Uitbreiden naar de Verenigde Staten: 3 dingen waar je rekening mee moet houden

San Francisco

Stefan Tan timmert met AI-beeldanalysedienst Dashmote ook aan de weg in de VS. Hij deelt uit eigen ervaring drie tips voor bedrijven die op het punt staan om ook uit te breiden naar dat land.

1. Communicatie

Net zoals wij Nederlanders hebben ook Amerikanen een unieke startup-cultuur. Ten eerste staat de VS bekend als een land met een van de meest individualistische culturen ter wereld, wat zich ook naar de zakelijke markt vertaalt. Een voorbeeld hiervan is de manier van communiceren tussen collega’s. Elke werknemer wordt benaderd als een individu met de krachten en talenten om een significant verschil te maken binnen het bedrijf. Een zekere paradox is hier zeer zeker aanwezig: enerzijds is er een duidelijke hiërarchie, anderzijds is er de ‘American Dream’ en wordt iedereen geacht overal toe in staat te zijn.

Verschillen in communicatie merkt je ook wanneer je met anderen samenwerkt. Je zult merken dat Amerikanen altijd open staan om te luisteren naar jouw nieuwe ideeën, plannen of mogelijke samenwerkingen. Terwijl wij Nederlanders graag brainstormen en nieuwe ideeën bespreken, worden we ook gezien als conservatief wanneer het verandering betreft. We kijken liever eerst even de kat uit de boom. Amerikanen daarentegen zullen bijna altijd enorm positief reageren op jouw plannen: ‘Oh, that’s absolutely awesome!’. Dit soort uitingen maken het voor ons soms moeilijk om onderscheid te maken tussen oprechte en ‘plichtmatige’ feedback.

Krijg je als feedback op je pitch 'okay' te horen, dan is er waarschijnlijk nog veel werk aan de winkel

Nederlanders worden gezien als zeer direct in hun communicatie; iets waar we onszelf vaak niet bewust van zijn. Dat kan in je voordeel werken, maar kan ook aanvallend overkomen. Amerikanen staan erom bekend altijd hun mening te communiceren, maar hebben tegelijkertijd de neiging om dat minder direct te doen. Als je als feedback op je pitch krijgt te horen dat het ‘Okay’ is, is er waarschijnlijk nog veel werk aan de winkel. Communiceren met zakenmensen uit andere culturen blijf altijd een uitdaging. De oplossing? Wanneer je niet zeker weet wat de ander precies bedoelt, geef dan eerlijk aan wat onduidelijk is. Dit voorkomt een hoop onzekerheid in het verdere verloop van een zakenrelatie. 

2. Voorbereiding is alles

Ik hoorde een investeerder onlangs zeggen over zakendoen in de Verenigde Staten: The Netherlands is in the Premier League while the States are in the Champions League. Hij benadrukte dat Amerikanen graag zien dat je op alles voorbereid bent, ruimte voor improvisatie is er niet. Zorg ervoor dat je van tevoren het doel van de meeting opschrijft. Wees niet verbaasd wanneer de ander het volgende vraagt: What do you want to get out of this meeting?. Geef dan een zo eerlijk mogelijk antwoord, luister naar de ander en kijk waar jullie elkaar van dienst kunnen zijn.

Zorg dat je pitch tot in de puntjes is uitgewerkt

Time is money is absoluut geen afgezaagd cliché, maar een serieus motto voor Amerikanen. Zorg daarom dat je pitch tot in de puntjes is uitgewerkt! Als je zelf niet kort en krachtig kan uitleggen waar je business om draait, verlies je zonder twijfel een toekomstige klant of partner. 

Tot slot, Amerikanen beginnen een meeting graag met hun vorm van koetjes en kalfjes. Sport! Het kan absoluut geen kwaad om te weten wat er speelt in de stad. Heb je een meeting in New York? Check dan van te voren even hoe de Yankees of The Mets het doen. Deze lokale touch toont interesse en kan je zomaar onderscheiden van de competitie. 

3. Legal, onderschat het niet!

Wij hebben ontdekt dat juridische zaken voor veel collega ondernemers een enorme valkuil zijn. Nederlanders onderschatten de complexiteit van juridische issues in het land. Denk aan het opzetten van zakelijke entiteiten, het opmaken van contracten, het aannemen van werknemers, verzekeringen, belastingen of het beschermen van intellectueel eigendom.

Schrik niet wanneer er bij een eerste meeting al direct een advocaat aanschuift

Je moet er rekening mee houden dat dit soort zaken volledig anders behandeld worden dan wij gewend zijn. Schrik bijvoorbeeld niet wanneer er bij een eerste meeting al direct een advocaat aanschuift. Ook contractonderhandelingen duren veel langer en zijn een stuk complexer. Één van de voornaamste redenen hiervoor is dat de Nederlandse wet in beginsel uitgebreider is. 

Het is aan te raden om zelf ook juridisch advies in te winnen wanneer je besluit uit te breiden naar de Verenigde Staten. Mocht je geen idee hebben waar je moet starten, aarzel dan niet om een consulaat of ambassade ter plekke te vragen naar hun contacten op dit gebied. Niks te doen dit weekend? Lees dan dit uitgebreide booklet over de juridische aspecten van een uitbreiding naar de VS, opgetekend door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaatbeleid.

Stefan Tan is medeoprichter van Dashmote, een Amsterdamse scaleup die zich richt op helpen van merken en ondernemers met inzetten van A.I. & beeldanalyse voor marketing intelligence. Hij schrijft over internationale expansie, startup-corporate collaboration en nieuwe technologieën.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!