Weg met de BV, leve de B Corp

Het zijn er wereldwijd al 1000: organisaties die zichzelf Benefit Corporation mogen noemen omdat ze niet alleen winst maken, maar ook de wereld verbeteren. In Nederland zijn er nog maar een handvol, waaronder sinds kort de biologische versbox Beebox. Wie volgt?

Het is niet zomaar een groen en vriendelijk labeltje, dat B Corp. De Benefit Corporations moeten van de Amerikaanse uitgever voldoen aan strikte maatschappelijke en sociale normen en ook bewijs leveren dat ze niet alleen gericht zijn op winst, maar ook de wereld willen veranderen. De bekendste B Corps zijn ijsmerk Ben & Jerry's en sportkledingfabrikant Patagonia.

Handvol Nederlandse B Corps

In Nederland is het nog een exclusief clubje dat het B Corp-logo mag voeren, waaronder sociale investeerder Pymwymyc vermogensbeheerder Double Dividend, slaafvrije chocoladeproducent Tony's Chocolonely, en Dopper, dat met herbruikbare waterflessen tegen de plastic soep strijdt. Deze maand mogen Text to Change, dat marktonderzoek in Afrika doet en Beebox, de bezorgservice voor regionale biologische etenswaren, een B Corp certificaat voeren.

Doorgezaagd

'Daarvoor zijn we flink doorgezaagd in een aantal vragenrondes,' zegt Beebox-directeur Walter Halberstadt, 'waarbij we telkens bewijs moesten overleggen. We zeggen dat we 90 procent biologische producten leveren: B Corp wil de certificering zien. We hergebruiken onze kratten: B Corp wil de stickers zien die dat aangeven. We claimen alleen met boeren uit Nederland te werken: ook dat is gecontroleerd.'

Maatschappelijke rol

Wat het nut is van een B Corp-certificaat? 'We moeten realistisch zijn: er zijn nog maar een paar bedrijven in Nederland B Corp. Maar onze droom is dat we in onze eigen keten kunnen samenwerken met andere B Corps, omdat je elkaars taal spreekt. Op kortere termijn  onderstrepen we er voor onze stakeholders mee dat we niet louter een commerciëel gerichte onderneming zijn, maar ook een maatschappelijke rol vervullen. B Corp draagt precies dat uit.'

Coöperatieve vereniging

Beebox is opgezet als coöperatieve vereniging. 'Daar hebben we bij het ontwerp van ons businessmodel bewust voor gekozen: we willen zowel de boer als consument rechtstreeks invloed geven in de keten. Beide geledingen zijn lid van de coöperatie, om te waarborgen dat we onze droom kunnen waarmaken: dat we als winstgevende onderneming voordeel bieden aan de consument, bij een goede opbrengst voor de boer.'

Nummer 2 na HelloFresh

Moet Halberstadt geen zaken doen met één hand op de rug? 'Ik geef als directeur leiding aan de Beebox BV en leg verantwording af aan het coöperatiebestuur met daarin boeren, burgers en business. Maar ik heb natuurlijk een mandaat. Als ik tussentijds bijvoorbeeld een overname zou willen doen, dan gaat dat in nauw overleg.' Terwijl de coöperatieve opzet ook zakelijke voordelen biedt: 'toen we begin dit jaar funding nodig hadden, was die zo opgehaald bij onze particuliere leden en leveranciers.' Beebox begon eind 2012 en draait volgens Halberstadt goed, al wil hij geen cijfers prijsgeven. 'We zijn na HelloFresh de nummer twee in onze markt van bezorgdiensten met landelijke ambitie.'

Ondernemers gezocht

De bottleneck is niet de aanvoer van verse producten, maar het aantal ondernemers dat als franchiser met Beebox aan de slag gaat. 'We hebben er nu 18, met dekking in de Randstad, Wageningen en Veenendaal. Dat mogen er best meer worden: we zoeken betrokken ondernemers die de verkoop, service en levering op zich willen nemen.' 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.