Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tien sterke logo’s en hun geschiedenis

Philips onhulde woensdag zijn nieuwe logo. Dat is altijd tricky: zo'n vertrouwd beeldmerk gooi je niet zomaar weg, maar je wil wel laten zien dat je niet stilstaat als onderneming. Hoe gingen andere wereldmerken om met hun logo?

 

Het oude Philips-schild was hard toe aan een grondig afstofbeurt. Bovendien was de merkbelofte Sense and Simplicity na bijna 10 jaar ook aan vervanging toe. Alle reden voor een feestje aan de voet van de Amsterdamse Breitnertoren, waar Philipsbaas Frans van Houten woensdag om 17.00 het nieuwe logo van zijn bedrijf onthulde. En natuurlijk een aangescherpte merkbelofte, een scherpe visie op de toekomst van Philips en een pakkende slogan die het merk nog beter tussen de oren moet krijgen: Innovation & You.

We onthouden ons van een oordeel over die frase en het nieuwe schildje, maar doken even in de archieven op zoek naar hoe andere wereldmerken hun logo’s in de loop der tijd hebben getweakd en gefinetuned:

Lees ook op MT.nl: 14 ijzersterke logo’s en hun betekenis

 

Philips

Nog even terugblikken: dit was het Philips-schild door de jaren heen. Eigenlijk is er in essentie niet zo gek veel gewijzigd: de radiogolven en lampjes zijn gebleven. 

Ford

Heel vertrouwd is het logo van Ford. De autofabrikant snapte: niet te veel knoeien met een logo dat miljoenen autokappen (vroeger radiatordoppen) siert. De zwierige letter is dus nooit vervangen, de kleur bleef blauw, al werden zowel letter als tint om de zoveel tijd opgefrist.

Canon

Nooit geweten: Canon begon zijn bestaan in Tokio onder de naam Kwanon, genoemd naar de boeddhistische godin van barmhartigheid die ook in het logo was opgenomen. Bij de internationalisatie van hun merk kozen de Japanners voor een beter bekkende naam.

Coca-Cola

Een van de kostbaarste merknamen ter wereld verdient een krachtig logo. En eigenlijk zijn de krulletters de afgelopen 125 jaar nauwelijks echt aangepakt, afgezien van die uitglijder in 1890. De witte golf is er sinds 1969.

McDonald’s

McDonald’s begon in de jaren veertig als barbecuerestaurant, maar had niet van begin af aan de gouden bogen in zijn logo die wereldwijd van grote afstand doet watertanden (als je van hamburgers houdt). Ergens in de jaren zestig bedacht een franchisenemer dat twee bogen aan de zijgevel van zijn zaak zich pirma leenden om een gele letter M op te schilderen. De rest is hamburgerhistorie.

Microsoft

Microsoft, anno 1975, heeft ook weinig gekke grafische dingen gedaan met zijn beeldmerk, maar de boel wel vaker aangepast aan de moderne tijd. Die blokjes van tegenwoordig zijn een verwijzing naar het geblokte uiterlijk van de startschermen op Windowsapparaten.

Apple

Steve Jobs was even niet op aan het letten toen een van zijn compagnons, Ronald Wayne, het eerste logo van Apple ontwierp. Iets met Isaac Newton onder een boom. Veel te intellectueel, snapte Jobs, en hij liet een wat overzichtelijker plaatje ontwerpen. En dat doet het nog steeds aardig, op steeds meer gadgets.

Xerox

Nog wat geleerd: Xerox was oorspronkelijk de productnaam voor een fotokopieerapparaat van Haloid. In de jaren zestig besloot dat zijn bedrijfsnaam te wijzigen in die van zijn product. En werd de naam Xerox synoniem voor kopietjes. De strandbal van de afgelopen jaren moet daar de aandacht een beetje van afleiden, want Xerox doet meer dan a4-tjes van toner voorzien.

Starbucks

Starbucks is pas een hype sinds de jaren negentig, maar bestond al twintig jaar daarvoor als een bescheiden keten koffietentjes. Mooi om te zien hoe de koffiegigant tot de grafische essentie van zijn logo is gekomen. En in een moeite door de boel meteen een beetje kuist.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

IBM

Een van de voorgangers van IBM was de International Time Recording Company, vandaar dat zelfs de letters in het bedrijfslogo uit 1888 anders waren dan die van het vertrouwde Big Blue. Die laatste ontwerper heeft wel een bonus verdiend: sinds 1973 is er weingi meer gewijzigd aan de blauwe letters.