Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gametechnologie voor hulpverlening

Loren Roosendaal was met IC3D Media vorige week één van de winnaars van ronde 2 van businessplanwedstrijd New Venture. Hij ontwikkelt InterACT, interactieve trainingssoftware waarmee hulpverleners kunnen oefenen voor complexe incidenten als de brand bij Chemie-Pack.

Loren Roosendaal was op 12-jarige leeftijd al aan het prutsen met videogames en kreeg toen hij amper zeventien was een vaste baan aangeboden bij een groot gamebedrijf in Hamburg. Het internationale netwerk van gamedevelopers dat hij in zijn tienerjaren opbouwde met hobbyisme, gebruikt hij nu handig om zijn bedrijf te laten groeien. Er werken dertien mensen bij IC3D Media, die hij allemaal nog kent ‘van vroeger’. Ze zitten over de hele wereld verspreid; letterlijk van Hawaï tot Siberië. “Wij doen aan Het Nieuwe Nieuwe Werken”, zegt hij lachend. Op het kantoor in Breda zit Loren met zijn broer Lennart en een vaste medewerker; de rest van zijn medewerkers spreekt hij alleen op afstand. “Dat scheelt een hoop kosten en maakt het bedrijf uniek als werkgever. Er is bijna niemand die we niet kunnen aannemen. We hebben mensen in dienst die met de meest geavanceerde technologie bij grote studio’s hebben gewerkt, maar liever bij ons werken omdat dat zo relaxt is.”

Complexe technologie

Het bedrijf begon in 2007 met het ontwikkelen van software om de complexe 3D-technologie uit de gamewereld toegankelijk te maken voor andere sectoren. “Graphics professionals maken er hun levenswerk van om de laatste procent performance uit technologie te halen. Die werken soms wel een halve dag aan het ontwerpen van een straatlantaarn voor een game”, legt Roosendaal uit. “Als je die toolkit aan een ontwikkelaar in een andere sector geeft, dan is die verdwaast door alle details die je moet opgeven. Die krijgt het gevoel dat hij elke straatsteen zelf moet leggen.”

De technologie van Roosendaal, onder de naam Logos3D, maakt dat makkelijker. “Daarmee haal je 80 à 90 procent van de prestaties van gamesoftware tegen 10 procent van het werk”, vat de ondernemer het samen. De ontwikkeling betaalde hij van consultancywerk en het ontwikkelen van onderzoeksgames en serious games. 

SBIR

Eind 2010 deed zich de mogelijkheid voor om een aanbesteding binnen te halen via Agentschap NL, in het zogenaamde Small Business Innovation Research (SBIR) programma. Opdracht: bedenk een innovatieve oplossing voor hulpverleners om te kunnen trainen voor complexe incidenten zoals de rellen bij Hoek van Holland. De programma’s waar tot dan toe mee gewerkt werd, hadden veel klachten van hulpverleners opgeleverd en werkten weinig efficiënt. De broers schreven in op de aanbesteding met hun visie op virtueel trainen. “We zagen een enorm gat tussen de state of the art gametechnologie en de markt van simulaties. De plaatjes die daar gebruikt werden, waren om van te huilen: water zag eruit als een blauw vlak en een auto als een kartonnen doosje. Hoe moet je je daarmee voorbereiden op echte ongevallen? Daar móesten we iets aan doen.”

Het aanbestedingstraject bood ze een kans om een ingang bij de overheid te krijgen en financiering voor een nieuw product. Ze werkten maanden – tegen vergoeding weliswaar – aan een haalbaarheidstudie, inclusief previsualisaties, businessplan en risicoanalyses. Met succes: InterACT werd gekozen als één van de zes projecten die financiering kregen. “Hierdoor konden we rekenen op de steun van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en hadden we in één klap genoeg geld binnen om de eerste werkende versie van ons product te ontwikkelen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Loren en Lennart Roosendaal (foto Erik Flikkenschild)

Politieacademie

In de haalbaarheidsstudie voor de sbir-aanbesteding hadden de broers contact gelegd met de politieacademie voor een samenwerking. Daaruit werd hen een denktank toegezegd van mensen van de politie, brandweer, medische hulpdiensten en het leger. Met hen gaan ze de technologie testen. Het moet ze een hoop verbeteringen leveren. Zo kan een trainingssituatie in no time geschetst worden; met één sleepbeweging kan een straat, blok huizen of gecrashte auto neergezet worden. Voorheen waren developers daar weken mee bezig. Deelnemers aan een virtuele training kunnen bovendien allemaal tegelijk oefenen in een bepaalde scène, vanaf verschillende computers. “Voorheen moest een trainer één voor één in een soort theekransje vragen aan deelnemers wat ze zouden doen, en dat dan op het scherm uitvoeren. Nu kan iedereen – politie, brandweer en medische hulpverleners tegelijk – zelf een actie uitvoeren. Met als resultaat dat ze echt interactief werken en veel sneller kennis opdoen.”

Naar schatting kan InterACT in de loop van 2013 in gebruik genomen worden. Daarna willen de broers internationaal uitrollen. Roosendaal is trots op wat hij opgezet heeft in vier jaar tijd. “Het is heel mooi om de kracht van gametechnologie te gebruiken om dingen te maken die goed zijn voor de maatschappij. Het is toch heel bijzonder als je met jouw technologie een volgende ramp zoals bij Chemie-Pack kunt helpen voorkomen.”