Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 14: Djuke It en Crowdale.com

Jasper Buter en Peter Tichelaar startten recent met Djuke it, een iPhone app die de jukebox weer tot leven moet wekken. Yves Viegen wil het mogelijk maken dat cursisten hun docent online recht in de ogen kunnen aankijken. 

De Sprouts startup-roundup van week 14: FDjuke It en Crowdale.com.

  • Jasper Buter  en Peter Tichelaar startten recent met Djuke it, een iPhone app die de jukebox weer tot leven moet wekken.(lees verder)
  • Yves Viegen wil het mogelijk maken dat cursisten hun docent online recht in de ogen kunnen aankijken. Hij zegt met Crowdale in te springen op een gat in de e-learning markt. (lees verder)

 

 

Djuke it 

Jasper Buter  en Peter Tichelaar willen het succes van de jukebox terug in de bar brengen. Djuke It is een mobiele applicatie. De bezoeker kan zijn favoriete nummer op een tracklist zetten via zijn mobiele telefoon. Hij betaalt hier 0,26 eurocent per coin voor. De bareigenaar verdient op zijn muziek en kan zich concentreren op het verkopen van consumpties.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

Jasper Buter: “Tijdens kerst 2011 heb ik een Apple TV gekocht. Begin januari heb ik een nieuwjaarsbrunch georganiseerd in mijn huis in Warschau. Daar heb ik de Apple TV aangesloten om muziek af te spelen vanaf mijn Iphone via mijn muziekinstallatie.
Peter Tichelaar begon zijn nieuwe releases af te spelen vanaf zijn eigen Iphone op mijn Apple TV. Zo kwamen wij op het idee om een jukebox te beginnen in kroegen met de mobiele telefoon als afstandsbediening.”

Hoe zijn jullie uniek en onderscheidend?

“Onze onderscheidende waarde zit hem in de software van Djuke It. Wij hebben onze eigen tracklist gebouwd waarbij mensen kunnen aangeven of ze het nummer leuk vinden of niet. Wij gebruiken het idee van Soundrop als basis hiervoor.
Wij hebben veel onderzoek gedaan in cafe’s om ons product verder te perfectioneren.”

Hoe zijn jullie gefinancierd? 

Mijn bedrijf in Polen financiert onze uren en helpt ons met de bouw van de applicatie. Er zijn tot nu toe geen externe partijen bij betrokken. We zijn wel de mogelijkheden aan het bekijken om met een externe partij een samenwerking aan te gaan.”

Wat zijn je verdienmodellen?

“Elk nummer dat op de tracklist wordt gezet daar vragen wij een fee voor. Via pre-paid modellen en SMS kunnen coins gekocht worden, die vervolgens worden gebruikt om het nummer toe te voegen aan de playlist van de bar.”

Wat zijn je ambities voor eind 2012 als het gaat om aantal gebruikers en omzet?

“Wij zijn nu bezig met het contracteren van uitbaters in Nederland. Voor het eind van het jaar willen wij een fundamenteel marktaandeel hebben in Nederland om vervolgens het succesvolle concept uit te rollen in Europa. Door de jaren heen heeft Jasper een waardevol netwerk opgebouwd in vrijwel alle Europese landen. Met dit netwerk bespoedigen wij de Europese uitrol.” 

 

 

Crowdale.com 

Yves Viegen waagt zich in de markt e-learning. Het internet is bezaaid met opleidingsinstellingen die online cursussen aanbieden aan hun leerlingen. Maar er zijn nog geen goede tools waarmee je live een college kunt beleven, zegt Vliegen. Hij wil dat mogelijk gaan maken. 

 

 

 

 

 

Hoe ben je op het idee gekomen?

“Het idee voor Crowdale is geleidelijk gegroeid. Camiel Notermans (mijn co-founder) en ik hebben samen vanuit onze eerdere werkgevers resp. Nyenrode en het Financieele Dagblad samen met Linkedin de FD Career Challenge geinitieerd. Daarin hebben we ervaren hoe krachtig je in een online omgeving mensen een leerervaring kan bieden en we hebben veel geexperimenteerd met webinars. We merkten dat niet alleen deelnemers dit een mooi medium vonden, maar dat ook veel docenten en experts deze interactieve methode van leren veel prettiger vonden dan een traditioneel college geven. Die ervaring met de technologie gecombineerd met de maatschappelijke ontwikkelingen die we zagen van krimpende opleidingsbudgetten versus een groeiende behoefte en noodzaak om bij te blijven vanuit de frequente wisselingen van banen, langer doorwerken etc. heeft ons op het spoor gezet van hoog kwalitatieve, betaalbare educatie. In 2011 hebben we onder de naam Bloomingdale een pilot gedraaid van 6 webinars. Met learnings hieruit hebben we nu Crowdale.com opgezet.”

Hoe ben je uniek en onderscheidend?

“Wij geloven in een docent of expert die recht in de camera kijkt en jou vraag beantwoord. Wij gaan voor een actieve, sociale en kwalitatieve ervaring. Daarmee kunnen we het behoud van kennis met 75 procent verhogen versus de passieve vormen van leren.
Wat je tot nu toe vaak ziet op het gebied van e-learning zijn opgenomen college’s die online worden gezet. Vragen kun je niet stellen. Als je mazzel hebt zit er een voor geprogrammeerde toets bij. De digitale realiteit van vandaag en de manier waarop we met elkaar verbonden zijn, maakt dat leren zoveel beter kan dan nu gebeurt. Het niveau van programma’s en deelnemers dat wij beogen leent zich voor kwalitatieve onderlinge discussie en niet voor a, b, c, d vragen.

Hoe heb je dit gefinancierd? 

“We hebben goede partnerships gesloten met gerenommeerde partijen als Managementboek.nl, Sioo, ICSB en het Centre for Sales Leadership. Daardoor hebben we Crowdale.com tegen relatief lage kosten schaalbaar kunnen opzetten. De eerste startup fase hebben we dan ook zelf kunnen financieren. Om de volgende stap te kunnen zetten zijn we nu in gesprek met een drietal mogelijke investeerders. Het is heel mooi om je business en ideeen te toetsen aan mensen die gepokt en gemazeld zijn met ondernemerschap en educatie. De gedrevenheid en scherpte die we daardoor meekrijgen alleen al is heel waardevol.

Wat zijn je verdienmodellen?

“Het verdienmodel is nu nog relatief simpel. We verkopen courses. Voor 495 eurp neem je deel aan een programma van vijf weken op het gebied van Leiderschap, Marketing of Sales. Dat is vier keer goedkoper dan vergelijkbaar aanbod van een traditionele business school. Echter ook daar denken we op het gebied van educatie te kunnen innoveren. Gezien het toenemende belang van permanente educatie gaan we in het najaar een ‘anti-aging’ abonnement introduceren, waarmee we het bijblijven in kennis nog laagdrempeliger willen maken. Continue aansluiting met educatie: topdocenten, de nieuwste kennis en inzichten en een waardevol netwerk moet voor een professional net zo gewoon zijn als de krant lezen vroeger was. Ook ontwikkelen we een game voor management- en leadership development; het verdienmodel daarvan is gebaseerd op licenties voor andere opleidingsinstituten en corporate academies.”

Wat zijn je ambities voor eind 2012 als het gaat om aantal gebruikers en omzet?

“In het laatste kwartaal van 2012 gaan we zes cursussen verzorgen. We verwachten dan in elke cursus zo’n vijftig deelnemers. Als je dat doorrekent kom je op 300 deelnemers en een omzet van zo’n 145.000 euro. Als dat lukt zijn we al heel snel groter dan veel gerenommeerde instituten in Nederland.”

 

 

 

Lees eerdere portretten van startups

Bezoek ook de pagina Anders en Beter voor pioniers en innovatie.

Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

Weekoverzichten uit 2012:

Week 13: FSHN en Werk aan de Muur

Week 12: Qmaps en Thuisafgehaald.nl

Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot

Week 10: Widescript en Beatswitch

Week 9: Sweebr en Chummee

Week 8: Qwebbl en Sindo

Week 7: PeerReach en SimLike

Week 6: Infotron en Togather

Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl