Vlaamse startup StoryChief haalt 1 miljoen euro groeigeld op voor contentmarketingplatform

Vlaamse startup StoryChief haalt 1 miljoen euro groeigeld op voor contentmarketing platform

Content is de sleutel tot het bereiken en boeien van klanten, maar rake teksten laten schrijven en op je juiste plekken delen kost doorgaans veel tijd en moeite. De Vlaamse startup StoryChief haalt 1 miljoen euro groeigeld op om hun slimme softwareoplossing wereldwijd uit te rollen.

‘Kwalitatieve content geeft klanten antwoord op relevante vragen en is daarmee onmisbaar geworden voor het vinden en binden van klanten’, zegt Valeri Potchekailov, oprichter van de StoryChief. Potchekailov startte het bedrijf twee jaar geleden met co-founders Gregory Claeyssens en Brik de Maeyer uit frustratie van ‘goedkope’ clickbait-artikelen. Het drietal ontwikkelde een online platform dat bedrijven helpt hun contentmarketingstrategie uit te bouwen, tijd en productiekosten te besparen en de content met één klik op meerdere kanalen te publiceren.

StoryChief richt zich op startups, SEO-marketeers en redactieteams die hun bereik willen vergroten, samenwerking tussen teamleden eenvoudiger willen maken, en vereenvoudigt de publicatie op blogs, sociale media, email en triggert ambassadeurs om je content te delen op hun eigen kanalen. Bovendien helpt een machmaking-functie om bedrijven te koppelen aan de juiste freelance schrijvers met gedegen kennis van de nichemarkt of doelgroep.

Vlaamse startup StoryChief haalt 1 miljoen euro groeigeld op voor contentmarketing platform

In het systeem kunnen niet alleen de briefing naar elkaar gestuurd worden, ook kun je eerdere versies inzien en eventuele aanpassingen zien. Bovendien checkt het systeem de tekst direct op SEO-waarde. ‘De tijdsbesparing die je hiermee kan bereiken, kan oplopen tot zes uur per artikel.’ 

Volgens Potchekailov tackelt het bedrijf met het systeem drie pijnpunten: efficiëntie om samen te werken in een systeem, snelle zichtbaarheid in een wereld waarin op steeds meer kanalen gecommuniceerd wordt en de wens om te meten wie er vervolgens met de verspreidde content bereikt wordt. De software kent een dashboard dat precies meet hoe lang mensen je verhalen bekijken, maar ook op welke kanalen je stukken het goed doen. ‘Op die manier kun je je verhalen verbeteren aan de hand van data voor verschillende platformen.’

Vlaamse startup StoryChief haalt 1 miljoen euro groeigeld op voor contentmarketing platform

In StoryChief maak je ‘rich content articles’ waarin je content uit al je favoriete tools kan embedden (Instagram, Airtable, Vimeo, Galleries, Leadcapture forms, etc) daarom noemen we dat ‘Stories’ – Potchekailov spreekt liever niet over artikelen. ‘We leven in een wereld waar op zoveel verschillende kanalen gecommuniceerd kan worden, bedrijven beperken zich vaak tot hun website en een handvol social media. Terwijl er veel meer mogelijk is, wij brengen dat allemaal samen.’

Met de software wil StoryChief vooral dat schrijvers meer tijd hebben voor het maken van kwalitatieve content. ‘Vijf tips om dit beter te doen, drie redenen om zo snel mogelijk aan de slag te gaan: we kennen dat allemaal, snelle artikelen die je maakt om traffic naar je website te halen. Maar je onderscheidt jezelf daar niet meer mee.’ Wat dan wel? ‘Artikelen die wat meer research vereisen, maar die wel aangeven dat je een autoriteit bent in je vakgebied.’ 

Wie deze schrijftalenten niet zelf in huis heeft, kan bovendien via StoryChief op zoek naar geschikte freelancers. ‘Je maakt een korte briefing, waarna het systeem in een bestand van 2000+ freelancers op zoek gaat naar een aantal geschikte kandidaten. Jij krijgt een aantal voorbeelden van hun werk te zien, waarna je gemakkelijk iemand kiest die de klus voor je kan klaren. Doordat diegene in StoryChief werkt, kun je makkelijk communiceren en snel samenwerken.’

Inmiddels maken meer dan 7000 bedrijven in 70 landen gebruik van de software van StoryChief. De eerste versie die bij de start in 2017 gebruikt werd is inmiddels al vele malen verbeterd met behulp van feedback van gebruikers. Recentelijk ontving het bedrijf een kapitaalinjectie van 1 miljoen euro van verschillende bronnen, waarmee het bedrijf wil uitbreiden. 

Grote bedrijven, maar ook kleine startups kunnen makkelijk met StoryChief werken. ‘Zelfs als je nog geen website hebt, is het makkelijk om StoryChief op te starten. Je kan dan via ons een content website aanmaken. En zelfs dat gaat sneller dan de gemiddelde Wordpress. Werkelijk alles bij StoryChief draait om efficiëntie, zodat jij je bezig kan houden met je core business.’

Probeer het gratis uit op www.storychief.io.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!