Thuisbezorgd.nl verovert Europa

Thuisbezorgd.nl opende deze week haar vijfde internationale vestiging, Denemarken. Volgend doel: Engeland. In Nederland is de site voor online eten bestellen bijna monopolist. 'We groeiden vorig jaar tachtig procent.'

 

Thuisbezorgd.nl breidde deze week uit naar Denemarken met de site Pizza.dk. De domeinnaam kostte volgens directeur Jitse Groen 'een paar ton'. Het is alweer het vijfde Europese land waar het Enschedese bedrijf actief is. Eerder startte de etenbestelsite in Duitsland (lieferservice.de), Oostenrijk (Lieferservice.at) en België (Pizza.be).

 

Hierna is Engeland aan de beurt, verklapt Groen aan Sprout. "Thuisbezorgd.nl is vooral een succes in landen waar veel grote steden zijn. Maar Londen is pas echt een buitencategorie. De markt kan daar enorm zijn."

 

Londen

In Engeland zijn nog weinig etenbestelsites. "De grootste doen maar een paar honderd bestellingen per dag." Een van de concurrenten is Hungryhouse, winnaar van het tv-programma Dragon's Den. Maar het fenomeen 'via internet eten bestellen' is zelfs in Londen nog vrij nieuw. Goede kansen dus voor Thuisbezorgd.nl.

 

Groen: "De markt biedt daar genoeg ruimte. Dat geldt ook voor Duitsland. En in Denemarken is het voordeel dat mensen gewend zijn aan online te betalen met de Dankort, een betaalkaart die ook werkt voor internetbetalingen. Zestig procent van onze bestellingen komt daarmee binnen."

 

Veel iDeal en 'van de baas'

Twintig tot dertig procent van de Nederlandse bestellingen wordt bij Thuisbezorgd.nl vooraf betaald via iDeal, vertelt Groen. "Dat is best veel. Mensen moeten er toch 1 euro per transactie voor betalen. Maar het is gemakkelijker dan contant betalen." Op doordeweekse dagen wordt volgens hem bijna eenderde van de bestelde gerechten op zakelijke adressen afgeleverd. Thuisbezorgd.nl heeft sinds vorig jaar het onderdeel 'de baas betaalt', waarbij werkgevers maandelijks een totaalfactuur krijgen.

 

Tachtig procent groei

In Nederland heeft Thuisbezorgd.nl nauwelijks serieuze concurrenten. Sites als Urbanbite.nl en Justeat.nl liggen op apengapen. Volgens Groen heeft Thuisbezorgd een marktaandeel van negentig procent. "We groeiden vorig jaar 80 procent." De onderneming verdient per bestelling 1 euro. Het bedrijf koos bewust niet voor percentages. "Dan krijg je dat restaurants hun nieuwe menukaart met hogere prijzen niet aan je doorgeven."

 

Grote steden

In totaal zijn 1.200 restaurants aangesloten, maar het aanbod is vooral in steden als Amsterdam en Rotterdam goed. In provinciesteden is er weinig keus. Volgens Groen komt dat doordat er in kleinere steden gewoonweg minder bezorgdiensten zijn. "In Enschede zijn maar 15 bezorgdiensten. Amsterdam is echt een uitzondering."

 

Thuisbezorgd stuurt elke bestelling binnen drie minuten door naar de eetgelegenheid. Meestal gebeurt dat per fax. Een computersysteem belt naar de restaurants om de ontvangst van de fax te laten bevestigen. Thuisbezorgd heeft in Nederland 20 parttimers op het callcenter zitten. Op het kantoor hangt een scherm waar permanent Buienradar.nl op is te zien: bij slecht weer piekt het aantal bestellingen.

 

Gestart als student

Groen startte de site in 2000 als student. "Dat is maar goed ook, anders had ik het niet volgehouden. De eerste jaren leverde het weinig op. Sinds drie jaar maken we echt winst." Hij financierde Thuisbezorgd in die tijd met het geld dat hij verdiende met zijn andere internetbedrijf, websitebouwer Grib. "Ik ben gewoon koppig, daardoor hebben we het volgehouden."

 

Inmiddels is Thuisbezorgd qua aantallen bestellingen een van de grootste e-commercesites van Nederland. "Een op de 250 iDeal-betalingen komt van ons." Het was ooit de bedoeling om meer dan eten thuis te bezorgen. Maar andere producten zitten er volgens Groen niet meer in. "We lieten een tijdje mensen wijn bestellen. Maar dat werd niet begrepen. Klanten verwachtten dat de wijn er binnen 45 minuten zou zijn."

 

Door Tonie van Ringelestijn

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!