Webwinkel starten: slim inkopen

Hoe realiseer je een nieuwe webwinkel? We hebben al verschillende webshops in beheer en in de loop van deze maand lanceren we een nieuwe online winkel. Hoe pakken we dit aan? Deel 2: slim inkopen.

We hebben in de loop der jaren veel producten in het assortiment gehad. Omdat niet elk product even goed verkoopt (of soms helemaal niet) hebben we een een methode bedacht om een potentieel verlies te beperken. Toen ik in 2008 met mijn eerste webwinkel begon, beperkte mijn inkoopkennis zich tot de wekelijks boodschappen bij de buurtsuper. Anno 2012 kun je voor ons jaarlijkse inkoopbudget een villa in een betere wijk aanschaffen. Ik vertel je graag hoe we ervoor zorgen dat we niet te veel betalen voor de inkoop en hoe we niet blijven zitten met onverkoopbare artikelen.

Regel 1: Ga voor de massa

Het Swirl-assortiment bevat 88 producten en 45 accessoires. In onze webwinkel nemen we echter slechts 20 items op. De reden hiervoor is simpel: 80% van alle stofzuigers gebruikt slechts 8 verschillende modellen stofzuigerzakken. De overige 20% gebruikt 15 verschillende zakken. We pakken dus eerst de massa en gaan vervolgens aan de hand van de verkoopcijfers uitbreiden.

Regel 2: Koop niet teveel

We kopen eerst van elke artikel één in. Zodra die verkocht is kopen we er 5. Zodra die verkocht zijn kopen we er 10. En als die 10 verkocht zijn kopen we (afhankelijk van de verkoopsnelheid) 50 of 100 in. Hierdoor blijven we niet met stellingen vol producten zitten waar niemand behoefte aan heeft.

Regel 3: Betaal de juiste prijs

Omdat we gaan voor een langetermijnrelatie met de leverancier zorgen we voor een win-win situatie. Hierdoor is de inkoopprijs een kwestie van geven en nemen: wij kopen tegen een 'eerlijke' prijs in en verkopen vervolgens zoveel en zo snel mogelijk. Daarna kopen we nog meer in. Hierdoor ontstaat er aan zowel de leveranciers- als aan de webwinkelkant een afhankelijkheid van elkaar. Op het moment dat de inkoopprijs te hoog is zullen we er minder van verkopen. Op het moment dat de inkoopprijs te laag is, verdient de leverancier er zelf niet op om het merk op te bouwen.

Deze lessen heb ik door ervaring geleerd. Zo heb ik eens een jaar lang koffie gedronken van espressobonen die ik voor een mooie prijs in kon kopen maar vervolgens aan de straatstenen niet kwijt raakte. Op zich niet de ergste manier om een les te leren.

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door DJ Pheifer, eigenaar Everlake Trading Company, webwinkels Eccellente.nl, OnderhoudsArtikelen.nl & WaterfiltersOnline.nl. Daarnaast is hij momenteel bezig met de oprichting van SwirlShop.nl, waarover hij in deze blog schrijft.