Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Website-analyse: ondernemersdate

Ah, de ondernemersdate. Omdat online social networking niet genoeg is. Ondernemers willen elkaar zien, aanraken, horen, ruiken en misschien zelfs proeven. De ondernemersdate faciliteert deze fysieke samenkomsten, zodat ondernemers met elkaar kunnen leren lachen (de humorworkshop), koken (de culinaire date), racen (de automotive date) en meer van zulks.

Alle website-analyses zijn een momentopname. Let op de analysedatum onderaan de column.

Eerste indrukMet de look & feel van de site is getracht het informele en het zakelijke te combineren. De feestneuzennavigatie en de vrolijke boogjes benadrukken dat zaken doen en lol hebben best hand in hand kunnen gaan. Jammer alleen dat de foto’s zo weinig aandacht krijgen, want dat is wat je als potentiële kandidaat wil zien: hoe gezellig is dat dan, zo’n ondernemersdate? En dan zijn het ook nog eens stockfoto’s.

Interaction designDe quotes op de homepage zijn een goede keuze, alleen de uitwerking is niet optimaal. De titel random quote’ is typisch taal van de websitebouwer. Noem het dan De ondernemersdate van…’ of zoiets. En probeer altijd een beeld bij zo’n testimonial te plaatsen. Dat staat wel zo geloofwaardig en het creëert meteen een gevoel.

VormgevingVoor een vrij kleine en ondiepe site zijn de makers er toch in geslaagd de navigatie voor de gebruiker onduidelijk in te richten. In de hoofdnavigatie, die zo enorm opvalt, ontbreekt het belangrijkste menu-item: het aanbod. Alleen bij agenda’ en informatie’ word je, helemaal onderin de pagina, geattendeerd op het aanbod van dates. Vergelijk het met een vliegticketsite die niet vertelt waar je heen kunt. Ook de contactgegevens zitten voor mijn gevoel te ver verstopt in de site. Als ik als gehaaste ondernemer al interesse heb, wil ik wel snel contact op kunnen nemen! De keuze om bepaalde menu-items pas aan te bieden als je je door stukken content heen hebt geworsteld is een hele vreemde. Een soort beloning voor het lezen van de site. Zo kom je pas helemaal op het laatst van de site achter dat er een gastenboek is.

ContentEr wordt veel aandacht besteed aan de dates die gehouden zijn. De fotoalbums zijn omvangrijk en daar krijg je echt een gevoel bij zo’n date. Anders dan de homepage zie ik hier echte mensen. Dus niet een dame die zo verleidelijk mogelijk sushi aan haar stokjes prikt, of hysterische mannen in pak aan tafel met een glas wijn, maar echte mensen, echte ondernemers. Een kleine tip: neem voortaan een echte fotograaf mee. Vooral de culinaire dates vereisen een beetje gevoel voor fotografie. Het harde flitslicht zorgt ervoor dat  de gerechten bijzonder onsmakelijk zijn vastgelegd.

ConclusiePersoonlijk krijg je mij met een stok nog niet in een ruimte met andere feestneusdragers om daar even fijn een stukje humor te leren, maar daar gaat het gelukkig niet om. Ondernemers zijn altijd op zoek naar gelegenheden om soortgenoten te ontmoeten en de ondernemersdate is dan ook een mooie aangelegenheid om op een alternatieve, leuke manier te netwerken. Helaas weet de site de essentie van die dates niet goed vast te leggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de website (analyse maart 2007)Content: 6,5Vormgeving: 6Interaction design: 5Eindoordeel 6-

Bram van Rijen (Great:)