Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Startups vergeten dat content king is’

Terwijl Nederland kampt met een gebrek aan tweede- en derde ronde venture capital, kan het wel putten uit veel seed capital. Echter, sommige startups hebben toch moeite toegang te krijgen tot dit groeikapitaal. Dat komt volgens columnist James Bryan Graves omdat veel producten van startups 'gewoonweg zuigen'.

De columnist

Ondernemer en developer James Bryan Graves komt uit de VS, werkte daar voor allerlei techbedrijfjes, maar maakt alweer drie jaar deel uit van de Amsterdamse startupscene. Eerst werkte hij voor locatiedienst Whatser, nu is hij mede-oprichter van Ideedock. Tevens is hij oprichter van het maandelijkse event Hackers & Founders Amsterdam, dat nu zo’n 700 leden herbergt. Voor Sprout volgt hij de ontwikkelingen van de Nederlandse startupscene maandelijks op de voet. Vind meer columns van hem en andere experts op de columnistenpagina.

“Het is inmiddels een algemeen gegeven dat ideeën maar weinig waarde hebben, als ze niet goed worden uitgevoerd. Onderdeel van de uitvoering is uiteraard het maken van het product. De meer savvy ondernemers onder ons hanteren daarbij het mantra ‘Product, product, product!’ Helaas is dat motto wat gedegadreerd tot uitspraken als ‘product must be awesome’ en ‘product must be beautiful’. Startups betrekken mede-oprichters met designerskills die ‘mooie webshites’ (bewust zo gespeld) in Ruby on Rails creëren, deze mixen met content van Foursquare en Twitter, maar toch compleet oninteressant zijn voor investeerders. Waarom is dat?

Het probleem is dat het product ook daadwerkelijk een einddoel moet dienen. Zonder dat zijn zowel de codes achter jouw site, als het design, van weinig waarde. Het product moet de contentconsumptie en – creatie van gebruikers zo simpel mogelijk faciliteren. Instagram werd niet voor 1 miljard dollar verkocht omdat het er zo mooi uitziet, maar omdat het miljoenen gebruikers heeft die content creëren. Zo zag Hipstamatic er mooi uit, maar diens content verspreidde zich toch moeizaam. Digg was slechts voor 150.000 duizend dollar verkocht, omdat diggers stopten met het creëren van content door een werkelijk gruwelijk slechte v4 product release.

Content is king. Dit was het mantra van tech startups, en hopelijk keert dat mantra terug. Content is de absolute toegevoegde waarde van webondernemers. Als het product er niet toe leidt dat gebruikers content creëren, pivot het dan. Ik garandeer dat het aantal gegevens in jouw database in directe relatie staat tot het geld op jouw bankrekening.”