Participaties in, het investeringsfonds van John Fentener van Vlissingen. Van Herpen kwam de investeerder op het spoor na het lezen van een interview in Sprout Magazine, vertelt hij. ‘Dat heeft me geïnspireerd.’ En zoveel partijen zijn er niet in Nederland, vult hij aan. ‘Het is geen Londen, Berlijn of San Francisco. De partijen die ertoe doen, dat zijn er niet heel veel. Maar je ziet wel de positieve ontwikkeling dat er meer, en grotere fondsen komen.’ Behalve Walvis investeren ook een aantal business angels, onder wie de oprichters van Just Eat Nederland. 

Met het nieuwe groeikapitaal kan SyndicatePlus zijn platform verder ontwikkelen en ook beeld gaan aanbieden aan winkels. En de eerste internationale contacten zijn al gelegd. Zo maakt de Amerikaanse online supermarktbezorgdienst Instacart al gebruik van de API van SyndicatePlus, al is dat meer op proef. ‘Als die naar Europa komen, dan zou dat een logische partner voor ons kunnen zijn’, zegt Van Herpen.  

Van Herpen gelooft heilig in een ‘open’ platform, waar de meeste data gratis af te nemen is. Geld verdient de startup door leveranciers geld te vragen om hun gegevens op het platform te laten zetten. En hij vergelijk zijn dienst met ‘social media’, waarbij een iemand van een leverancier in contact komt met degene die verantwoordelijk is voor het product bij de retailers. Zo ontstaat er volgens hem een veel efficiëntere informatieuitwisseling en weet je precies wie waar verantwoordelijk voor is. ‘Als leverancier kun je nu vanuit een plek al je retailers aanspreken.’

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl