Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen veroveren de ondernemersmarkt

Alle berichten over vrouwen en ondernemen kun je typeren als één soap. Dan beweert een 'expert' weer dat vrouwen het niet kunnen, daarna lees je een onderzoek over onderneemsters die veel beter zijn dan ondernemers. De soap lijkt nu toe te werken naar een 'happy end'.

Het aandeel van vrouwelijke starters is tusen 2000 en 2009 gegroeid van 25 naar 35 procent. Een rapport van onderzoeksbureau EIM stelt dat, dus zal het ditmaal wel waar zijn. In absolute zin zou het aantal vrouwelijke starters zijn toegenomen van ongeveer 300.000 naar 350.000. Daarmee maken ze ongeveer 32 procent uit van het totale aantal ondernemers.

Voor het behalen van die cijfers zijn vrouwen door diepe dalen en over hoge pieken gegaan. Zo konden we een reeks tegenstrijdige berichten over vrouwelijk ondernemerschap verzamelen. Tussen 2005 en 2010 kwamen op Sprout titels voor als: ‘Vrouwelijke ondernemers nemen de leiding’, ‘Vrouwelijke ondernemers beter dan ooit’, ‘Vrouwelijke ondernemers zijn flexibeler’, ‘Ondernemende vrouwen zijn positiever’, ‘Vrouwen zijn betere verkopers dan mannen’, ‘Ondernemen geeft meer voldoening dan moederschap’ en ‘Vrouw-zijn goed voor ondernemen‘, maar ook koppen als ‘Vrouw niet mans genoeg’, ‘Vrouwelijke ondernemers spugen op geld’, ‘Vrouwen ondernemen liever in deeltijd’, ‘Vrouwelijke zzp’ers missen groeiambitie’, ‘Vrouwelijke ondernemers missen zakelijk inzicht’ en ‘Weinig zelfvertrouwen bij vrouwen’, een quote afkomstig van Corinne Vigreux-Goddijn, de vrouw achter het succes van TomTom.
 

Niet parttime

De vrouwelijke ondernemers die nu samen meer dan eenderde van de ondernemersmarkt innemen, zijn vaak hoog of middelbaar opgeleid en behoorlijk innovatief, zo zegt EIM. En, ze zijn blijkbaar helemaal geen parttime onderneemster: de vrouwelijke ondernemer werkt gemiddeld 36 uur per week. Ook spugen ze niet op winstgevendheid, want ze hebben in zeven op de tien gevallen een winstgevend bedrijf. Niet zo’n groot winstpercentage, noch zo’n hoge omzet (gemiddeld 50.000 euro per jaar) als mannen in het onderzoek, maar toch. Toch hebben de onderzoekers daar nog een passend argument voor geformuleerd: vrouwen vinden het vooral belangrijk eigen baas te zijn en zich persoonlijk te ontwikkelen, in plaats van primair gedreven te worden door financiële groei.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Eigen baas’ moet heel letterlijk genomen worden, want zes op de tien vrouwen heeft geen personeel in dienst en is dus zzp’er. Een teken dat de soap zeker nog niet op zijn einde is. In het script ontbreken nog verhaallijnen over het doorbreken van het glazen plafond, met natuurlijk vrouwen die onder een vrouwelijke baas werken, en het behalen van een aandeel van vijftig procent op de startersmarkt. Of krijgt de vrouw weer een terugval? We blijven de soap volgen…

Onderneemster worden? Bekijk dertig relevante zakelijke netwerken voor vrouwelijke ondernemers.