Tien voorwaarden voor een effectieve personal brand

Iedereen heeft een persoonlijk merk, maar de meeste ondernemers zijn zich hier niet van bewust. Een actieve inzet van uw personal brand helpt u te groeien en u te onderscheiden van de concurrentie. Tien gouden regels voor een goed personal brand.

Goed en deskundig zijn in uw werkveld is niet voldoende. Een effectief merk is een erg belangrijk bezit geworden in het online, viruele en individuele tijdperk van vandaag. Het uitventen van uw persoonlijkheid als ondernemer wordt steeds essentiëler en is de sleutel tot persoonlijk succes. De strategie wordt toegepast door de succesvolste mensen ter wereld. Wilt u dat ook? Zorg dan dat u aan de onderstaande tien voorwaarden voldoet.

  1. Authenticiteit Wees uw eigen brand. U bent de CEO van uzelf. Uw brand toont uw karakter, gedrag, waarden en visie. Het hoort daarom afgestemd te zijn op uw persoonlijke ambitie;
  2. Integriteit U moet zich houden aan de morele en gedragscodes die bepaald zijn door uw persoonlijke ambitie;
  3. Consistentie U moet consistent gedrag vertonen. Dit vraagt enige moed. Kunnen anderen altijd op u rekenen? Doet u constant relevante dingen? Bijvoorbeeld: de producten van McDonalds smaken altijd hetzelfde;
  4. Specialisatie focus op één gebied of specialisatie. Wees nauwkeurig, geconcentreerd op een enkel kerntalent of unieke vaardigheid. Generalisten zonder specifieke vaardigheden, bekwaamheden of talenten zijn niet uniek, speciaal of anders;
  5. Autoriteit Ontwikkel uzelf als autoriteit op uw vakgebied. Dit vraagt om kennis, ervaring en leiderschap;
  6. Onderscheidendheid Een goed merk onderscheidt zich duidelijk van de concurrent en biedt toegevoegde waarde aan anderen. De doelgroep zal snel begrijpen waar uw merk voor staat wanneer u het helder formuleert;
  7. Relevant Waar u voor staat moet verbonden zijn aan wat uw publiek als belangrijk beschouwd;
  8. Zichtbaar Uw merk moet net zo lang uitgedragen worden, continu, consistent en herhaaldelijk, totdat het is ingebed in de hoofden van uw doelgroep. Het gaat hier om herhaling en lange termijn blootstelling;
  9. Vasthoudendheid Uw brand heeft tijd nodig om te groeien. Dat is een organisch proces. U moet eraan vast blijven houden, niet opgeven, in uzelf geloven en vooral geduldig zijn. Het heeft grote 'merken' als Tiger Woods en Oprah Winfrey jaren van toewijding, opoffering, moed, planning en doorzettingsvermogen om de iconen te worden die ze nu zijn;
  10. Goodwill mensen doen graag zaken met mensen die hen bevallen. U personal brand gaat daarom langer mee en leidt tot betere resultaten wanneer u op een positieve manier wordt gezien. Bill Gates bijvoorbeeld kweekt veel goodwill dankzij de Bill & Melinda Gates Foundation, op dit moment de grootste transparant opererende liefdadigheidsinstelling ter wereld.

Dr. ir. Hubert Rampersad

Dit artikel is gebaseerd op het nieuwste boek van Hubert Rampersad, getiteld “Personal Branding, leiderschap vanuit Authenticiteit” dat inmiddels in 15 talen is vertaald . Zijn Blog is: www.rampersad.wordpress.com