Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 46: Arabischewijn.nl, BIZcount en Chaptur

De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. Ditmaal zijn Arabischewijn.nl, BIZcount en Chaptur geselecteerd.

Wil je je startup ook kenbaar maken? Stuur een mail naar bas at sprout.nl, voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

 

Arabischewijn.nl

Ondernemer Pieter Rietman begeeft zich sinds dit jaar in de niche van Afrikaanse en Arabische wijnen, die hij importeert uit landen als Algerije, Eritrea, Libië en Jordanië. “Ik ga langzaam Amsterdam veroveren.”

Waarom Arabische wijn?

“Afgelopen zomer kwam een vriendin terug uit Marokko met een fles wijn in haar rugzak. Die hebben we samen opgedronken. Ik was meteen verkocht door de stevige en zwoele smaak van de wijn, en het obscure label dat er op zat. Ik ging me inlezen en ben meer gaan proeven. Niet alleen ontdekte ik Marokkaanse, maar ook Algerijnse, Libanese en Jordaanse wijnen. Ik besloot ze vervolgens zelf te gaan importeren. Ik ben niet alleen enthousiast over de smaak van een aantal wijnen, maar heb ook veel respect voor de wijnproducenten in die landen. Ze moeten tegen de stroom inzwemmen, aangezien veel moslims geen alcohol drinken, en er dus een taboe om wijn heen hangt.”

Hoe ben je begonnen?

“Zodra ik mijn eerste flessen in huis had, wilde ik ze meteen verkopen, terwijl ik nog niet eens een website, visitekaartjes en dat soort dingen had. Ik ben erg ‘onder de radar’ begonnen deze zomer, en daarna toch doorgegroeid. Ineens had ik een volledig draaiende wijnhandel, zonder ook maar gedacht te hebben aan een officiële lancering met een feest. Maar geen nood, ik organiseer wel een nieuwjaarsborrel om de schade in te halen.”

Hoe werkt je verdienmodel dan?

“Ik verkoop wijn aan horeca, retail, eventorganisatoren en proeverijen. Per wijn is er een inkoop- en verkoopprijs, met daartussen een marge.

Ik houd er momenteel een klein beetje winst aan over. Vooral promotie is een grote kostenpost. Als ik mijn wijn wil slijten aan een winkel of restaurant, moet ik natuurlijk flesjes weggeven om klanten te laten proeven. Verder heb ik te maken met inklaringskosten, importheffingen en lidmaatschappen bij productschappen. Ook heb ik bij de in- en verkoop te maken met lastige valutaschommelingen.”

Wie levert je de wijnen?

“Ik werk samen met Arabische wijnhuizen en een Franse importeur die de Europese rechten heeft op een Tunesische wijn. Samenwerking met de wijnhuizen was eerst even wennen. Ik benader ze als Nederlander natuurlijk heel informeel en direct, terwijl Arabieren veel meer omtrekkende bewegingen maken. Aan die cultuurverschillen zou je een studie kunnen wijden. Om die reden, maar ook vanwege de instabiliteit in de regio, zou ik niet willen dat ze een belang in mijn bedrijf hadden. Sowieso vraag ik me af hoe rechtsgeldig contracten zijn bij een regimeverandering zoals in Egypte of Tunesië.”

Je brengt alleen eigen geld in?

Omdat ik een parttimebaan bij een politieke partij heb, hoef ik nog niet per se winst te draaien. Vanaf 2014 wil ik fulltime in de wijn zitten, maar tot die tijd is een winst van desnoods één procent voldoende, puur als indicator van de gezondheid van het bedrijf.

Ik geloof sinds de kredietcrisis ook niet meer in vreemd vermogen. De flexibiliteit van je onderneming, en je zeggenschap er over, lijden er onder. Toen de crisis uitbrak, had ik een ander bedrijf, een bijlesinstituut, met flink wat vreemd vermogen. Plotseling moest ik mijn bedrijfsvoering veranderen, omdat mijn eerst zo soepele investeerders over mijn schouders mee gingen kijken: ik kon niet meer de kwaliteit en extra dienstverlening leveren, die mijn klanten gewend waren.”

Hoe presteer je nu?

Arabischewijn.nl organiseert nu één à twee proeverijen per maand en lever aan twee winkels en één restaurant, allemaal in Amsterdam-West. Ik ga mijn klantenkring in West uitbreiden en dan langzaam de stad overnemen. Over een jaar heb ik niet twee, maar zo’n 30 verkooppunten in en rond Amsterdam, en profileer ik me sterker in de horeca- en in de evenementenbranche. Over een jaar ben ik één van de key players op de Amsterdamse wijnmarkt. Maar belangrijker: ik wil er altijd net zoveel lol aan blijven beleven als nu.”

Chaptur

Ontwikkelaars Sebastiaan Besselsen en Benny Schuurman hebben deze week Chaptur gelanceerd, een realtime nieuwsdienst die via social media belangrijke gebeurtenissen signaleert.

Ze beweren nieuws op te merken, nog voordat het als zodanig is opgepakt door nationale en internationale media. De opstand in Egypte noemen de ondernemers als voorbeeld van hoe Chaptur zich onderscheidt van de traditionele media. “Nog voordat er daadwerkelijk demonstraties zouden zijn op het Tahrir-plein in Cairo, signaleert Chaptur aan de hand van de oproepen dat er iets stond te gebeuren.”

Mooi streven, maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Besselsen (foto rechts): “Chaptur zoekt echt live. Vaak zie je tweets bij ons al eerder dan op Twitter zelf. Chaptur doorzoekt veel bronnen en is onafhankelijk: we doorzoeken niet alleen tweets maar ook Facebook-berichten, YouTube-video’s, live streams, RSS-feeds enzovoorts. We indexeren meer dan 200.000 nieuwe berichten per uur, uit meer dan 100 bronnen. Bovendien breiden we de lijst met bronnen continu uit. Die ontwikkelingen geven we weer in een ‘visual grid’, zodat er veel meer ruimte is voor foto’s en video’s.

Chaptur detecteert zelf nieuwe nieuwstopics en geeft er een waarschuwing voor. Naarmate we meer bronnen doorlezen, zullen we zo steeds vaker nieuwsonderwerpen kunnen bespeuren voordat ze doordringen naar de grotere nieuwsmedia.”

Hoe gaat dat geld opleveren?

“Net als Twitter willen we eerst een groot en levendig platform opbouwen en dan op basis van onze ervaringen kijken naar de beste mogelijkheid om het rendabel te maken.”

Voor een dergelijke intelligente dienst is ook geld nodig….

“Ons bedrijf ExtendD is voor twintig procent van mij, voor twintig procent van Benny en voor zestig procent van MixCom Media Group. Zij leveren een belangrijke financiële bijdrage. Benny is het creatieve brein, ik coördineer de technische kant, en MixCom ondersteunt met sales, ontwikkeling en financiering.”

BIZcount

Groepskortingssites als Groupon richten zich voornamelijk op de consumentenmarkt. De Arnhemse ondernemer Martijn Lambeck wil het anders doen: hij runt sinds september BIZcount.nl, een site die voor bodemprijzen artikelen aan ondernemers aanbiedt.

Hoe onderscheid je je verder van concurrenten?

BIZcount wijkt af van de gebruikelijke dagdeals. Ondernemers zijn vaak geen impulsaankopers, daarom geef ik ze de tijd om langer na te denken over een aankoop, door middel van week- en maanddeals. Bij de meeste producten is er verder geen sprake van een standaard kortingspercentage. Een deal kan in een week oplopen van dertig procent tot bijvoorbeeld zeventig procent korting, of juist aflopen. Door daarnaast te werken met een gelimiteerd aanbod, houd ik de ondernemer oplettend en betrokken bij de site.

Vanuit onze klant gezien, onderscheiden we ons enigszins door het feit dat onze marges onderhandelbaar zijn. En we betalen alle vouchers, ongeacht of de vouchers worden verzilverd. Verder verlangen we geen exclusiviteit van de aanbieder, afgezien van de twee weken voor en na de aanbieding op de site.”

Hoe wist je de site op te zetten?

“Ik heb dit bedrijf opgezet als stagiar commerciële economie bij de Startersfabriek. Doordat hier mensen aanwezig zijn met verschillende expertises, hebben we het concept, de inhoud en website intern kunnen ontwikkelen. Een stukje externe site-ontwikkeling en juridische hulp hebben we via barterdeals weten af te dwingen. We staan voor een aantal maanden een percentage van de winst af aan deze partijen. Ik denk dat we minder dan duizend euro hebben uitgegeven.”

Na mijn stage word ik direct aandeelhouder van het bedrijf en daarmee gedeeld eindverantwoordelijk. Een mooiere stage ken ik zelf eigenlijk niet.”

Wat is je prognose?

“Onze ambitie is om volgend jaar een omzet te realiseren tussen de 120.000 en 250.000 euro.”

Deze startups gingen hen voor…