Vernieuwer in de metaal: zo haal je de Markthal binnen

markthal

Als een branche verouderd is, kun je met een vernieuwende aanpak toch scoren, bewijst het Rotterdams metaalbedrijf Aldowa. Dankzij de nieuwe aanpak werd het nu al iconische gebouw de Markthal als klant binnengehaald.

Volgende week opent konining Maxima het spraakmakende gebouw, ontworpen door het wereldvermaarde Nederlandse architectenbureau MVRDV.

De op de begane grond gelegen markthal wordt overdekt door een reeks appartementen. Voor de binnenkant ontwierp kunstenaar Arno Coenen een kleurrijke schildering van 9000 vierkante meter. Maar hoe breng je die schildering aan?

markthal

Toen drie jaar geleden de eerste plannen voor het gebouw begonnen te circuleren greep Allard Droste, directeur van Aldowa zijn kans. 'Ik zag dat plaatje, en toen zijn we zelf proeven gaan doen. Na wat testen zijn we naar de architect, de aannemer en de projectontwikkelaar gegaan.' Het Rotterdamse bedrijf kreeg de unieke klus. Het is voor eerst dat beprinte aluminium beplating op zo'n grote schaal wordt toegepast.

Vorige week werd Aldowa gekroond tot meest vernieuwend bedrijf in de metaalbranche. En dat begon allemaal met een andere manier van omgaan met medewerkers. 

Verouderd

'We werken in een wat verouderde branche', zegt mede-eigenaar Jan Boom, die Aldowa 8 jaar geleden samen met Droste kocht. Het gaat er vaak wat directief' aan toen, zo van 'je doet wat ik zeg'.'

Het tweetal kocht een 'in essentie' leuke onderneming, maar typisch zo'n metaalbedrijf, volgens Boom: 'ouderwets, verwaarloosd, zwaar leunend op de techniek, en niet of nauwelijk gericht op mensen en marketing.' Droste: 'Het was bijna feodaal, mensen mochten niet meedenken.'

De nieuwe generatie, zeker de hogeropgeleiden, accepteert dit volgens hun niet meer. 'Die zeggen: wij hebben ook kennis en kunde en wij gaan met veel meer verantwoordelijkheid naar de vloer', zegt Boom.

Werktijden

Vandaag de dag zijn de zaken omgedraaid. Zo hebben alle 46 medewerkers de sleutel van het gebouw en zijn er geen regels over werktijden. 'Maar ondertussen groeien we jaarlijks met 20 procent, is ziekteverzuim nagenoeg 0 procent en voelt iedereen zich betrokken bij het bedrijf', zegt Droste. 

Het bedrijf is nog steeds toeleverancier en maakt alle metaalplaten in de eigen fabriek. Maar inmiddels wordt er meer gedacht in projecten. 'We hebben een totale switch gemaakt. Vroeger ratelde er een fax met een bouwtekening. Dan stuurden we onze prijs en gingen we aan de slag.'

Nu is het bedrijf meer bezig met projecten waarbij hele gevels worden ontworpen en gebouwd. 'We schuiven steeds meer op naar het samenwerken met de architect.' 

Stapje extra

Een belangrijke verandering was ook psychologisch: ga ervan uit te dat je de opdracht al binnen hebt, maar dat je 'm 'alleen' nog even moet binnenhalen. Dan gebeurt er iets, psychologisch, waardoor je net dat stapje extra zet. Dat je het blijft proberen.'

Aldowa gaat de Markthal-techniek binnenkort ook, twee keer zo groot, in het buitenland inzetten aan de buitenkant van een nieuw gebouw. 'We willen uiteindelijk meer en merk worden.'

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl