Vergelijkingssites in ‘race to the bottom’; Strijd om sociale live stream

7 need to knows maandag

Ondernemersnieuws vandaag: Vergelijkingssites veroorzaken ‘race to the bottom’, strijd om sociale live stream barst los, online bestelling vaker retour en ondernemer koopt 70 familieleden uit. 

1. Vergelijkingssites veroorzaken ‘race to the bottom’

Vergelijkingssites zorgen bij energiebedrijven voor een ‘race to the bottom’ waardoor die minder geld overhouden om te investeren in duurzame energie. Dat stelt energieplatform WISE, dat 46 vergelijkingssites tegen het licht hield. Per overstapper ontvangen de vergelijkers kickbackfees tot soms 70 euro. ‘Maar een nog groter deel van de marge zien de energiebedrijven in lucht opgaan doordat ze zich met kortingsacties tot wel 300 euro in de topposities van de lijsten moeten vechten’, aldus WISE. Ook vindt de vereniging dat consumenten worden misleid, doordat vergelijkers energiecontracten als groen bestempelen terwijl er sprake is van ‘sjoemelstroom’, grijs gas of investeringen in kolenenergie.

2. Strijd om sociale live stream barst los

Meerkat, een app waarmee Twitter-gebruikers live video kunnen streamen, is de internethit van de maand. Zijn razendsnelle groei had de app te danken aan het feit dat gebruikers zien wanneer hun twittervrienden zich bij Meerkat aansluiten en wanneer zij ‘live’ aan het streamen zijn. Twitter heeft Meerkat nu echter de toegang tot zijn zogeheten social graph ontzegt, waardoor die berichtgeving ernstig wordt belemmerd. Al dan niet toevallig maakt Twitter nu ook de overname bekend van Periscope, een vergelijkbare videodienst. Meerkat-oprichter Ben Rubin geeft de moed niet op: ‘The revolution will be live streamed'. 

3. Online bestelling vaker retour

Online aankopen gaat steeds vaker retour, meldt de NOS op gezag van logistieke experts. En dat kost webwinkels handenvol geld. De omroep zegt er overigens niet bij hoeveel vaker pakketjes retour gaan, en vergeleken met welke periode. Hoe dan ook, met name op kledinggebied zijn retourzendingen al jaren een hoofdpijndossier voor ondernemers. Bij sommige webwinkels wordt zo'n 50 procent van de aankopen geretourneerd. Een groot deel van die retourstapel betreft bestellingen bij H&M, Bol.com en Zalando. Ondertussen blijft webwinkelen groeien: Nederlanders gaven vorig jaar online 13,96 miljard euro uit, blijkt uit cijfers van branchevereniging Thuiswinkel.rog. Dat is 8,4 procent meer dan in 2013.

4. YES!Delft gaat haven innoveren

Incubator YES!Delft slaat zijn vleugels uit naar de haven van Rotterdam, waar beide partijen een 'Innovation Lab' gaan optuigen. Want havenbedrijven kunnen de ideale launching customer zijn voor nieuwe startups, 'maar in de praktijk blijken de twee elkaar lastig te kunnen vinden'. Het lab start met een reeks thema-evenementen en pitchsessies met partnerbedrijven om nieuwe ideeën te scouten die de haven schoner, slimmer, veiliger en efficiënter kunnen te maken. Als voorbeeld wordt YES!Delft-bedrijf OCRS genoemd, dat een biologisch afbreekbare spray heeft ontwikkeld waarmee olie uit water kan worden verwijderd. 

5. Smartwatch inspecteert personeel

Mede dankzij de Apple Watch krijgt de trend Bring Your Own Device (BYOD) gezelschap van BYOW: Bring Your Own Wearable. BetterWorks is een van de startups die daar met een smart watch-app op in springt, met steun van Google-commissaris en investeerder Jon Doer (Kleiner, Perkins, Caufield and Byers). Het idee achter de app is het constant kunnen volgen van kpi's en andere doelen van medewerkers. Oprichter Kris Duggan noemt de app een 'FitBit voor het werk', naar de fitness tracker die al eerder naam maakte. En dat past weer prima in weer een andere (tech)trend: the quantified self. Ervaringsdeskundige Chris Dancy waarschuwt dat bedrijven dit tot in detail kunnen volgen van mensen niet moeten gebruiken voor beoordelingen, maar hooguit voor het bijsturen en stimuleren van goed gedrag. 

6. Aandelen als cadeaubon

Geen cadeaubon die je gelijk kunt uitgeven maar een pakketje aandelen van Disney, Tesla of Google. Dat is het concept van Spark Gift, een startup die recent werd geselecteerd voor de fameuze startupaccelerator Y Combinator. Schenkers kunnen via de Amerikaanse startup aandelen of aandelenfondsen kopen voor bedragen tussen de 20 en 1.000 dollar, en die per e-mail doorsturen aan de gelukkige ontvanger. Zo leert een nieuwe generatie tegelijk wat financieel plannen is, zegt ceo Peggy Mangot tegen Recode.net. 

7. En dan dit: Ondernemer koopt 70 familieleden uit

Ondernemer Arie Veldhuijzen van Zanten heeft in totaal 70 familieleden uitgekocht om bloemenveredelaar Royal van Zanten (1.100 werknemers) over te kunnen nemen, vertelt hij tegen FD. Het duurde bij elkaar 10 jaar om alle broers, zussen, neven en nichten afscheid te laten nemen van hun aandelen. Dat het zo lang zou duren, kon volgens Veldhuijzen van Zanten niemand vermoeden. ‘Er kwamen veel emoties los bij de familie.'

Tot zover de Sprout update van maandag 16 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag

Het premium membership van Sprout

Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):

  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl