Dit zijn de 10 grootste online retailers van Nederland 

Webwinkel

Bol.com is met 1,2 miljard omzet vorig jaar nog altijd de grootste webwinkel van Nederland, blijkt uit de nieuwe Twinkle100. De Ahold-dochter blijft Coolblue (884 miljoen) en Zalando (670 miljoen) ruim voor.

Omdat de omzet van zowel Bol.com als Coolblue met 270 miljoen steeg blijft de top-2 onveranderd. Omdat nummer drie van vorig jaar Wehkamp met 30 miljoen kromp, wordt plek 3 dit jaar ingenomen door Zalando, dat vorig jaar een plus van 140 miljoen noteerde.


Bron: Twinkle

Opvallende naam in de lijst is verder Picnic. De supermarkt-challenger (plek 25) krijgt door Twinkle een omzet van 75 miljoen toegedicht. Het bedrijf kreeg tot nu toe bestellingen van 175.000 mensen, vertelde medeoprichter Michiel Muller woensdag aan Sprout. Bax-music.nl, de webwinkel van broers Jochanan en Nathanaël Bax, legt met 109 miljoen beslag op de 16e plek.

Challenger Bloomon (plek 95) zou inmiddels goed zijn voor een omzet van ruim 16 miljoen euro, nog niet zoveel als de 23 miljoen die oprichter Patrick Hurenkamp tot nu toe bij elkaar pitchte. Een van de vijf bedrijven in de top 20 waar de oprichter in 2017 nog aan boord was is Kamera Express, in 2017 goed een omzet van 110 miljoen euro. Oprichter Peter Merceij, die in 1995 de eerste winkel opende, stapte begin dit jaar uit zijn bedrijf.

Athleteshop prijkt nog in de lijst (23,5 miljoen), maar het bedrijf van oud-schaatser Yuri Solinger ging afgelopen zomer na een klachtenregen failliet. Een ander bedrijf dat op de fles ging is Leapp (27 miljoen). Het bedrijf van Rogier van Camp maakte afgelopen juli – in afgeslankte vorm – een doorstart.

Digitaal

De 250 retailers in de lijst verkopen vooral fysieke producten. Bedrijven die vooral diensten aanbieden en intermediairs zijn buiten beschouwing gelaten. Reisaanbieders hebben hun eigen lijst, de Travel25, waar TUI Nederland de grootste is.

Gemene deler is verder dat alle bedrijven hun omzet vooral halen bij consumenten. Daarvoor kijk het blad naar "de digitale aansturing van bedrijven, naar kantoren, leveranciers, employer branding, marktperceptie en de eventuele losse verkoopbaarheid". Schattingen over omzet baseert Twinkle op verschillende bronnen, waaronder jaarverslagen, presentaties, en mediaberichten. 

Bij elkaar verkochten waren deze 250 bedrijven vorig jaar goed voor 16 miljard aan online verkopen. Alle bedrijven boekten minimaal 5 miljoen omzet. 

Fysiek

Veel online retailers hebben inmiddels ook één of meerdere winkels. "De fysieke winkelstraat heeft zijn weg naar internet gevonden, maar we zien het ook andersom", zegt Arjan van Oosterhout Twinkle-hoofdredacteur. 

Het aantal buitenlandse webwinkels zoals die van Amazon en H&M neemt toe, maar het leeuwendeel van de online markt is nog altijd in handen van Nederlandse spelers. "Heel anders dan bijvoorbeeld in België. In ons andere buurland Duitsland is Amazon de onbetwiste marktleider, hier moet het bedrijf zes andere spelers voor zich dulden."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl