Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uber-chauffeurs krijgen boetes

Uber heeft de toezichthouder in de taxibranche op zijn nek gekregen. Nederlandse chauffeurs die werken met de Amerikaanse taxiapp zijn tegen boetes aangelopen omdat ze daardoor met hun straattaxi de regels zouden overtreden. 

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bevestigt tegen Sprout dat zij heeft ingegrepen. Het gaat om een tiental chauffeurs dat een boete heeft gekregen. De inspectie ziet erop toe dat chauffeurs in de taxibranche de wettelijke regels naleven en is van mening dat sommige chauffeurs die voor Uber rijden, in strijd met die regels handelen. ‘Omdat er onder meer geen taxameter in het voertuig aanwezig was en in sommige gevallen geen tariefkaarten aanwezig waren’, licht Gerard Westerhof van ILT de handhavingsactie toe.

Uber ontkent de aantallen boetes bij monde van Niek van Leeuwen, bedrijfsleider van Uber in Nederland. Hij wilde gisteravond niet inhoudelijk reageren. Per sms: ‘Het klopt niet dat er een tiental chauffeurs zijn beboet.’  

Gesteggel classificering

Uber heeft zich er tot nu toe steeds op beroepen dat zijn dienst valt onder de regels van het zogeheten contractvervoer, waardoor het bijvoorbeeld geen taxameters in de auto’s hoeft te hebben en ook mag afwijken van de geldende maximumtarieven.
Uber positioneert zich als uitdager in de markt die met luxetaxi’s – op bestelling via een app, een krantje en iPad staan in de auto ter beschikking van de passagier – een plaats in de Nederlandse markt wil bevechten. Westerhof: ‘Wij zien Uber als een digitale centrale die vraag en aanbod samenbrengt. Voor de uiteindelijke vervoerders gelden dezelfde regels als voor straattaxi’s.’

Het ILT neemt dus de stelling in dat Uber en zijn chauffeurs geen contractvervoer leveren. Of Uber daarmee een probleem heeft? ’We hebben geen probleem met Uber, maar het is in zoverre een probleem als een individuele chauffeurs zich niet aan de regels houden. Daar zien we op toe.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Frankrijk pest Uber 

Of dit gevolgen heeft voor Uber en vergelijkbare taxidiensten is nog niet duidelijk. Hoewel de Amerikanen snel aan het uitbreiden zijn in Europa, lopen ze niet alleen in Amsterdam tegen weerstand op. Zo werd vorig week in Frankrijk per decreet bepaald dat chauffeurs die via een app rijden een kwartier wachttijd in acht moeten nemen. In dat land gelden hoge vergunningskosten voor taxichauffeurs. Startups als het Amerikaanse Uber en het Franse Lecab ontwijken die regels door van een app gebruik te maken. Ook in sommige Amerikaanse steden is Uber tegen weerstand opgelopen.

Gevolgen Nederland 

Uber, dat Google als investeerder heeft aangetrokken, zegt hard te groeien in Nederland. De Amerikanen zitten sinds 2012 in Amsterdam en hebben onlangs laten weten naar andere steden te willen uitbreiden. Hoewel de regels in Nederland anders zijn dan in het buitenland – hier kan iedereen sinds de liberalisering van de taximarkt in 2000 relatief makkelijk een vergunning aanvragen – lijkt het nu dus ook tegen hindernissen aan te lopen. Uber heeft geen eigen chauffeurs in dienst of een autovloot op de balans staan. Het zet veelal privéchauffeurs in van bijvoorbeeld hotels of bedrijven – die dus niet met taxameters werken, die in hun vrije uurtjes onder de Uber-vlag willen bijverdienen. Of Uber nu zijn tactiek moet wijzigingen of aanpassen aan de taxi’s moet doen, is onduidelijk. Van Leeuwen wilde verder niet reageren op de actie van de ILT.