Tiqets haalt miljoen op voor strijd tegen papieren ticket

Luuk Elzinga

Een jaar na zijn eerste investeringsronde heeft Tiqets, een Nederlandse startup die reizigers kaartjes laat boeken voor evenementen en musea, nog eens 1 miljoen dollar groeigeld opgehaald.

Tiqets heeft een database met zo’n 1 miljoen uitjes, dankzij een koppeling met meer dan 70 kleine en grote online boekingskantoren zoals Seetickets en Ticketmaster. Ook biedt het zijn database aan bij vliegmaatschappijen, zodat passagiers in hun bevestigingsmail alvast zien wat er te doen is. In december kreeg de startup al een investering van Investion, een Groningse investeerder die ook betrokken is bij online bedrijven als studieportaal eFaqt en Groepsveiling.nl.

Investion doet ook mee met de nieuwe kapitaalronde en krijgt daarbij gezelschap van een aantal kleinere - niet nader genoemde - investeerders. Het groeigeld is vooral nodig omdat aanbieders van evenementen en attracties regelmatig alsnog fysieke kaartjes eisen als iemand via Tiqets heeft geboekt. Dat proces moet gedigitaliseerd worden, vertelt mede-oprichter Luuc Elzinga. 

Het papierwerk maakt kaartjes kopen volgens hem soms tot een ‘dramatische ervaring’. ‘Je moet bijvoorbeeld een voucher meenemen en in de rij gaan staan. Vervolgens krijg je vaak weer een ‘echt’ kaartje dat de medewerker van een attractie weer moet doorscheuren. Dat is niet meer van deze tijd. Als je online een kaartje koopt, wil je het liefst scannen en doorlopen.’ 

Zie ook: 450K voor travel startup Tiqets

En dat is vooral een uitdaging bij de volgens Elzinga interessante doelgroep van mensen die op het laatste moment een kaartje kopen. ’Bij de Burj Khalifa (’s werelds hoogste wolkenkrabber, red.) krijg je bijvoorbeeld een mailtje als je het kaartje hebt gekocht met ‘bedankt voor je aankoop, we nemen binnen 24 uur contact met je op’. Dat is hetzelfde als wanneer je bij een snoepwinkel staat en te horen krijgt: kom morgen maar terug voor je snoep.’ 

Grote steden

De komende tijd gaat Amsterdamse startup, vorig jaar een van de Sprout Challengers, aan de slag om in de 30 grootste steden waar het nu actief is ticketaanbieders aan te sluiten op zijn digitale systeem. Dat is een behoorlijke klus, want iedere attractie of museum heeft zijn eigen ticketsysteem. ‘De marges zijn heel klein, maar wij hebben als missie dat we klanten een gavere ervaring willen bieden. Dan moeten we juist op dat een gebied de zaken goed voor elkaar hebben.’

Hoewel Tiqets nu ook nog kaartjes verkoopt waar papier mee gemoeid is, wil de startup uiteindelijk bij elk aangesloten evenement alleen met digitale toegangsbewijzen werken. 'Dat is zo veel sneller en gebruiksvriendelijker', zegt Elzinga. 'Uber vraagt ook geen cash meer.' 

Of er ook lokale aanbieders zijn die niet mee willen in het digitaliseringsproces van Tiqets noemt Elzinga 'een theoretische vraag'. 'In dat geval bieden we ze gratis nieuwe tools aan, barscanners bijvoorbeeld, zodat ze niet hoeven te investeren als ze met ons mee willen. En anders is het jammer. Maar dat hebben we nog niet meegemaakt.' 

Ondanks de nieuwe investering en de wereldwijde uitrol piekert Elzinga er voorlopig niet over om ook in het buitenland kantoren te openen. ‘We blijven zolang mogelijk in Amsterdam. Dat heeft alles te maken met het opbouwen van een team en cultuur. Het lijkt heel gaaf om bijvoorbeeld in VS te gaan zitten. Maar alleen het tijdsverschil is al een behoorlijke barrière, en bovendien loop je daar leeg.’ 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!