Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Ultimate Challengerguide (1)

Vandaag presenteren we de Challenger50. Ook een challenger worden? Tien topexperts schreven de Ultimate Challengerguide. "Challengers zijn naïef en hebben dronkemansmoed"

1. Challengers hebben meer lef dan anderen

Wim Hulsink, directeur van het eShip Centre for Entrepreneurship & New Business van de Rotterdam School of Management en bijzonder hoogleraar innovatief ondernemerschap aan de Wageningen UR

 

“Challengers hebben veel moed, misschien wel dronkemansmoed. Dutch courage noemden de Engelsen het in de zeventiende eeuw, toen Nederlanders de wereldzeeën en handel domineerden met zakflacons jenever binnen handbereik. Challengers zijn een tikkeltje naïef, omdat ze zich niet laten afschrikken door gevestigde bedrijven en dominante inzichten. Juist daarom zijn ze vaak succesvol, want veel grote bedrijven zien hun alternatieve aanpak over het hoofd.

 

Intuïtie

Challengers volgen hun intuïtie, zijn enthousiast over nieuwe kansen in de markt en doen dingen die grote bedrijven niet durven. Omdat ze voor de introductie van een nieuw product geen grootschalige marktonderzoeken hoeven te doen of intern hoeven af te stemmen, kunnen ze ook heel direct op klanten reageren.

Toch heeft de aanpak van lef en enthousiasme niet altijd succes, want heel wat challengers gaan kopje onder of leiden een marginaal bestaan. Socioloog Howard Aldrich heeft dit eens mooi geformuleerd: many are called, but few are chosen. Er is een grijs gebied tussen doorgaan of kappen. Zelfs de meest succesvolle challengers kennen momenten waarop ze overwegen te stoppen. Sommigen hebben nu eenmaal net wat meer geluk. Een bedrijf als Route Mobiel was van het begin af aan niet superieur, er zijn vast meer Route Mobiel-achtige concepten, projecten en bedrijven geweest die het niet gelukt is. Challengers moeten een lange adem hebben om het te halen, maar gelukkig zijn ze vaak slim en creatief in het vinden van mazen in de wet.

 

Overheid 

De overheid zou de concurrentie in ingedutte en afgesloten markten kunnen bevorderen door challengers meer kansen te geven bij aanbestedingen, sneller vergunningen te geven en ‘dirty tricks’ van monopolisten aan de kaak te stellen. Dat extra zetje kunnen ze goed gebruiken, tenslotte zijn het de gazelles en aanjagers van de economie van morgen.”

 

 

Boris Veldhuijzen van Zanten, serie-ondernemer:

 

“Lef maakt hét onderscheid tussen de challenger en de gechallengede. De gechallengede moet zich verdedigen, die is angstig. De challenger zegt: ik pik die hele markt af. Bestaande, grote bedrijven lijken machtig en sterk, maar een challenger met lef zegt: ik negeer dat gewoon, ik ga er tegenin. Hij heeft niets en heeft daarom ook niets te verliezen. Als je eenmaal in die challengerpositie zit, heb je veel voordelen. Het is net als met David en Goliath; iedereen houdt van David. Dat zie je ook bij Apple, die Microsoft uitdaagt. Dat staat ze goed. In die positie kun je met de wind in het haar en speer in de hand door de velden trekken. 

 

Goliath

Het helpt om een Goliath te hebben om tegen te vechten. Dan heb je een doel om jezelf op vast te pinnen. De beste ideeën zijn vaak de dingen die al bestaan en waar een bewezen businessmodel achter zit, maar die op een andere, betere manier worden aangepakt. Route Mobiel deed dat ook, die zei: wij zijn ANWB, maar dan anders. Dan is het ook meteen duidelijk naar klanten toe.

 

Alles is maakbaar 

Challengers kijken vaak anders naar de markt. De meeste ondernemers zien een markt en denken: daar zit al iemand, daar doe ik niks mee. Terwijl challengers denken: dat kan ik beter. Op die manier kijken valt zelfs te oefenen, door alles ter discussie te stellen. Als je dat onder de knie hebt, realiseer je je dat alles maakbaar is, en dat alles nog kan. Er zijn nog veel markten waar maar één bedrijf alles in handen heeft, dus er zijn nog genoeg kansen.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

  1. Challengers weten zich goed te profileren
  2. Challengers hebben een perfect gevoel voor timing
  3. Challengers zijn creatieve geesten
  4. Challengers zijn bovengemiddeld flexibel en opportunistisch