Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat we kunnen leren van Silicon Valley

Tech-ondernemer Willem Bult heeft zich in Silicon Valley gevestigd. Hij legt uit waarom in de Valley wel lukt waarmee Nederland zo'n moeite heeft: startups van de grond krijgen die snel doorgroeien.
 

Willem Bult is een van de vele techies in Silicon Valley die hun tijd verdelen tussen een eigen startup en freelance klussen voor anderen. Hij noemt zichzelf een moderne nomade: na van jongs af aan in Nederland software te hebben ontwikkeld met eigen bedrijven, vertrok hij in 2010 naar de States, waar hij in New York en Silicon Valley als oprichter betrokken was bij startups Yobble (gitaar-app voor de iPhone) en Bloomsie (social network gereedschap). Het freelancen verruilde hij onlangs overigens voor afstuderen aan de befaamde Stanford universiteit.

Hieronder zet hij uiteen wat wij in Nederland kunnen leren van Silicon Valley:

Waarom zijn we hier?

"Hoe krijgen en houden we meer startups in Nederland? Welke lessen kunnen we leren van Silicon Valley? Regelmatig komen hier delegaties van ondernemers, journalisten en politici die de Bay Area bezoeken om te ervaren wat hier gaande is. Zo'n trip bestaat meestal uit een bezoek aan Google of Facebook, een presentatie bij eBay of PayPal en een evenement waar ondernemers en investeerders elkaar kunnen treffen, soms om te pitchen. Het zou niet realistisch zijn te verwachten dat iemand die de valley een paar dagen bezoekt een goed gevoel krijgt van wat hier gebeurt.

Maar op onze beurt schieten wij als plaatselijke ondernemers ook tekort. Als ons wordt gevraagd waarom we hier een bedrijf opzetten en niet in Nederland, geven we slappe antwoorden over venture capital. Misschien dat we ons publiek te veel naar de mond praten, want goed beschouwd is het niet het durfkapitaal dat deze valley groot heeft gemaakt. Het is andersom. Kapitaal is vluchtig en vindt snel genoeg de plekken waar ondernemerschap floreert, en zo zocht het ook deze valley op.

En toch blijven we er maar op hameren dat startups eerst en vooral geld nodig hebben. Natuurlijk, we wijzen er ook op dat hier zo'n vruchtbare omgeving is om in samen te werken temidden van zo veel andere startup-ondernemers. We zeggen dat we hier zijn omdat iedereen hier is. Oké, maar waarom zit iedereen dan hier?

Culturele waarden

Wat mij betreft komt het ondernemerssucces hier vooral voort uit de culturele waarden, die in de States uiterst individualistisch zijn. Twee zaken zijn wat dat betreft van belang: ten eerste hebben mensen hier een sterk gevoel van controle over hun lot. Ondernemers beseffen dat zij, en zij alleen, verantwoordelijk zijn om het te gaan maken. Dat is heel anders in Nederland, waar mensen terugvallen op familie, vrienden of de overheid die beslissingen voor ze nemen en hun toekomst invullen.

Ten tweede: de mensen hier zijn bereid om risico te nemen en falen is volkomen geaccepteerd. De blik is daarom niet gericht op zekerheid, maar op vooruitkomen. Men begrijpt dat de kans bestaat dat je de plank misslaat, maar je krijgt altijd een volgende kans om opnieuw een gooi te doen. Individueel initiatief om succesvol te worden wordt min of meer aangemoedigd door de omgeving. Dat staat in schril contrast met Nederland, waar je je kop niet boven het maaiveld moet uitsteken. Het is ontzettend moeilijk om die heersende cultuur te veranderen, maar Nederland zal wel moeten als het echt innovatief ondernemerschap en groei wil aanjagen.

Liberale regels

Uit de cultuur van het individualisme vloeit belangrijke regelgeving op sociaal-economisch terrein voort, die een positieve invloed heeft op het ondernemerschap: het vrijlaten van de markt en lagere belastingen. Een groter rendement op ondernemersinitiatief en een gedereguleerde arbeidsmarkt waarin het makkelijk is om mensen aan te nemen en te ontslaan, bevorderen het ontstaan van ondernemingen. Het is moeilijk voorstelbaar dat we in Nederland voldoende steun vinden voor een dergelijk liberaal beleid, omdat de cultuur er juist sterk collectivistisch is. Toch zouden de beleidsmakers deze notie in de toekomst als richtsnoer moeten hanteren.

Geld

In plaats van deze culturele oorzaken te noemen, hebben we het in gesprekken met bezoekers over het ophalen van geld bij investeerders. En als gevolg daarvan besluiten Nederlandse overheidsinstellingen voor geld te zorgen. In Nederland krijgen bedrijven soms steun om te overleven. Dit doet meer kwaad dan goed: subsidie dempt de snelle groei. Natuurlijk hebben startups kapitaal nodig om te groeien, maar dat geld moet van de juiste partij komen. En wat ze vooral niet nodig hebben zijn maatregelen die hun voortbestaan verzekeren. Dat lijkt tegenstrijdig, maar als we startups beschermen tegen omvallen, is uiteindelijk het gevolg dat startups met lage groeiverwachtingen overleven ten koste van andere projecten met meer potentie. Zonder de beschermende maatregelen zullen ondernemers immers sneller geneigd zijn hun middelen en aandacht te richten op kansrijkere businessplannen.

Dat geldt eens te meer als het makkelijker is voor ondernemers om na een mislukt project opnieuw te beginnen. Zo kunnen ze meer risico nemen. In Nederland heerst een enorm taboe op falen en is het extreem moeilijk en kostbaar voor ondernemers om na een mislukking een nieuw bedrijf op te zetten. Dat moet absoluut veranderen. De Faillissementswet zou daarvoor moeten worden versoepeld en we moeten eens gaan begrijpen dat falen een belangrijk onderdeel is van het leerproces.

Drie dingen

De volgende keer als we als ondernemers weer eens mogen uitleggen waar Silicon Valley nu werkelijk voor staat, moeten we dus de volgende drie dingen onder de aandacht brengen.
Eerst en vooral: het is de cultuur die ervoor zorgt dat mensen hun lot in eigen hand nemen en risico nemen om persoonlijk succes te boeken.

Vervolgens zorgen lagere belastingen en geliberaliseerde markten ervoor dat ondernemerschap beter wordt beloond.
En, last but certainly not least, falen en opnieuw beginnen is hier maatschappelijk geaccepteerd. Het bezorgt je geen problemen en men snapt dat vallen en opstaan er gewoon bij hoort. Daardoor worden hier bedrijven gestart met hoge risico's en een grotere potentie, wat uiteindelijk leidt tot hogere groei."

Waarom AI geen technisch probleem is, maar een leiderschapsvraagstuk

Sinds de lancering van ChatGPT is er veel gesproken binnen bedrijven over de kansen en bedreigingen van kunstmatige intelligentie. Nu is het tijd om echt aan het werk te gaan en de ideeën om te zetten in actie. Gelukkig is dat minder moeilijk dan het misschien lijkt.

handboek ai strategie
Job van den Berg (links) en Remy Gieling schreven het Handboek AI Strategie.

De kranten staan er vol mee en de LinkedIn-posts met tips en trucs vliegen je om de oren. AI is niet meer weg te denken uit zakelijk Nederland. De snelle ontwikkelingen zoals het videomodel Sora van OpenAI, de miljardeninvesteringen in AI-startups en de berichtgeving rondom baanverlies doen soms onze oren duizelen.

Het is niet gek dat veel leidinggevende door de digitale bomen het bos niet meer zien. Want een technologie die zóveel kan, waar moet je in vredesnaam beginnen?

AI persoonlijk inzetten

De vraag ‘we willen iets met AI maar wat’ speelt in veel vergaderkamers. Het is daarom belangrijk om met je collega’s met een aantal vragen en uitgangspunten te beginnen. Allereerst: AI is geen magische toverdoos, het is een krachtige technologie maar geen magic bullet.

Om impact te maken zul je tijd en moeite moeten investeren. Het is in dat kader veel meer een leiderschapsvraagstuk dan een technisch probleem. Ben jij in staat om de mogelijkheden (en beperkingen) te begrijpen en die te koppelen aan de meest prangende vraagstukken in de organisatie?

Daarnaast is er de tijdlijn waarop je impact wil maken met de technologie. Je kunt het inzetten voor jezelf, waarbij je bestaande AI-tools inzet als persoonlijke productiviteitsraket om allerlei vervelende corveeklusjes die je tegenkomt in je werk te automatiseren of te ondersteunen. Een goed vertrekpunt, omdat je zelf veel invloed hebt. Jij bepaalt wat je vervelend ervaart en zoekt daarbij de juiste tools uit om dit op te lossen.

Bovendien is het heel persoonlijk: wat jij vervelend ervaart, kan voor een collega weer heel ontspannend zijn of voor veel voldoening geven. Wees wel waakzaam dat je goed oplet met welke partij je zakendoet en of de ontwikkelaars veilig en verantwoord met je data omgaan.

ai pyramide

Teams en bedrijf productiever maken

De tweede stap is de vraag: wat doen de verschillende teams in de organisatie? Wat is het takenpakket en welke doelstellingen willen ze realiseren? Hoe kan (generatieve) AI helpen om die taken slimmer en efficiënter te doen? Enerzijds zodat je meer gedaan krijgt in minder tijd, anderzijds zodat je het schaarse talent dat er is echt in hun kracht zet.

Onderzoek van onder meer MIT laat zien dat AI op deze manier niet alleen zorgt voor een ongekende productiviteitsgroei (tot 37 procent), maar dat het tevens zorgt voor meer werkplezier, omdat tijdrovende processen worden overgenomen.

Paradoxaal genoeg zorgt AI ervoor dat organisaties uiteindelijk meer menselijk worden. Het administratieve en procesmatige werk wordt meer en meer gedaan door machines, waardoor wij meer tijd over houden voor collega’s en klanten.

Tot slot is er het vraagstuk hoe AI voor de gehele organisatie kan worden ingezet om op termijn concurrerend te blijven. Een strategisch vraagstuk. Je moet hierbij gaan nadenken over de markt en klantverwachting en hoe die op termijn zal veranderen door de komst van nieuwe technologie. Je zult je moeten verplaatsen naar het jaar 2030-2035 en je voorstellen wat dan je toegevoegde waarde is en welke stappen je morgen kunt nemen om daar te komen.

Kloof tussen adoptie en executie

Hoewel er veel enthousiasme is bij leiders om de mogelijkheden van AI te omarmen, laat onderzoek van onder meer de Boston Consulting Group zien dat er een groot gat zit tussen idee en executie. Hoewel 89 procent van de bedrijven met AI aan de slag wil en 68 procent dat ook daadwerkelijk doet, behaalt slechts 16 procent het verwachte resultaat en/of heeft uiteindelijk profijt van de investering.

ai adoptie kloof

Dit heeft verschillende oorzaken. Enerzijds is het een stuk verwachtingsmanagement: door onvoldoende begrip over de mogelijkheden en de beperkingen van de technologie speelt er in de bestuurslagen vaak een druk op de IT-afdeling om snel projecten uit de grond te stampen. Diverse bedrijven gingen hier flink mee onderuit.

Door te snel generatieve taalmodellen te integreren in hun dienstverlening besloot bijvoorbeeld de chatbot van pakketvervoerder DPD aan klanten te vertellen dat DPD de allerslechtste bezorgdienst ter wereld was. En vliegmaatschappij Air Canada moest in de buidel tasten, omdat de chatbot zo vrijgevig was dat het allerlei bepalingen voor terugbetalingsregelingen verzon. AI is weliswaar primair een leiderschapsvraagstuk, maar je wilt wel technische expertise in huis halen.

Anderzijds is er te weinig oog voor training en opleiding. Veel medewerkers worden in het diepe gegooid of krijgen ineens te horen dat ze hun werkwijze moeten aanpassen. Hier speelt het traditionele spel van verandermanagement een belangrijke rol. Mensen willen en kunnen wel veranderen, maar hebben van nature een enorme aversie om verandering opgedragen te krijgen, omdat dit tegen het gevoel van autonomie ingaat.

Ook hierbij is het belangrijk om oog te hebben voor de menselijke kant van organisaties en met elkaar de technologie lerenderwijs te omarmen, in plaats van verandering klakkeloos over de schutting te gooien.

Kansen van AI benutten

Het is echt tijd om als zakelijk Nederland stappen te gaan zetten. Afgelopen maand liet onderzoek van Google zien dat het Nederlandse bedrijfsleven achterloopt bij de adoptie. De kansen, zo becijferden de onderzoekers, zijn evident. Als we AI goed integreren kunnen we de komende jaren tot 9 procent groei zien in ons bruto binnenlands product. En dat is nodig om de ziekenhuizen, musea en onderwijsinstellingen te blijven betalen.

Doen we dit niet, dan doen de omringende landen dat wel en zal het nog moeilijker zijn het schaarse talent te vinden en te behouden.

Impact maken met AI is geen hogere wiskunde, maar vraagt bovenal tijd, aandacht, kapitaal en liefde. De mogelijkheden zijn weliswaar onbegrensd, maar het is aan jou of je hier effectief in meegaat of de boot laat varen.

handboek ai strategie

Handboek AI Strategie: Van Business Uitdaging naar AI-oplossing is geschreven door Remy Gieling en Job van den Berg. Het boek is te bestellen via ai.nl voor 34,95 euro. Nieuwsgierig? Download de gratis sneak preview.