Webtools: MinuteBox

Heb je vragen over een onderdelen in je bedrijf waar je zelf niets van weet en wil je snel antwoord? Via MinuteBox kun je experts zoeken en je vraag direct stellen via een (video)chat. Ook kun je er je eigen expertise verkopen. Een review.


Sprout test (bijna) elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 54 in de serie reviews.


Wat is het?

MinuteBox is een dienst waarmee je kunt zoeken naar experts in elk mogelijk vakgebied, die je via videochat direct vragen kunt stellen. Ook kun je jezelf ‘verkopen’ als expert. Het werkt volledig online, en er wordt betaald per minuut. Tarieven liggen tussen 10 cent en 10 euro per minuut, het gros tussen 1 en 3 euro. Afhankelijk van de instellingen van de expert zijn de eerste 1 tot 15 minuten gratis.

Voor wie?

Elke ondernemer die weleens vragen heeft over zijn of haar bedrijf, en daar snel antwoord op wil hebben.

Hoe werkt het?

Je gaat naar de site en vult het onderwerp in waarover je vragen hebt. Daar rolt een lijst experts uit waar je uit kunt kiezen. Je ziet in die lijst meteen iemands ‘rating’, prijs per minuut en of degene direct beschikbaar is. Klik op een expert om meer te lezen, dan zie je diens profiel, keywords, links en feedback op hem of haar van andere gebruikers. Bovenin staat of iemand online beschikbaar is. Zo niet, dan kun je een verzoek sturen en maakt MinuteBox de connectie voor je. Je ziet dan bovenin beeld de tekst 'waiting for' en een teller, die je weer kunt cancellen als je niet (langer) wilt wachten. Als je contact krijgt met een expert, zie je links een grijs scherm of webcambeeld, en rechts de chat. De eerste 1 tot 15 minuten (afhankelijk van wat de gebruiker heeft ingesteld) kun je meteen beginnen met chatten omdat die gratis zijn; daarvoor loopt een teller mee. Daarna komt er een schermpje in beeld waarin je moet doorklikken: gesprek beëindigen of minuten kopen. Dat kun je via Paypal meteen doen, met een minimum van vijf minuten. Die worden gereserveerd op je account, wat je daadwerkelijk verbruikt, wordt pas achteraf afgeboekt. De resterende minuten hou je voor een ander gesprek.

Wil je als expert aan de slag met MinuteBox, dan maak je eerst je profiel aan met kerngegevens en de keywords waarop je gevonden wilt worden. Log je in via LinkedIn, dan laadt de tool daaruit je gegevens, dat schiet lekker op. Je koppelt je profiel aan een Paypal-account, die moet je wel even aanmaken als je die nog niet hebt. Installeer vervolgens bij voorkeur de ‘extension’ voor Google Chrome, dan komt er een MinuteBox-icoontje rechtsbovenin je browser waarmee je availability aan kunt geven - 'online' of 'away'. Via die extension komen ook de aanvragen voor jou als expert binnen. Anderen kunnen je nu aanspreken op je expertise.

Wat zijn de voordelen?

Je kunt het zo gek niet bedenken, of iemand kan je met dat topic helpen via MinuteBox, van social media advies tot taallessen. Er zitten al behoorlijk wat experts op aangesloten, dus je kunt bij elk onderwerp kiezen wie het best aansluit op je vraag. Laagdrempelig en snel kun je iemand aanspreken, en altijd weer afkappen na de eerste introductie als je merkt dat de persoon niet kan antwoorden op de vraag die je hebt. Je kunt makkelijk iemand om advies vragen en een week later nog eens spreken, om erop door te gaan. Als expert kun je ervoor kiezen om mensen eerst een tijdje gratis te laten chatten met je, dat kan een laagdrempelige ingang zijn om contact te maken met potentiële klanten, als je in de advisering zit of een relevant product of relevante dienst kunt bieden.

Wat zijn de nadelen?

Het is een Amerikaanse site, dus je moet je vraag wel in het Engels kunnen stellen, tenzij je toevallig een Nederlander treft in het vakgebied dat je zoekt (ze zijn er wel te vinden). Let goed op de tarieven voordat je een gesprek ingaat, aangezien die nogal ver uit elkaar liggen en tien euro per minuut hard kan aantikken. De extension voor gebruik als expert is vooralsnog alleen voor Google Chrome beschikbaar, niet voor andere browsers.

Conclusie?

MinuteBox is een laagdrempelige tool om expertise te zoeken over vakgebieden waarin je hulp nodig hebt. Je hebt veel keus aan experts en kunt meteen zien wie beschikbaar is en wat de chat je kost. Je kunt het inzetten als businesstool door betaald jouw expertise aan te bieden, of het in te zetten om contact te maken met potentiële klanten. 

 

Lees ook de eerdere webtool reviews

Karin Husslage was hoofdredacteur van Sprout tot april 2015

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!