Waarom Marco Aarnink Drukwerkdeal verkocht

Van de collegebanken naar eigenaar van een miljoenenbedrijf met 175 man in dienst. Sprout Challenger Marco Aarnink beleeft met de verkoop van zijn internetdrukkerij een droomexit. ‘Een betere overname had ik niet durven dromen.’

Wist je dat.. Sprout een complete Funding Toolkit heeft gemaakt? Hierin vind je alles wat je nodig hebt om met jouw bedrijf (groei)geld op te halen.

Komend weekend zal Marco Aarnink in de kroeg in Deventer zeker een rondje moeten geven. In ruil voor een diepe buiging van zijn vrienden, dat wel. De 28-jarige ondernemer heeft zijn People & Print Group B.V., de holding waar Drukwerkdeal.nl deel van uitmaakt, aan concurrent Vistaprint verkocht. De aan de Nasdaq genoteerde nieuwe eigenaar betaalt 24 miljoen euro voor de aandelen. 

24 miljoen

Uit de SEC-filing blijkt: 20 miljoen euro krijgt Aarnink direct op zijn rekening bijgeschreven. De resterende 4 miljoen euro wordt in 2016 uitbetaald in de vorm van aandelen-Vistaprint. Naast dit basisbedrag wordt er tevens een resultaatafhankelijke earn-out betaald. Kassa voor Aarnink, want hij was sinds 2012, nadat zijn zakenpartner was uitgestapt, voor 100 procent eigenaar van de internetdrukkerij. En nog mooier: hij heeft zijn compagnon zelf kunnen uitkopen, er is geen externe financier die een stuk van de taart opeist. Aarnink: ‘Ik ben trots natuurlijk. Maar het is nooit mijn intentie geweest multimiljonair te worden, ik wilde het bedrijf groter maken.'

Businessplan 

Oktober 2005 begon Aarnink samen met Gert-Jan Voortman de internetdrukkerij Drukwerkdeal. Het bedrijf kwam voort uit zijn afstudeerproject tijdens de opleiding Small Business en Retail Management in Deventer. Het businessplan: via een webshop en goedkope Europese leveranciers het segment van gestandaardiseerd drukwerk veroveren. Het was een schot in de roos. In de jaren erna groeide het bedrijf uit zijn voegen en breidde het zijn diensten uit. Met 2 man begonnen is het bedrijf uitgegroeid naar een club van ruim 175 man. 

Flinterdunne marges

In 2010 volgde er een professionalisering, want de markt raakte overspoeld met internetboeren die allemaal hetzelfde kunstje deden. Was Drukwerkdeal bij de start uniek, inmiddels zijn er tussen de 200 en 300 internetdrukkerijen die elkaar bevechten op prijs. 'Iedereen vist in dezelfde vijver. De marges zijn flinterdun.’ Volgens Aarnink is het zijn beste strategische keuze ooit geweest om zich meer als een kwaliteitsdrukker te profileren met persoonlijke klantbenadering. ’Het internet is veranderd. Bedrijven hebben binnen het prijsgeweld behoefte aan een betrouwbare, benaderbare partner.’

Overnames

Aarnink zette in dat kader een aantal stappen. Met de intrede in de toen nog traditionele grootformaatprintmarkt en de overname van een drukkerij verschafte Drukwerkdeal zich in 2010 toegang tot de markt voor bijvoorbeeld spandoeken, vlaggen en reclameposters. Vandaag de dag is het één van de grootste grootformaatprintbedrijven van Europa. Een van de onderscheidende kenmerken: bij Drukwerkdeal.nl bepaalt de klant de levertijd: als het morgen af moet, betaalt hij een toeslag, is er geen haast bij, dan zakken de tarieven. Ook werden een aantal andere overnames gedaan, waaronder ook een textieldrukkerij, wederom een stap in een traditionele markt die de komende jaren zijn verschuiving richting het internet zal moeten maken. ‘Die overnames deden we vooral om ineens een behoorlijk aantal mensen en veel kennis in huis te halen, dat is erg lastig bij snelgroeiende bedrijven.’

Snelle groei

Een goede zet, want van een omzet van 9 miljoen in 2009 groeide het bedrijf naar een omzet van 34 miljoen in 2013 en een bruto bedrijfsresultaat van 3 miljoen euro, een groei van 16 procent ten opzichte van 2012. Vistaprint betaalt daarmee 8,3 keer de Ebitda. De groei betaalde zich ook uit in een rits aan ondernemersprijzen. Zo plaatsen we Drukwerkdeal in 2012 op de lijst Sprout Challengers. En het groeibedrijf staat al 3 jaar in de Deloitte Fast 50.

Knopen tellen

Maar het speelveld is groter dan Nederland en België alleen. Het was tijd voor een nieuwe stap. Aarnink: ‘De concurrentie vanuit het buitenland neemt met de dag toe. Het is altijd mijn droom geweest om een grote Europese speler op te bouwen, maar dat kunnen we niet snel genoeg op eigen kracht.' Wil Drukwerkdeal.nl op termijn overleven dan moet het nu expanderen. Aarnink stelde zichzelf daarbij voor de keuze: of met een externe financier op overnamepad gaan of onderdeel worden van een grotere concurrent. De conclusie die Aarnink trok: 'If you can’t beat them, join them.’

Vistaprint

En toen kwam daar marktleider Vistaprint – een Frans bedrijf met een beursnotering in de VS en formeel zijn hoofdkantoor in Nederland - om de hoek kijken. 'Hun interesse was een geweldig compliment.' Vistaprint is een wereldwijde online marketingspeler en drukker op het gebied van gepersonaliseerde producten voor met name kleine bedrijven en consumenten. Eind 2011 kocht  Vistaprint voor 60 miljoen euro al het Nederlandse fotoboekenbedrijf Albumprinter, bekend onder de merknaam Albelli. Aarnink: ‘Ik sprak er wel eens mensen en ik hoorde goede verhalen hoe ze gevaren zijn na die overname: bijna verdubbeld qua omzet.’

Kracht van het merk

Albelli is onder eigen merknaam onder de paraplu van Vistaprint internationaal gegroeid. Een aantal zeer belangrijke elementen die ook voor Drukwerkdeal.nl van toepassing zijn. Een bemiddelende rol heeft Albelli niet gespeeld. ‘Het proces is ontzettend snel gegaan.’ Volgens Aarnink zijn de eerste gesprekken in oktober op gang gekomen. ‘Vistaprint wilde vooral leren van onze persoonlijke benadering en ze geloven in de kracht van ons merk, dat voornamelijk gedreven wordt door persoonlijke service en zichtbaarheid. Bij alle gesprekken die we in dat jaar met anderen voerden was men vooral plat gezegd geïnteresseerd in onze handel, niet in de klant en de medewerker.’

Europees groeiplan

Aarnink zal de komende tijd nog wel aan de bak moeten. Hij ruilt zijn titel van ceo in voor managing director. ‘Tot dusver verandert er weinig. Wij gaan verder onder de huidige koers.’ Het bedrijf valt onder de Vistaprint-paraplu en blijft als afzonderlijk onderdeel en merk bestaan. Vistaprint richtte zich met zijn printdiensten tot nu toe op de eenmanszaakjes en consumenten, met Drukwerkdeal.nl in het portfolio kan het volgens de ondernemer meer aansluiting vinden in een nieuwe markt van grafische professionals en het MKB. ‘We vullen elkaar perfect aan.’ Aarnink zal de komende twee jaar zich gaan inzetten voor de uitbreiding van Drukwerkdeal in Europa, onder de naam Printdeal.com. Onder meer de landen om Nederland heen staan op het wensenlijstje. ’In de meeste landen hebben ze al kantoren, daar kunnen we onze laptops direct inpluggen en lokaal aanwezig zijn.’ 

Doorgeven

Misschien dat die vrienden in de kroeg hem meteen maar even een bierviltje met de schets van een goed plan moeten toeschuiven. Hoewel de ondernemer nog geen concrete plannen heeft en zijn focus op Drukwerkdeal houdt, zegt hij open te staan voor investeringen in jonge ondernemers die voor hem een herkenbaar DNA hebben. ‘Ik laat het geld zeker niet doodbloeden op een bankrekening.’

 

 

 

Meer weten over
hypergrowth?
Bestel SCALE,
het bookazine van Sprout!