Webwinkel starten: zonder linkbuilding geen omzet

Hoe realiseer je een nieuwe webwinkel? We hebben al verschillende webshops in beheer en in de loop van deze maand lanceren we een nieuwe online winkel. Hoe pakken we dit aan? Deel 3: linkbuilding.

De site is live! Afgelopen weekend hebben we de site online gezet. De site is nog niet helemaal af. Ik hoor je al vragen: waarom zet je de site live terwijl deze nog niet af is? Het antwoord is: omdat we een vliegende start willen maken. Google heeft ongeveer 1 week de tijd nodig voordat de site volledig geïndexeerd is. Er wordt nu dus niet meer offline ontwikkeld, alles gebeurt deze week op de live omgeving. Het gevolg is wel dat er al bezoekers komen op een site die nog niet 100% perfect is.

RERO-principe

Laat ik gelijk inhaken op die laatste zin. Ik sprak een tijdje geleden met een webwinkeleigenaar die maanden bezig was voordat zijn nieuwe webwinkel online kon. Hij wilde dat de bezoekers pas kwamen als de site helemaal klaar was. Ik raad dit af. Wij hanteren het RERO-principe: release early, release often. Dit houdt in dat je de site snel online zet, en vervolgens op basis van de feedback van collega's, leveranciers, familie en klanten aanpassingen maakt. Je releast de site dus telkens opnieuw aan de hand van de verbeteringen. Een bijkomend voordeel van het release early principe is dat Google ook direct mee kan kijken.

Hoger in Google

Uiteindelijk is je doel om met je site hoger in Google te komen. Om hoog in de zoekmachine te komen moeten we allereerst zorgen dat de site überhaupt in Google staat. Omdat de site al in een vroeg stadium is livegezet kan Google deze alvast indexeren. Daarnaast heb ik de volgende checklist gebruikt:

Google intern:

Om het effect van de linkbuilding te kunnen meten heb ik allereerst de site toegevoegd aan het Analytics account. Hierdoor kunnen we direct zien via welke sites er inkomend verkeer gegenereerd wordt.

Dit is de oude methode om een site bij Google aan te melden. Aanmelden bij site submit is niet meer echt nodig maar voor de zekerheid altijd goed om te doen.

Door direct advertenties aan te maken wordt de site sneller in de organische resultaten opgenomen. Daarnaast hebben we zeker in het begin de Adwords nodig totdat we hoger in Google staan.

Omdat er in de organische resultaten ook Shoppingproducten staan hebben we een feed geupload bij Google Shopping.

Een van de belangrijkste zaken is het toevoegen van een sitemap via Google Webmaster Tools.

Door alvast alle pagina's van de webshop te 'plussen', zorg je ervoor dat je eigen netwerk sowieso jouw website direct ziet.

Social Media:

  • Twitteraccount gemaakt
  • Elke dag een tweet posten en zorgen voor veel volgers.
  • Facebookaccount gemaakt
  • Google Plusaccount gemaakt

Overige:

  • Site toegevoegd aan 50 zoekmachines
  • Toevoegen aan relevante linkverzamelsites
  • Toevoegen aan productvergelijkingsites (Ciao, Koopjespakker, Shopping, Twenga, Beslist)

Ik zie uit naar volgende week om de resultaten van het werk aan jullie te laten zien.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!