TomTom-oprichter Corinne Vigreux: ‘We moeten het schoolsysteem disrupten’

TNW

TomTom-mede-oprichter Corinne Vigreux doet op het Amsterdamse techfestival TNW Conference een pleidooi voor een grondige disruptie van de educatiebranche. ‘Scholen moeten meer inzetten op digitale vaardigheden.’

De robots komen eraan! Door automatisering verandert of verdwijnt de komende 20 jaar maar liefst de helft van onze banen, berekende de Oeso afgelopen maand. TomTom-mede-oprichter Corinne Vigreux maakt zich tijdens haar talk op TNW Conference grote zorgen over de arbeidsmarkt van morgen.

Alles wordt gedisrupt

De wereld verandert in rap tempo, meent Vigreux. Ze somt op: in 1986, toen ze aan haar professionele leven begon, moest Vigreux nog werken met apparaten met een geheugen van 50 megabite. In de jaren ‘90 kreeg je de cd-rom, internet kwam op en alles veranderde. “Kijk vandaag eens naar hoe je shopt, hoe je je bankaccount gebruikt, hoe je je informatie consumeert of hoe je als marketeer je publiek bereikt: alles wordt gedisrupt.”

Digital natives

“Al is het moeilijk, je moet blijven leren”, adviseert Vigreux. “Technologie is overal.” Niet alleen als individu, ook als bedrijf. “Een technologie-afdeling opzetten voor erbij is niet voldoende. Je hebt digital native-mensen nodig.”

Maar ja, waar haal je die ‘digital natives’ vandaan als programmeren nog steeds geen verplicht vak op school is? Vigreux breekt zich er het hoofd over: “Hoe kan het zijn dat alles is gedisrupt, behalve educatie? Het verschil tussen de haves en de have nots van morgen is of zij wel of niet voldoende kennis over het digitale domein hebben.”

Codam

Vigreux besloot daarom het kapitaal dat ze verdiende met de beursgang van TomTom in 2005 te steken in een nieuw project, geheten Codam. Het betreft een vrij toegankelijke school, waar jongeren kunnen leren hoe ze programmeur worden. Afgelopen jaar opende de school zijn deuren in Amsterdam. Codam werkt niet met traditionele klassen en docenten. Codam lijkt daarmee op École 42, de codeerschool van de Franse ondernemer Xavier Nel. 

“Studenten leren er van elkaar”, zegt Vigreux. “We vragen niet om diploma’s en het maakt ook niet uit waar je vandaan komt. Het gaat erom dat je gedreven bent. Computerwetenschappen moet iets voor je zijn.” De school moet uiteindelijk vijf- tot zeshonderd leerlingen per jaar klaarstomen voor de arbeidsmarkt – het liefst leerlingen uit een kansarm milieu.

Onze kinderen moeten straks aan tafel zitten

Het ontbreekt overheden volgens Vigreux aan een urgentiegevoel om leerlingen zelf klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van morgen. “Grote techbedrijven zoeken overal ter wereld naar techtalent, maar trainen we onze eigen mensen wel?”, vraagt Vigreux haar publiek. “We willen onze kinderen straks aan tafel hebben zitten en niet als menu laten fungeren.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!