Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Kleding.nl e-commerce snapt

Wat heb je nodig als er een wildgroei aan webwinkels ontstaat? Juist, een overzicht. Kleding.nl moet het startpunt worden voor de zoektocht naar die beige ribbroek in maatje XL, die turkooizen jas of de felbegeerde handtas met krokodillenpatroon. 

De website bundelt het aanbod van de aangesloten webwinkels. “De klant zoekt, bekijkt en vergelijkt bij ons. Pas als hij op de knop drukt om de aankoop te doen, wordt hij afgeleverd bij de webshop”, vertelt Peter Langenkamp.

De directeur van Kleding.nl weet wat hij doet. In de online wereld deed hij net als zijn andere compagnons een schat aan ervaring op. Langenkamp verdiende zijn sporen in webhosting en was eerder directeur van Autowereld.nl. Jan-Willem Tusveld en Rudy Kappert bedachten onder andere Gaspedaal.nl en Huizenzoeker.nl. 

Na de verkoop van die websites aan de Telegraaf zochten ze samen met Langenkamp een project om hun kapitaal in te investeren. “Je zet de voelsprieten uit, en op de een of andere manier komt er dan wel iets op je pad”, zegt Langenkamp.

Het drietal ontmoette Sjoerd-Jan Reinders, eigenaar van een vijftal fysieke kledingwinkels. Hij had een domeinnaam die hij meer “niet aan de praat kreeg”. Langenkamp: “Het begon dus met een domeinnaam, maar de timing was ook goed.”

Een nieuw concept werd ontwikkeld waarbij Kleding.nl klanten naar de kassa’s van de webshops brengt tegen een commissie van 5 tot 15 procent. Het verkeer is van hoge kwaliteit, want het zijn bijna altijd kopers. Sturen die hun aankoop terug naar de winkel dan kan Kleding.nl fluiten naar de commissie.

Wie: Jan-Willem Tusveld (33), Rudy Kappert (31), Peter Langenkamp (32), Sjoerd-Jan Reinders (32)
Gegenereerde omzet voor aangesloten webwinkels: 7,5 miljoen euro                                  Eigen omzet: vertrouwelijk.
Personeel: 11
Sinds: 2012
Ambitie: Van Kleding.nl hét startpunt maken voor mode

De kwaliteit van de ‘conversie’ is dus essentieel. Maar de ondernemers zochten ook andere manieren om zowel klanten als winkels aan de website te binden. Zo zet Kleding.nl iedere week een winkel in de spotlight. De website volgt de mode op de voet, publiceert modeblogs, en stelt dagelijks een ‘outfit van de dag’ samen.

Lokale marketingmensen

Het gaat niet alleen om de producten, maar ook om de dienstverlening. Schoenen van Adidas kun je bij Adidas zelf of bij, bijvoorbeeld, Zalando kopen. De aankoop hangt dan af van de voorkeuren van de koper. Wil die met creditcard betalen of liever met iDeal? Waar zijn de verzendkosten het laagst? En wie heeft het soepelste retourbeleid?

Inmiddels bestaat Kleding.nl ook in Duitsland, maar dan onder de naam Fashiola.de. Met lokale marketingmensen en Duitse krachten op het Nederlandse kantoor, maakt de Duitse website gebruik van bestaande techniek. Langenkamp: ‘We doen feitelijk alles hetzelfde, alleen volledig auf Deutsch.’

Het succes van de website brengt wel het risico van onoverzichtelijkheid met zich mee. In december waren er bij de Nederlandse site tweehonderd winkels aangesloten. ‘Toen hebben we een bepaald algoritme ingevoerd waardoor populaire producten meer naar voren komen. Een bijeffect is dat niet-populaire producten naar wegzakten. Van een aantal winkels hebben we toen afscheid moeten nemen’, zegt Langenkamp.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Producten labelen

Alle aangesloten winkels hebben hun eigen manier van rubriceren. Is een zwart jurkje op de webshop een avondjurk, bij Kleding.nl valt het onder de noemer ‘Little Black Dress’. Het personeel moet daarom alle producten labelen. Langenkamp: ‘Wij hadden ervaring met auto’s en huizen. Een auto heeft een versnellingsbak, een kleur en vier wielen.’ De selectie van kleding vindt veel meer plaats op details, zegt hij. Zodat de klant ook echt iets heeft aan de zoekresultaten. ‘Als je tussen miljoenen producten zoekt naar een rode jurk, dan krijg je zo dertigduizend zoekresultaten. Dan moet dé jurk bij de bovenste driehonderd zitten.’