TicketSwap met Stripe op weg naar verdere internationale expansie

Concert

Online marktplaats TicketSwap groeide zonder investeerders naar een internationale scaleup met 75 medewerkers. Met betaaldienst Stripe Connect verwerkt het ticketplatform betalingen in talloze landen over de hele wereld.

Het Nederlandse TicketSwap is een van de grote successen in de Nederlandse startup-scene van de afgelopen jaren. Via dit platform kunnen particulieren op een veilige en zekere manier kaartjes voor allerlei events – concerten, dance events, sportevenementen, etc. – aanbieden en kopen. Daarbij worden kopers beschermd tegen de woekerprijzen die soms door commerciële handelaars worden gevraagd, terwijl de verkopers zeker zijn van betaling. Dagelijks wordt het platform bezocht door ruim 120.000 unieke bezoekers uit de hele wereld.

Vooral het afgelopen jaar heeft TicketSwap  - dat in 2012 van start ging - een sterke ontwikkeling doorgemaakt, zegt Mark Jager, head of finance bij TicketSwap: “We zijn in 2018 duidelijk de startup-fase ontstegen en zijn nu een snel groeiende scaleup. We zitten inmiddels op 75 medewerkers en eigenlijk heeft ieder onderdeel van het bedrijf de afgelopen maanden een heel sterke ontwikkeling doorgemaakt.”

Professionalisering

Die professionaliseringsslag wordt volgens Jager gereflecteerd in de manier waarop het platform opereert. In plaats van veel mensen die allemaal alles doen wat er moet gebeuren om het platform draaiende te houden en te laten groeien, zijn er nu meer experts die zich bezighouden met specifieke disciplines. “We hebben nu aparte teams voor verschillende onderdelen van de business, zoals finance en marcom.  We hebben duidelijke doelstellingen en iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.”

Handmatig uitbetalen

Een van de zaken die TicketSwap bijzonder maakt, is dat het platform zijn huidige positie en omvang heeft bereikt zonder externe investeerders. “De drie oprichters zijn in 2012 gestart met een goed idee, enkele ontwikkelaars en heel veel enthousiasme”, vervolgt Jager. Een van de grote uitdagingen waar TicketSwap tegenaan liep, was het efficiënt afhandelen van het betalingsverkeer. En dan vooral het uitbetalen aan de verkopers van tickets.

“De kopers van kaartjes betaalden gewoon via allerlei standaard betaalmethoden. Maar de grote uitdaging was de uitbetaling, vooral als er verschillende valuta in het spel waren”. Het kwam er op neer er voor het uitbetalen van het ontvangen geld voor tickets aan de verkopers veel handmatige handelingen verricht moesten worden bij TicketSwap. Dat was niet alleen tijdrovend, maar was ook onderhevig aan allerlei kleine maar vervelende fouten in het proces. Een verkeerd cijfer in een rekeningnummer bijvoorbeeld. Daardoor werd de uitbetaling een heel complex proces.

PSD2

In 2017 besloot TicketSwap om op zoek te gaan naar een betaalprovider met een oplossing specifiek voor marktplaatsen. De complexiteit rond de uitbetalingen en de vele verschillende valuta speelden een rol bij deze beslissing, maar de belangrijkste factor was de PSD2-wetgeving, die in januari 2018 in werking is getreden in Europa.

Jager: “Een belangrijke bepaling binnen PSD2 is dat platforms met meerdere aanbieders en verkopers niet meer zelf het geld van hun klanten mogen bezitten. Op die manier moeten klanten bijvoorbeeld beschermd worden tegen een faillissement. Door al het betalingsverkeer te laten verlopen via Stripe Connect zijn de bedragen die TicketSwap ontvangt van de koper en die toekomen aan de verkoper op geen enkel moment in ons bezit of onder onze controle. In plaats daarvan wordt het geld op een aparte klantenrekening van Stripe gestort, waarna de verkoper wordt uitbetaald. Alle daadwerkelijke betaalprocessen worden door Stripe afgehandeld, niet door TicketSwap. Voor ons betekent dit dat we er alleen voor hoeven te zorgen dat kaartjes ook daadwerkelijk bij de kopers terecht komen.”

Focus op developers

De keuze voor Stripe was vrij snel gemaakt: “We hebben naar verschillende betaalproviders gekeken, maar Stripe sprong er gewoon uit. We waren op zoek naar een partner die niet alleen een goede oplossing bood en een sterke reputatie had, maar die ook een match was qua bedrijfscultuur. Andere betaalproviders waar we naar keken, waren meer gericht op grote enterprises. Stripe heeft juist een heel sterke developer-focus. Dat past gewoon heel goed bij ons. Daarnaast speelden ook de aantrekkelijk tarieven van Stripe, de marktplaats-functionaliteit en het feit dat deze oplossing al enige tijd met succes door platforms over de hele wereld wordt gebruikt een rol in onze keuze voor Stripe Connect”, volgens Jager.

Internationale groei

De daadwerkelijke integratie van Stripe Connect binnen TicketSwap was een flinke klus. Niet omdat het technisch complex was, maar omdat er bij TicketSwap intern een hoop processen aangepast moesten worden om betalingen uit verschillende landen in goede banen te leiden. “Met Stripe Connect kunnen we betalingen in talloze landen over de hele wereld accepteren. Maar daarvoor moest er bij ons aan de ‘achterkant’ ook het nodige worden ingericht. We zijn dan ook telkens land voor land te werk gegaan om zo in steeds meer landen het kopen en verkopen van kaartjes mogelijk te maken”, aldus Jager.

Begrijpelijke documentatie

Gedurende het hele integratieproces konden de ontwikkelaars bij TicketSwap rekenen op de ondersteuning van experts bij Stripe. “De ondersteuning die we van Stripe kregen bij de integratie van de betaalmodules was uitstekend. Vragen werden snel beantwoord en ze hielpen ons waar ze maar konden. Wat voor ons daarbij echt een voordeel was, is het feit dat de API van Stripe helder en eenvoudig is. Zelfs mensen die geen developer zijn, kunnen de API-documentatie begrijpen. Dat maakt het voor ons ontwikkelteam veel makkelijker.”

Over de verdere groeiplannen van TicketSwap is Jager duidelijk: “We blijven uitbreiden naar steeds meer landen over de hele wereld. We kijken ook naar mogelijke partnerships met lokale spelers, bijvoorbeeld partijen in de muziekindustrie die concerten of festivals organiseren. Het ligt voor de hand om met dat soort partijen in zee te gaan, omdat zij de contacten hebben en weten hoe hun markt werkt, wat de voorkeuren zijn, etc. Als er een land is waar we de kans zien om ons platform te lanceren en dat land wordt ondersteund door Stripe, dan stappen we daarin. Stripe is dan ook essentieel voor onze internationale groeistrategie, omdat we daarmee sneller, makkelijker en volgens alle geldende wet- en regelgeving van een land betalingen kunnen accepteren en verkopers kunnen uitbetalen.”