Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is er gebeurd met: TED

Het leek zo goed te gaan met jongerenkrant TED. Vorig jaar werd de gratis krant nog elke donderdag verspreid in een oplage van 150.000. Toch redde het project van Friso Jiskoot het niet. Waar ging het mis?

TED stopte in december 2007, om dezelfde reden die DAG onlangs nekte: slechte advertentie-inkomsten. Het aandeel in de jongerenmarkt groeide, maar de advertentieomzet steeg niet sterk genoeg mee, aldus oprichter Jiskoot. “In de Nederlandse mediamarkt is te veel aanbod. Je moet echt een substantiële speler zijn wil je interessante cijfers halen, geen nichespeler.”

 

Ondanks dat TED moest stoppen, is Jiskoot niet ontevreden. “We hebben binnen achttien maanden een aantal zaken heel goed voor elkaar gekregen. We hebben een mediamerk neergezet met een sterk eigen karakter, en een nieuw distributiemodel geïntroduceerd waarmee distributiekosten geminimaliseerd werden. Helaas woog dat niet op tegen de omzet, die na achttien maanden niet zo hoog was als ik wilde.”

 

TED was Jiskoots eerste bedrijf, die daarmee een persoonlijke les leerde. “Ik heb een soort mba ondernemen gedaan in achttien maanden tijd. Ik heb mijn eigen bedrijf helemaal opgebouwd en weer afgebouwd. Ook heb ik de Nederlandse mediamarkt goed leren kennen, zowel de interessante kanten als de beperkingen van de relatief kleine markt. Ik heb gezien dat je als Nederlander heel internationaal moet denken, want we zijn echt een heel klein land.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Zijn keuze om als partner verder te gaan bij venture capitalbedrijf Orange Dogs is dan ook niet vreemd. Orange Dogs haalt bewezen Amerikaanse internetbedrijven naar Europa en zorgt dat ze lokaal sterk worden met investeringen in media, geld en business development.