Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tot welke generatie ondernemers behoor jij?

Er zijn verschillende generaties van ondernemers te identificeren, met verschillende onderliggende drijfveren. Die generaties zijn ieder op eigen manier succesvol. Hoe zit dat?  

Er zijn eigenschappen die niet generatieafhankelijk zijn. Bijna alle ondernemers zijn trots op hun bedrijf en werken gemiddeld zestig uur of meer. Toch zijn er ook een aantal kenmerkende verschillen tussen ondernemers. Als je weet welke ondernemer jij bent, kun je daar je voordeel mee doen. Hier worden twee generaties van ondernemers besproken en hun typische kenmerken: de generatie X (30-45 jaar) en generatie Y (16-30 jaar). De leeftijdsgrenzen zeggen niet alles. Je bent zo jong of oud als jezelf voelt, dat geldt ook voor het achterhalen tot welke generatie jij behoort. Hoe zien de twee types eruit, tot welke behoor jij, en wat kun je er mee?

Generatie Y

Een typische generatie Y- ondernemer heeft vrijheid, onafhankelijkheid en leren als belangrijkste drijfveren om te kiezen voor ondernemerschap. Werk, privé en sociale netwerken lopen door elkaar heen, en de generatie Y- ondernemer schakelt dan ook vaak vriendendiensten voor de zaak in. De generatie Y-ondernemer heeft als doel het beste product – liefst uniek – in de markt te zetten. Aangezien deze ondernemer vaak tijdens of meteen na de studie ondernemer is geworden is er weinig tot geen bedrijfseconomische en/of bedrijfskundige kennis en/of ervaring aan boord. Generatie Y- ondernemers zijn daarom vaak veel tijd kwijt met het zoeken naar “de beste manier” om bedrijfsproblemen op te lossen.

Generatie X

Een typische generatie X ondernemer heeft ook vrijheid, autonomie en verantwoordelijkheid als belangrijkste drijfveren om te kiezen voor ondernemerschap, maar op een andere manier. Werk en privé zijn gescheiden werelden en worden zo veel mogelijk uit elkaar gehouden. Generatie X-ondernemers werken dan ook liever op een zakelijke basis met zakelijke relaties. De generatie X is gerichter bezig met het runnen van een goed bedrijf en vindt goed werkgeverschap belangrijk. Generatie X- ondernemers hebben vaak eerder gewerkt als werknemer in bedrijven en daardoor al meer bedrijfskennis en ervaring opgedaan. Zwakke punten blijven strategie, financiering en bedrijfsorganisatie. Een goede balans vinden tussen de belangen thuis – partner en kinderen – en op het werk – klanten en medewerkers – zijn een belangrijke uitdaging.
 

In 5 stappen naar je ‘ware’ identiteit:

1. Stel los van je echte leeftijd vast of je meer een type Y of X ondernemer bent en wat je onderliggende drijfveren zijn.
2. Geef jezelf vervolgens een opleidingbudget voor 2011 en voor de komende 3 jaar, passend bij de uitdagingen van het bedrijf.
3. Zorg voor een leerprogramma dat bij jouw leerstijl past.
4. Vrijheid als drijfveer heeft als potentiële keerzijde ‘niet willen committeren’. Maar een bedrijf bouwen vereist commitment en een lange adem. Geef jezelf en je bedrijf een realistische bouwperiode.
5. Zorg dat je ondernemers uit de ‘andere generatie’ in je netwerk krijgt, dat zorgt voor een frisse, aanvullende blik en verruimt je oplossingsmogelijkheden

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onafhankelijk van hun leeftijd zien de meeste ondernemers zichzelf als optimistisch en gedisciplineerd. Dat is mooi, want volhardende ondernemers hebben de grootste kans om een winstgevend en waardevol bedrijf op te bouwen.