Waarom Marco Aarnink vertrekt bij Drukwerkdeal

Het kwam heel erg mooi uit: Marco Aarnink wordt 30, zijn Drukwerkdeal bestaat op de kop af 10 jaar en een jaar na zijn exit is het in goede handen bij Vistaprint. Aarnink vertrekt. 'Je voelt als ondernemer gewoon: dit is het juiste moment'.

Zijn eigen mensen heeft hij het maandagavond verteld, om het even te laten bezinken. Maar op de Grafische Vakbeurs mocht de hele wereld het woensdag toch weten: Marco Aarnink vertrekt bij Printdeal, de holding boven Drukwerkdeal, de online drukkerij die hij 10 jaar geleden als scholier oprichtte. 

Disruptief model

Wat voorafging: Aarnink schreef met gewezen compagnon Gert-Jan Voortman voor hun opleiding Small Business en Retail Management een droom van een businessplan: een drukwerkwinkel op het web. De combinatie van drukkers die goedkoop werken met een online dienst was in 2005 nogal disruptief. Het businessplan ontaarde dan ook in een weergaloos groeiverhaal, dat Drukwerkdeal in de Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven bracht en Aarnink titels opleverde als de LOEY-award en een plek in de Sprout Challenger50.

Droomexit

Exact een jaar geleden verkocht hij zijn bedrijf - zijn partner had hij al uitgekocht - aan het veel grotere VistaPrint, voor 24 miljoen euro. Een droomexit, zei hij daarover, en noodzakelijk om Europa te kunnen veroveren onder de naam Printdeal. Dat zou Aarnink als managing director begeleiden, maar na een jaar volledige focus op die expansie is het genoeg geweest. De oprichter vertrekt en laat de leiding over aan Kees Arends, eerder ceo van het ook door Vistaprint gekochte Albumprinter. 

Lees ook:

Waarom Marco Aarnink Drukwerkdeal verkocht
Van afstudeerproject tot miljoenenbusiness (video)
Marco Aarnink online ondernemer van het jaar

 

Oranje hart

'Ik heb het bedrijf van 0 opgebouwd tot een omzet van 40 miljoen. Het staat krachtig, er is met Kees een echte ondernemer die het van me overneemt en we hebben in goed overleg besloten alles over te dragen.' Geen mot, geen cultuurbotsing met het beursgenoteerde Amerikaans/Frans/Nederlandse Vistaprint. 'De cultuur binnen drukwerkdeal is honderd procent overeind gebleven. Het is een geweldige club mensen en mijn hart blijft nog steeds oranje kloppen.' 

Nieuwsgierig 

'Maar ik ben er op dit moment klaar voor om te gaan. Ik ben vanuit de schoolbanken gaan ondernemen en ik ben na 10 jaar erg nieuwsgierig om eens te kijken wat ik op andere markten zou kunnen doen. De banken, de verzekeringen, het onderwijs niet te vergeten: er zijn genoeg branches die toe zijn aan disruptieve businessmodellen, en die hoeven niet per se online te zijn.' 

Businessplannen

Nee, Aarnink heeft geen notitieboekje waarin hij zijn ideeën bijhoudt. En evenmin een clubje waarmee hij in de kroeg businessplannen op bierviltjes kalkt. 'Weet je wat het is: ik ben 24 uur per dag full focus met Drukwerkdeal bezig geweest, dan is er geen ruimte om met andere zaken bezig te zijn. En een goed idee laat zich niet forceren, daar loop je gewoon tegenaan.' Het kan dus nog alle kanten op gaan.

Australië

Nou ja, binnenkort gaat het vooral richting Australië wat Aarnink betreft. 'Dat was ik al jaren van plan maar is er nooit van gekomen. Heerlijk een paar weken zonder e-mail.' Een paar weken maar? 'Nou ja, ik ben niet zo'n reiziger. Als ik te lang stilzit gaat het toch echt jeuken.' 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.