Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Treatwell lanceert app, zet Duitse site in startblokken

De boekingsdienst voor kappers-, massage- en beautybehandelingen Treatwell, eerder dit jaar startup van de week bij Sprout, heeft nu zijn eigen app. Ondertussen timmert de startup aan de weg in Duitsland, vertelt mede-oprichter Laurens Groenendijk.

Ruim 30% van de boekingen op het platform werd al mobiel geplaatst en Treatwell verwacht dat dit met de nieuwe app ’substantieel’ zal toenemen.

Om de app – in eerste instantie alleen beschikbaar op de iPhone – er gelikt uit te laten zien bouwde de startup deze ’in house’ en maakt het zelf alle foto’s. Mede door dit soort investeringen reageren deelnemende beauty-bedrijven positief op de dienst, zegt Groenendijk.

Zie ook: ‘We zijn de Airbnb voor salons’

De startup, in 2012 opgericht door de vier doorgewinterde ondernemers Laurens Groenendijk (JustEat.nl), Jan-Willem van Boeckel (Unilever, Procter & Gamble, Erik Wienk (Booking.com) en Martijn Rozendaal (JustEat.nl), helpt deelnemende bedrijven indien nodig ook met het opstellen van complete prijslijsten.

Niet iedere ondernemer heeft zijn zaakjes (online) zo goed op orde en meldt bijvoorbeeld ook hoe lang een behandeling duurt. ’Daar helpen we ze bij’, aldus Groenendijk. Treatwell rekent een fee van 15 procent per boeking.

Betalen

Inmiddels maken ‚’enkele tienduizenden’ mensen gebruik van het platform, en telt de dienst 1500 aangesloten salons. Om het betaalgemak, en dus de conversie, te vergroten bouwt Treatwell voor een volgende release van de app een one click-betaalmethode, waarbij gebruikers maar een keer hun creditcardgegevens hoeven in te voeren.

Precieze aantallen kan Groenendijk niet noemen, maar volgens hem genereert Treatwell inmiddels een paar ton per maand aan omzet voor de aangesloten salons. Daarvan is ’ongeveer 80 procent’ nieuwe omzet, schat hij.

Treatwell mikt op een markt waar in Nederland jaarlijks 3 miljard euro in omgaat, verdeeld over 300.000 euro transacties per dag. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Duitsland

Inmiddels is een salesteam gestart met het benaderen van salons in en om Keulen en worden de laatste werkzaamheden verricht aan de Duitse website, die over ongeveer 2 maanden live moet gaan. Wat de houding van de Duitse ondernemers betreft merkt Treatwell niet zoveel verschil met Nederland, zegt Groenendijk, maar ’het is spannend om te kijken hoe de Duitse klant ernaar kijkt’.

Om de groei van het platform te financieren is de startup in ’een vergevorderd stadium’ voor een kapitaalinjectie.