Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vega: ooit een hippieniche, nu een groeiparel voor bedrijven

De vega-branche maakt een ongekende groei door. Waarom kiezen consumenten in toenemende mate voor vleesvervangers van hippe vega-startups? Een markt die lange tijd een niche voor progressieven bleef, betreedt anno 2020 de mainstream.

Het regent de laatste tijd vega-startups op Sprout. Startup Shoarma Startup is zojuist onze nieuwe Startup van de Week geworden. Het bedrijf levert shoarma op basis van granen en knolselderij. Afgelopen week hadden we ook al een vega-startup als Startup van de Week, namelijk Meet Jack, dat met jackfruit veganistische bitterballen en gyros maakt. Laatst had we ook nog interviews met Fazenda Futuro, de Braziliaanse tegenhanger van vegabedrijf Beyond Meat en pizzamerk Magioni, dat eerder dit jaar het vlees van al zijn pizza’s haalde.

Met andere woorden: vega is hotter than hot in startupland. Hoe dit zo kan? Wel nu, laten we er eens een fijne klassieker ingooien: uiteindelijk is het altijd een spel van vraag en aanbod. De consumentenvraag naar vega-producten is de afgelopen jaren hard gestegen. Burgers lijken zich vaker bewust te zijn van klimaatverandering, dierenwelzijn en hun gezondheid. 

13,2 miljard

Dan nu de cijfers, want die zijn spectaculair voor deze branche. Had de vegamarkt afgelopen jaar nog een omvang van 13,2 miljard dollar, analisten verwachten dat de marktwaarde in 2026 is toegenomen tot wel 24 miljard dollar. Jaarlijks groeit de markt volgens deze prognose wel 9,1 procent in omvang. In onderstaande infographic van Visual Capitalist kun je alle cijfers over de branche raadplegen.

De vegabranche is als geen andere sector coronaproof. Sterker nog: als we geen vlees aten met zijn allen, hadden we nu waarschijnlijk geen coronavirus gehad. Het virus is waarschijnlijk van dier op mens overgegaan nadat mensen besmet vleermuizenvlees hebben gegeten. Het zorgde voor een extra golf aan vegetariërs, met in Nederland politicus Henk Krol als één van de personen die op de plantaardige bandwagon stapte. Dit animo zien we dan ook terug in de verkoopcijfers. Vleesvervangers werden dit jaar wel 148 procent meer verkocht dan in 2019.

Groeiparel

De vega-branche is van een hippie-achtige bedoening uitgegroeid tot een groeiparel voor de zakenwereld. Er worden dan ook grote bedragen neergeteld voor vegabedrijven. Zo lijfde Unilever de Vegetarische Slager in voor wel 27 miljoen euro en is Beyond Meat een groot succes op de beurs. Op het hoogtepunt, in 2019, werd er wel 234,90 dollar per aandeel uitgegeven voor het bedrijf, dat het jaar ervoor een omzet van ‘slechts’ 87,9 miljoen euro maakte.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vega-startups zijn anno 2020 het lievelingetje van durfkapitalisten, hippe en – in toenemende mate – mainstream-consumenten. Een mogelijke barricade op de weg naar exponentiële groei voor de sector zou nog wel de doorbraak van kweekvlees kunnen zijn. In dit decennium, de jaren ‘20 van de 21e eeuw, zullen verscheidene kweekvleesproducenten de markt betreden. Kalfsserum is allang niet meer altijd nodig om vlees te kweken, waardoor je straks vlees kunt eten zonder nadelige gevolgen voor het klimaat en de dierenwereld. Consumenten die vegetariër zijn vanuit deze motieven zullen mogelijk overstappen op kweekvlees.

vegetariers