Waarom Pieter van der Does (Adyen) zijn eigen term sheet schrijft

Pieter van der Does, Adyen

Adyen doet niet aan aandelen met bijzondere rechten en heeft geen vc's in zijn non-executive board. Mede-oprichter Pieter van der Does legt aan startupondernemers uit waarom zijn bedrijf een take it or leave-aanpak hanteert tegenover zijn investeerders. 'We zijn na onze eerdere ervaringen heel erg strikt geworden.'

Adyen, de Nederlandse provider die betalingen afwikkelt voor onder veel anderen Groupon, Facebook en Uber, is geen kleine speler: op dit moment gaat meer dan 100 miljard dollar per jaar aan transacties door zijn systemen. "Iedereen werkt met ons, maar ik ben er wel aan gewend dat niemand ons kent", grapte ceo en mede-oprichter Pieter van der Does woensdag op CapitalFest, waar hij vc's en startupondernemers uitlegde hoe Adyen omgaat met zijn investeerders.

Waardering miljard

Adyen is – ook gezien zijn waardering (meer dan 1 miljard bij de laatste investeringsronde eind 2014, maar inmiddels een veelvoud volgens analisten) – niet klein, maar het is niet de eerste betaalstartup die de oprichters groot hebben gemaakt. In 2004 verkochten ze Bibit aan Royal Bank of Scotland, om in 2006 opnieuw te beginnen met technologie van de volgende generatie.

Bibit was deels gefund door vc's. De ervaring die Van der Does c.s. daarmee hebben opgedaan, heeft geleid tot een wat hij zelf noemt 'misschien radicale' houding tegenover potentiële geldschieters. "We hebben Adyen totaal anders opgezet, vanaf het begin. We kwamen van een startup waar sommige vc's een zetel hadden en andere niet. We hielden aandeelhoudersvergaderingen én non-executive board meetings, we hadden verschillende aandelen met verschillende rechten: laten we dat anders doen, zeiden we tegen elkaar."

Een soort aandelen

Adyen geeft maar één soort aandelen uit: gewone aandelen, zonder bijzondere rechten zoals liq prefs, stukken die voorrang geven op dividend of een exitopbrengst. Adyen biedt zijn aandeelhouders geen zetel meer in zijn non-executive board. "We houden vier keer per jaar een aandeelhoudersvergadering met ze, ze krijgen elke maand een rapportage en we zijn volledig transparant. Maar in mijn non-executive board willen we mensen die ons kunnen helpen, die passen bij onze cultuur en met ons op een lijn zitten."

Ik wil niet een ervaren ondernemer vaarwel moeten zeggen omdat een vc een stoel opeist

"Ik wil niet een ervaren ondernemer vaarwel moeten zeggen omdat een vc een stoel opeist. Bovendien: als je de ene aandeelhouder wel een zetel aanbiedt en anderen niet, riskeer je de schijn dat je een partij bevoordeelt."

Liq prefs

Het kostte Adyen in de eerste jaren waarschijnlijk langer om kapitaal aan te trekken. Liq prefs? Nee bedankt. Een right of first refusal, waarbij de aandeelhouder als eerste mag meedoen aan een volgende investeringronde? Sorry, no go.

Van der Does: "Ik ben heel, heel strikt geworden daarin. Er was belangstelling, zeker omdat dit niet onze eerste startup was, maar we kregen tot 2011 heel vaak nee te horen."

250 miljoen opgehaald

Achteraf, geeft hij zelf toe, kan het lijken alsof Van der Does makkelijk praten heeft. Eind 2014 haalde Adyen een whopping 250 miljoen dollar op bij topnamen die het voor het uikiezen had waaronder General Atlantic uit New York, Temasek uit Singapore, Index Ventures uit Europa en even later stapte ook Iconiq in, het all star-fonds uit Silicon Valley van onder anderen Mark Zuckerberg.

"Het was bijna scary hoe makkelijk dat ging. Maar we spraken ook investeerders die onze voorwaarden niet snapten. 'Dus als ik nu tegen een waardering van 1 miljard instap, kunnen jullie de zaak morgen voor 800 miljoen verkopen en laten jullie me verlies lijden?"

Concurrenten hoger gewaardeerd

We zijn helemaal niet bezig met onze waardering

Natuurlijk, de duizelingwekkende waardering van unicorn Adyen had misschien vele malen hoger kunnen zijn bij een minder onwrikbare houding. "Zo werkt dat nu eenmaal: de voorwaarden die wij in onze term sheet zetten – zo ook rondom preferenties - worden ingeprijsd. Onze concurrenten kunnen een hogere waardering hebben, maar aangezien ik niet in hun term sheets kan kijken, valt daar weinig over te zeggen."

"Wij zijn helemaal niet bezig met onze waardering: we willen transparant zijn en voorzien in de behoeften van onze klanten."

Lees ook: 5 begrippen die je moet kennen als je een venture capital-deal sluit

Foto: TechCrunchCC BY 2.0

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.