Waarom ondernemen volgens Michiel Muller een ABC'tje is

Michiel Muller

Wil je het als ondernemer of persoon over een andere boeg gooien? In actie komen is minder eng dan het lijkt, stelt Michiel Muller in zijn nieuwe boek 'Ondernemen is een A-B-C’tje'.

Vijf jaar geleden schreef de ondernemer met ‘Michiel Muller, ervaringen van een serial entrepreneur’ het beste ondernemersboek van het jaar. Daarin beschreef hij al een deel van zijn theoretische model van de ‘ondernemersroute’: hoe kom je uit je comfortzone en wat maak je mee als je iets nieuws gaat doen?

Na Tango en Route Mobiel werd vorige maand ineens duidelijk dat Muller bezig is met de online supermarkt Picnic. “De timing lijkt briljant gekozen, maar heeft meer te maken met het feit dat ik het niet redde om het boek voor de zomer uit te brengen.” Picnic kost enorm veel tijd, geeft hij toe, maar “een schitterende vakantie" in Griekenland zorgde ervoor dat het boek nu alsnog in de winkels ligt.

In 'Ondernemen is een A-B-C’tje' beschrijft hij hoe het is om de eerste stap te zetten naar iets nieuws. Welke zaken weerhouden je ervan om in actie te komen? Hoe kom je van de veilige haven en routine van de denkbeeldige fase ‘A’, via het onbekende terrein en de “werkplaats” van ‘B’ naar ‘C’, het land van de nieuwe inzichten? "In actie komen is het allerbelangrijkste bij ondernemen", zegt Muller.

Geoliede machine

Muller werkte zelf in een iets verder verleden bij ExxonMobil. Toen hij ging ondernemen en zich losmaakte van die “geoliede machine” merkte hij dat hij op een andere manier te werk ging: sneller, met meer energie, maar ook met meer spanning en onzekerheid. Hij leerde zo naar eigen zeggen veel meer dan wanneer hij de corporate route was blijven volgen. En hij merkte dat ondernemen niet zo risicovol en bedreigend is als het soms lijkt en dat het onbekende veel kansen biedt.

"De ondernemersroute leert je niet oordelend te werk gaan en open te staan voor impulsen van buitenaf", zegt Muller. En niet vanuit de conditionering 'zo deden we het altijd'. “Dan gaat er een wereld voor je open.”

“Blijft twijfelen aan wat je zelf aan het doen bent. Always challenge the status quo.” Muller doelt hierbij zowel op de markt waarin je opereert, maar ook op je eigen functioneren.

Veranderingen

De ondernemer ziet naar eigen zeggen veel bedrijven die in de problemen raken omdat ze marktkansen en nieuwe technologieën missen. “Dat komt uit een tijd dat veranderingen heel rustig gingen, dan kon je prima inspelen op nieuwe zaken. Nu kun je als je niet oplet binnen 3 jaar out of business zijn.”

Met zijn nieuwe boek wil hij mensen inspireren om meer te gaan ondernemen. “Naar binnen gekeerd zijn, is de dood in de pot. Dat kan einde verhaal betekenen.”

"We zijn een heel ondernemend volkje, maar we hebben het de afgelopen decennia te goed gehad. We moeten de schwung weer vinden." Tegelijk ziet hij dat ondernemerschap meer gewaardeerd wordt. "Ondernemen staat bij de jongere generatie meer op de kaart en mensen respecteren weer meer wat ondernemers bereiken en de banen die ze creëren.”

Samenwerken

Om zichzelf te blijven vernieuwen is Muller nauw betrokken bij, en investeert hij in, een aantal startups. Daar valt wat hem betreft veel van te leren, bijvoorbeeld hoe anders zij werken en tegen de wereld aankijken dan grotere bedrijven. Zij wijzen volgens hem op een toekomst waarin steeds minder hiërarchisch en concurrerend wordt gewerkt, en meer op basis van vertrouwen, duurzame samenwerking en netwerken.

Dat klinkt niet direct als een ABC’tje, maar verwar het woord ‘ondernemersroute’ niet met een kant-en-klaar tienstappenplan, zegt Muller over zijn boek. “Het is bedoeld om je zelf een spiegel voor te houden en daarna in actie te komen.”

Ondernemen is een grillig pad vol paradoxen, wil de ondernemer maar zeggen. De noodzaak om tempo te maken en tegelijk tijd te nemen voor "trage vragen" bijvoorbeeld, of het streven naar vrijheid combineren met gedisciplineerd werken, of “dromen maar wel aanwezig zijn”. Als je daarvoor gevoel ontwikkelt, ga je het snappen, zegt Muller Cruijffiaans. “Dan wordt ondernemen een ABC’tje.”

'Ondernemen is een A-B-C'tje' verscheen deze week bij uitgeverij Business Contact, en is onder meer te bestellen bij Managementboek.nl

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl