Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wanneer het loont om ‘eh’ te zeggen tijdens een meeting

Woorden zeggen meer dan je denkt. Het gebruik van opvulwoorden als ‘eh’ en ‘nou’ kan ervoor zorgen dat je onzeker overkomt op je toehoorders, maar je kunt er ook profijt hebben van hebben. In deze drie gevallen werken de ‘eh’s’ en ‘nou ja’s’ in je voordeel.

Als ondernemer ben je in feite een supermanager: je bent continu in vergadering met talloze partijen, en probeert de neuzen telkens dezelfde kant op te krijgen. Enige overredingskracht is dan wel belangrijk en een manier om anderen van jouw standpunt te overtuigen, is door de juiste woorden te gebruiken.

Oftewel: gebruik geen woorden die je onzeker kunnen laten overkomen. Woorden als ‘eh’ en ‘ach’ doen al snel afbreuk aan de kracht van je boodschap. Toch zijn er soms momenten waarop het wel handig is om opvulwoorden te gebruiken, betoogt Harvard-docent Allison Shapira. Ze geeft op Harvard Business Review drie voorbeelden van situaties waarin opvulwoorden je als ondernemer verder helpen.

1. Bij het geven van feedback

Geef je iemand feedback, dan kan het nuttig zijn om opvulwoorden en -zinnen te gebruiken, zoals ‘gewoon’, ‘simpelweg’ of ‘we zouden kunnen overwegen’. Door het gebruik van dergelijke opvulwoorden verzacht je de toon van je corrigerende boodschap. Dat kan beter overkomen op de persoon aan wie je feedback geeft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Als anderen je interrumperen

Ben je in een meeting waarin anderen je continu interrumperen, dan is het gebruik van opvulwoorden bijzonder aan te raden. Als je met een zin bezig bent en even moet happen naar lucht, kan het al snel zijn dat anderen die kans aangrijpen om zelf te beginnen met praten. Gebruik je woorden als ‘eh’, ‘dus’ of ‘nou ja’, dan geef je op die specifieke momenten aan dat je nog niet klaar bent met je betoog.

3. Om zélf het woord te krijgen

Soms moet je ook je best doen om zélf het woord te krijgen. Door je betoog te beginnen met ‘eigenlijk’, ‘in feite’ of ‘dus’ kun je de aandacht van anderen meteen op jouw zin gevestigd krijgen. Je geeft door deze woorden aan dat je een nieuwe boodschap toe wil voegen aan het geheel aan argumenten.