Verdwenen oprichter Jobbird verrast medewerkers met faillissement  

Jan-Peter Cruiming

Nadat oprichter Jan-Peter Cruiming van vacatureplatform Jobbird wekenlang niets van zich liet horen, blijkt hij achter de schermen een faillissement te hebben aangevraagd. Medewerkers hoorden dat pas toen zij dinsdag werden toegesproken door de curator.

Dat vertelt Matthijs Jorissen, die een paar maanden geleden door Jan-Peter Cruiming werd gevraagd om als (externe) CMO en CTO het tobbende vacatureplatform weer winstgevend te maken. “Cruiming laat al drie weken niks meer van zich horen.”

Cruiming, die eerder Nationale Vacaturebank voor 28 miljoen euro verkocht aan VNU, richtte in 2012 met Jobbird een nieuwe vacatureplatform op, ook omdat hij vond dat Nationale Vacaturebank achteruit ging.

Maar bij Jobbird stapelden de verliezen zich de laatste tijd op, zegt CMO Jorissen. Cruiming vroeg Jorissen vanwege diens online ervaring, waaronder de succesvolle exit van een e-commercebedrijf. “Hij zocht een CMO/CTO om de problemen met zijn systemen, die te weinig schaalbaar waren en de internationale groei in de weg stonden, op te lossen. De kosten waren veel te hoog.” Jobbird draaide vorig jaar tussen de 1 en 2 miljoen omzet, zegt Jorissen. (Cruiming kondigde twee maanden geleden voor 2019 nog een vertienvoudiging van de omzet aan, en een team van 28 countrymanagers voor internationale groei)

Marges

Onder de hoge kosten waren “te veel mensen die niet rendeerden”. Na zijn komst bij Jobbird stuurde Jorissen bijna de helft van de 25 medewerkers de laan uit. Jobbird koppelde in goede maanden zo’n 100.000 sollicitanten aan werkgevers, maar de marges waren te laag, erkent Jorissen.

Ophef
Jobbird veroorzaakte eerder dit jaar ophef met een door een aantal mensen, waaronder Georgina Verbaan en Tim Hofman, als seksistisch opgevatte advertentie. 'Welke baan vind jij aantrekkelijker voor een vrouw? Stewardess of verpleegkundige”, tweette de Amsterdamse vacaturesite.

Als Jobbird 50 euro per sollicitant had gevraagd, wat volgens Jorissen gangbaar is in de markt, “dan hadden we een spetterend bedrijf gehad”. “Maar we draaiden er een fractie van en verkochten onder de kostprijs.” Dat kwam volgens Jorissen deels omdat Jobbird met de verkeerde klanten werkte, zoals staffers, die sollicitanten weer doorverkochten aan bedrijven. “We moeten zelf meer naar bedrijven toe.”

Volgens Jorissen had Cruiming een onrealistisch beeld van de snelheid waarmee Jobbird weer op de rit kon worden gezet. “Hij wilde in twee maanden winstgevend worden, maar dat is niet realistisch. Zo’n proces duurt minimaal 7 maanden.”

Daarmee leek een slechte afloop steeds waarschijnlijker, maar een faillissement kondigde Cruiming nooit aan, zegt Jorissen. “Als je bezig bent met een overname ga je je ‘auto’ oppoetsen., maar dat gebeurde niet. Dus het vermoeden was er zeker.”

Holidot
Cruiming lanceerde in 2008 met Holidot.com 'de Funda van de reiswereld'. De dienst ging kort na de lancering op de fles door mismanagement, zei medeoprichter Anne de Vries vorig jaar tegen RTV Noord. Cruiming schrijft de ondergang van de dienst toe aan technische problemen. 

Verrassing

Het personeel van Jobbird werd dinsdag verrast met het bezoek van een curator, die kwam vertellen dat het faillissement inmiddels was toegekend. “Iedereen is verbaasd over de manier waarop het is gebeurd. Zonder aankondiging.”

Jan-Peter Cruiming stelde in 2015 zijn trophy wife Marlot Cruiming aan als CEO van Jobbird (’Wij doen alles samen, het is heerlijk intens’, zei Cruiming destijds over hun samenwerking). Of zij ook zeggenschap had in het faillissement? Nee, zegt Jorissen, “zij is in de communicatie uitgesloten door Jan-Peter Cruiming, en laat ook al weken niets meer van zich horen. Terwijl ik ze meerdere keren per dag berichten stuur en vragen stel over het bedrijf.” 

Reactie

(Update, woensdag 10:06 uur) Cruiming houdt het, na publicatie van dit verhaal, bij een korte mededeling: “We hebben 7 jaar hard gewerkt aan Jobbird, maar we krijgen het niet winstgevend. Steeds weer nieuwe technische problemen die roet in het eten gooien. Vandaar dat we ermee stoppen.” 

Hij heeft elke maand geld moeten overmaken, daar was hij nu kennelijk klaar mee

Voor Cruiming is het faillissement hoe dan ook een drama, zegt Jorissen, die schat dat de ondernemer meerdere miljoenen van zijn eigen geld in het bedrijf heeft gestoken. “Hij heeft elke maand geld moeten overmaken, daar was hij nu kennelijk klaar mee. En is vervolgens een faillissement gaan aanvragen zonder het bedrijf daarover te informeren.”

“Hij heeft er echt veel ingestopt. Ik ben zelf ook ondernemer, en weet wat zoiets je kan kosten, ook privé. Dat doet heel veel pijn. Dan kun je eerder succesvol zijn geweest, het blijft iets wat je behoorlijk raakt.  Daar wens ik ‘m wel sterkte mee.”

Samen met de curator kreeg Jorissen na het bekend worden van het faillissement meerdere telefoontjes van ondernemers die interesse hebben in een doorstart. “We zijn nog twee weken bezig om te kijken naar een mogelijke doorstart, en we houden het systeem in de lucht.”

Kijk ook: Jan-Peter Cruiming: ‘Het gaat niet om omzet, maar marktaandeel’


‘De Jobbird vloog niet’

Peter Boerman, hoofdredacteur van Werf&, een platform voor recruitment is maar ten dele verrast over de ondergang van Jobbird. "Ze kondigden eerder dit jaar internationale plannen aan, maar die zie je vervolgens niet van de grond komen. We dachten toen al, de 'Jobbird' vliegt niet echt. Ze zijn in april verhuisd naar een duur pand aan de gracht in Amsterdam, en hebben veel nieuwe mensen aangenomen. Dan verwacht je niet dat de boel in elkaar stort, al zou je kunnen zeggen dat die verhuizing een vlucht naar voren was." Het aanbod van Jobbird, met alleen maar gratis advertenties, noemt Boerman "wat ouderwets". “Ze verdienen alleen geld aan upsell, maar dat gebeurde blijkbaar niet. Of in elk geval: onvoldoende."

De onderscheidende factor van Jobbird is volgens hem vooral het grote bereik en de grote naamsbekendheid. Ook na een eventuele doorstart zal bedrijf nog last hebben van de naam Cruiming, zegt Boerman. "Het is misschien lullig dat ik het zeg, maar van de naam Cruiming hebben ze wel last. Het is echt een ondernemer, maar hij heeft te weinig vernieuwing gebracht, vrees ik. Hij heeft destijds met Nationale Vacaturebank echt een mooi kunstje gedaan, maar de tijden zijn veranderd. Het woord 'praatjesmaker' hoor je vaak, en nu valt hij door de mand. Dat is jammer, ook voor de overige medewerkers. Ik gun elke ondernemer het beste, maar het is niet gelukt."

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl