Waarom Business Insider volgens Axel Springer 442 miljoen waard is

Oprichter Henry Blodget (foto) heeft 8 jaar na de start van Business Insider een koper gevonden voor zijn mediabedrijf: De Duitse uitgever Axel Springer betaalt 343 miljoen dollar voor 88 procent van de aandelen, werd dinsdag bekend.

Axel Springer (14.000 medewerkers) is als uitgever van onder meer Bild en Die Welt op zoek naar digitale groei. Vorig jaar investeerde het concern al in Sprout-challenger Blendle. Ceo Matthias Döpfner verscheen twee weken geleden bij de lanceringsfeestje van de Duitse variant van deze Nederlandse iTunes voor de journalistiek. 

Nu gaat de portemonnee een stuk verder open. Axel Springer koopt voor 343 miljoen dollar een belang van 88 procent in de website met 325 medewerkers. De aankoop is de grootste overname van een digitale nieuwsmedium ooit, nadat AOL in 2011 al eens 315 miljoen dollar uittrok om de Huffington Post in te lijven.

Axel Springer bezat overigens al 9 procent van de aandelen van Business Insider. De resterende aandelen zijn in handen van het investeringsbedrijf van Jeff Bezos, de topman en oprichter van Amazon. De deal waardeert Business Insider op 442 miljoen dollar, ongeveer 9 keer de verwachte omzet voor dit jaar.

Digitaal

De Duitsers willen vooral hun (digitale) bereik opkrikken, en het liefst in zoveel mogelijk landen. Met de 76 miljoen unieke maandelijkse bezoekers van Business Insider stijgt dat bereik in een klap naar 200 miljoen mensen. Het bedrijf lanceert voor het einde van dit jaar ook een Duitstalige versie van Business Insider, nadat eerder al een Britse tak live ging.

Business Insider-oprichter Henry Blodget en coo Julie Hansen blijven voorlopig aan als leiders van de site. Zij slagen er volgens Axel Spring in om met hun verhalen "de beslissers van morgen" te bereiken. De site krijgt nu budget om meer verticals op te tuigen, websites over verschillende deelonderwerpen, en wordt waarschijnlijk in meer landen actief. Behalve met advertenties verdient "BI" ook met evenementen.

Axel Springer had Business Insider misschien niet gekocht als een eerdere overnamepoging van de Finanical Times afgelopen juli niet was afgeketst; de Duitsers werden daarbij afgetroeft door het Japanse Nikkei dat uiteindelijk 1,3 miljard dollar overhad voor de Britse mediabedrijf. Vergeleken bij die degelijke, betaalde krant is Business Insider het snelle (en gratis) broertje, voor een doelgroep van 18 tot 34-jarigen. Recode speculeert dat andere goed bezochte nieuwssites zoals die van Buzzfeed en Vox Media te duur waren voor Axel Springer. (Een bedrijf als Vice is al helemaal buiten bereik, blijkt uit deze grafiek van CB Insights)

Blodget

Henry Blodget maakt als oprichter een opmerkelijke comeback. De 49-jarige Amerikaan werd beroemd als aandelenanalist tijdens de dotcom-bubble. In kwam 2003 aan die carrière een abrupt einde toen Blodget door toezichthouder SEC werd beboet wegens aandelenfraude. Na deze persoonlijke crash besloot hij een pivot te maken naar de journalistiek. Hij sleep zijn pen in eerste instantie bij online magazine Slate en met opiniestukken in bijvoorbeeld The New York Times over financiële bubbels.

In 2007 startte Blodget samen met Kevin Ryan Silicon Alley Insider, de voorloper van het huidige Business Insider. Hij blogt nog altijd regelmatig, en over een behoorlijk gevarieerde lijst onderwerpen, van Donald Trump en Isis tot de aandelenmarkten en het maken van siroop. Maar op de dag van de overname van zijn bedrijf vindt Blodget de 140 tekens van Twitter wel even genoeg:

Foto: Web Summit | CC BY 2.0

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl