Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Visuals tijdens een pitch: dit zijn de do’s en don’ts

Een PowerPoint, Prezi of Keynote kan een bedrijfspitch ondersteunen, maar je ook gigantisch in de weg zitten. Sprout-expert Nathalie Mangelaars, organisator van het NK Pitchen voor Ondernemers, legt uit hoe je visuals op de juiste manier inzet. 

In samenwerking met het NK Pitchen (26 maart)

Veel sprekers maken gebruik van visuele ondersteuning tijdens hun pitch. Powerpoint, Prezi, Keynote, desnoods een whiteboard. Het gebruik van deze middelen kan je pitch versterken. Realiseer je wel dat er eigenlijk een tweede entiteit op het podium komt. Je publiek kan kiezen: luisteren óf kijken. Tijdens een goede pitch is de spreker de baas. Hoe blijf je de baas over je sheets én het gedrag van je publiek?

Publiek

Op het moment dat je een plaatje, tekst of grafiek inbrengt in je pitch, wil je publiek meteen interpreteren wat ze zien. Veelal staat er informatie op de sheets die sprekers niet inleiden of uitleggen. De gedachte is dat het publiek dat zelf ook wel kan lezen. Het gevolg is dat je toeschouwers zelf aan de slag gaan.

Kijk maar eens naar de volgende grafiek. Ondanks dat hij veel te druk is, ga je toch proberen om hen te ontleden. En dan ben jij als spreker de aandacht kwijt.

Weerman of doelman

Naast het feit dat heldere visuals en weinig tekst goed werken in een pitch, is het belangrijk dat je je publiek goed begeleid. Pitch-trainer Gijs Nillessen (een van de pitch-coaches tijdens het NK  Pitchen) legde het mij eerder heel simpel uit: zorg dat je je sheets waar nodig begeleidt als een weerman. Wijs aan wat we zien, waarom we dat nu zien en wat de relatie met je verhaal is.

Ga dus naast de projectie staan en neem je publiek bij de hand. Desnoods met een pointer. Presenteer je sheet zoals een weerman in het 8 uur-journaal.

Weg

Ben je klaar met de uitleg en is de sheet besproken? Zorg dan dat je hem meteen weg klikt, zodat je publiek niet in tweede instantie alsnog zelf gaat ontleden wat er op het scherm te zien is. Dit alles leidt af van jou, je verhaal en de boodschap.

Wil je je grafiek laten staan, of is je sheet even niet van toepassing? Ga dan voor je scherm staan als een doelman, een ware Edwin van der Sar. Scherm letterlijk je scherm af zodat het publiek zich weer op jou gaat focussen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kom ook naar het NK Pitchen

Wil jij van andere pitchers afkijken hoe je een goede pitch geeft? Kom dan op 26 maart 2017 naar het NK Pitchen voor Ondernemers in de Jaarbeurs. Als partner van dit evenement krijgen 25 Sprout Members de kans om gratis naar dit evenement te gaan. Meer weten? Kijk op onze eventpagina voor de mogelijkheden.