Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tiqets haalt 54 miljoen euro op bij Airbnb, ‘tijd is onze grootste vijand’

Airbnb investeert 60 miljoen dollar (54 miljoen euro) in het Nederlandse ticketplatform Tiqets. Het Nederlandse bedrijf blijft volledig onafhankelijk, zegt medeoprichter Luuc Elzinga tegen Sprout. ‘Onze grootste vijand is tijd.’ 

Tiqets levert wereldwijd een ticketplatform aan 3.000 musea en attracties in 160 steden. Bezoekers kunnen daarmee met hun mobieltje naar binnen komen en hoeven geen tickets meer uit hoeven te printen (iets wat buiten Nederland nog lang niet altijd de norm is). Musea kunnen via de dienst zelf hun toegangsprijzen vaststellen en bezoekers opdelen in tijdvakken. Behalve met die bestemmingen werkt Tiqets samen met mediaplatforms zoals Culture Trip, die een graantje kan meepikken door reizigers met een affiliate-model door te verwijzen naar (de klanten van) Tiqets.

Medeoprichter Luuc Elzinga is “nogal vereerd” dat Airbnb nu investeert in het bedrijf dat hij in 2014 oprichtte met Bas de Boer, Maarten Raaijmakers en Christiaan Solcer (die laatste is inmiddels actief met Google-uitdager Startpage). Hoe hij bij Airbnb terechtkwam? “Het is meer: hoe kwamen ze bij ons terecht”, corrigeert Elzinga, aan de telefoon vanuit Orlando, waar hij een reisconferentie bijwoont. Dat het daar 4:30 ‘s ochtends is, maakt dankzij het nieuws rond de nieuwe investering niet zo veel uit, zegt hij klaarwakker, “De hoeveelheid appjes die nu binnenkomt zorgt er toch wel voor dat ik rechtop zit.” 

De Amerikaanse vakantiehuursite heeft ondanks de forse investering een minderheidsbelang in Tiqets (de precieze verdeling blijft achter slot en grendel). Airbnb krijgt bij Tiqets ook geen board seat, iets wat bij dit soort deals wel gebruikelijk is. Dat heeft ook te maken met de 2500 partners waar Tiqets mee werkt, legt Elzinga uit. Daar zitten bedrijven bij die ook concurreren met Airbnb. 

Zoektocht

De zoektocht naar een nieuwe investeerder – de teller bij Tiqets staat inmiddels op 100 miljoen dollar – draait minder om geld dan om de vraag welke geldschieter het Amsterdamse bedrijf (200 medewerkers) “naar een volgende fase van groei kan helpen”, zegt Elzinga.

“Het gaat dan om vragen als hoe je schaalt qua productontwikkeling en technologie en hoe je omgaat met HR en beloningen. Schalen is nogal moeilijk, en dat gaat alleen maar ingewikkelder worden. Dat vergt dat wij een goede partner binnenhalen, zodat we in plaats van 1000 fouten maar 500 fouten hoeven te maken. Zodat we onze grootste vijand kunnen verslaan: tijd.”

Met het groeigeld kan het personeelsbestand van Tiqets “substantieel” groeien (precieze aantallen worden nog niet gedeeld) en kan de dienst uitbreiden naar meer landen en talen (dat zijn er nu 14). Tiqets heeft kantoren in tien landen waaronder de VS en Japan. Omzetcijfers worden niet gedeeld. 

Wat vond Airbnb zo bijzonder aan Tiqets? 

Elzinga: “Eigenlijk moet je dat aan hun vragen. Maar ze waren ongekend onder de indruk van het product en het team en de groei die we de afgelopen jaren hebben gerealiseerd. Ze zijn met name onder de indruk van de plumbing (het achterliggende systeem, red.). Hoe wij ervoor zorgen dat je op een hele consistente manier bij alle attracties en musea je kaartjes kunt kopen en met je mobiel naar binnen kunt. Oftewel, het wegnemen van de frictie van het in de rij staan en kaartjes printen.”

Welke kennis en expertise verwacht je van Airbnb te krijgen? 

“Kijk alleen al naar branding: als er een bedrijf is op het gebied van branding, dan is het Airbnb. Wat je in het algemeen merkt bij Amerikaanse bedrijven, is dat ze veel sneller de helpende hand uitsteken. Veel sneller dan in Europa. Wij hebben veel meer de instelling ‘voor wat, hoort wat’.”

Elzinga en de rest van het Tiqets-bestuurders vliegen binnenkort naar het hoofdkwartier van Airbnb in San Francisco om de eerste “lijnen te leggen”. Want de investering mag dan zwart op wit staan, wat de inhoudelijke samenwerking betreft is het niet zo “dat je een kant-en-klaar pakket krijgt”, zegt Elzinga. Bij dat bezoek zal hij ook de oprichters van Airbnb voor het eerst ontmoeten.

Ervaringen
Naast simpelweg huisjes huren ontwikkelt Airbnb zich tot een allround reisbedrijf. Amper een week geleden investeerde de dienst 20 miljoen dollar in reisplatform Atlas Obscura. Eerder dit jaar stak Airbnb 160 miljoen dollar in Lyric, een startup die appartementen ombouwt tot verhuurbare units voor de zakelijke markt.

Zou dit de opmaat kunnen zijn voor een overname door Airbnb? 

“Dat is in ieder geval niet ons plan. We zijn nu vijf jaar bezig, maar voor ons gevoel zijn we pas gisteren begonnen. De weg naar een bedrijf dat wereldwijd impact heeft, daar past een acquisitie totaal niet bij. Maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt.”

Jullie willen bijdragen aan een ‘gezonde toerismebranche’, wat bedoel je daarmee? 

“Crowdmanagement in de stad is echt een ding, steden als Parijs en Amsterdam zijn druk. Dat terwijl er buiten die steden zulke prachtige schatten te vinden zijn. Daar kunnen wij een prachtige bijdrage aan leveren, door mensen ook naar bijvoorbeeld het Kröller-Müller en het Gronings Museum te brengen: dat is veel dichterbij dan veel mensen denken, door ook transportopties aan te bieden.” 

Wat houdt jullie groei nu nog tegen? 

“De komende tijd willen we het aantal talen uitbreiden. Uiteindelijk is onze droom dat je met je telefoon in je zak gewoon door kunt lopen bij de ingang van een museum of attractie. Zie het maar als verlengstuk van je huiskamer. De afrekening komt later. Daar heb je wereldwijde aanwezigheid voor nodig. We willen ervoor zorgen dat alle drempels in het bezoek, maar ook het ernaar toe gaan en weten dat er iets interessants is, weggenomen worden. Dat kan door een ervaring aan te vullen met een rondleiding voor families bijvoorbeeld, of voor mensen die voor het eerst in een museum komen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zijn jullie nu een unicorn?   

Elzinga, die de waardering van zijn bedrijf niet wil delen: “Dat speelt totaal geen rol. Wat ik het mooiste compliment zou vinden, is dat we straks in in de Washington Post staan met een onderzoek over geluk, waaruit blijkt dat wij daaraan hebben bijgedragen omdat we mensen vaker naar een museum of attractie hebben gebracht, en dat zij iets vaker met een glimlach over straat lopen.”

Zo kondige Elzinga de investering aan: