Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Welke groei past bij jou?

Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Dit keer: waarom is groei van je bedrijf zo belangrijk en hoe bepaal je welke groeidoelen reëel zijn?

Ik heb nog nooit een ondernemer enthousiast een krimpstrategie zien presenteren. Groei is onlosmakelijk verbonden met ondernemen, een soort heilige graal die energie geeft, bankiers gerust stelt en investeerders aantrekt. Zelfs verlies maken is acceptabel zolang de rode cijfers hun oorsprong vinden in onstuimige groei. 

Toch is enige nuance op zijn plaats. Niet elke business is booming. Niet elk bedrijf is in staat zijn eigen onstuimige groeicontext te creëren. Sowieso ligt groei door de huidige demografisch-economische situatie voor veel bedrijven niet echt voor de hand… In Nederland neemt de potentiële beroepsbevolking vanaf dit jaar bijvoorbeeld af, terwijl het totale aantal inactieven juist toeneemt. Combineer die trend met de wetenschap dat onze huizen minder waard zijn, de overheid moet bezuinigen, pensioenen minder ruimte en zekerheid bieden dan we hoopten, en banken minder speelruimte hebben en je snapt dat groeien geen automatisme is.

‘Ik realiseerde me onvoldoende dat de menselijke factor onze voornaamse groeibeperking is’

Zelf ondervond ik aan den lijve dat groei geen vanzelfsprekendheid is. Na mijn avonturen als jonge internetondernemer, met jarenlang honderden procenten ongebreidelde groei, dacht ik dat dit normaal was. Dus met ons opleidingsinstituut PuntEDU wilden mijn partners en ik eenzelfde stunt uithalen. De markt was er, maar waar vond je destijds snel voldoende gekwalificeerde mensen om de opleidingen op het door ons geambieerde kwaliteitsniveau te doceren? De menselijke factor was onze voornaamste groeibeperking. Dat realiseerde ik me destijds onvoldoende, dus poogden we ten koste van te veel geld en energie die groei te forceren.

Tegenwoordig weet ik dat exponentiële groei niet normaal is. Groei-explosies zijn slechts voorbehouden aan bedrijven die de juiste context vinden of creëren, dus met een schaalbaar product, een groeimarkt met sterke autonome vraag en een relatief eenvoudig uit te leggen marketingboodschap.

Ondernemers die hun context het beste weten in te schatten begrijpen welke vorm van groei bij hen past.

Groei heeft iets fascinerends. De hele evolutie is immers gebaseerd op allerlei vormen, snelheden en varianten van groei. Ik leerde ooit van Tony Robbins dat markten, bedrijven en economieën net als de natuur seizoenen en groeifasen kennen. Een volwassen markt (herfst) vraagt een andere aanpak dan een pioniersmarkt (lente). Het seizoen van een markt dicteert de context om te groeien. Ondernemers die deze context het beste weten in te schatten begrijpen welke vorm van groei bij hen past. In welk seizoen zit jouw markt?

En welk spel past het beste bij jouw bedrijf? Persoonsgebonden dienstverlening vraagt een ander spel met andere spelregels dan een schaalbaar industrieel product. Vraagt jouw markt om een marketingspel op basis van de wet van de grote aantallen? Of is het verstandiger te groeien in kwaliteit en steeds beter te worden in een bepaald specialisme? Steeds beter worden is óók groei!

Mijn meest bepalende groeiles is het zorgvuldig delen en overbrengen van de belangrijkste doelen en waarden.

Sprout cover December 2012Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe belangrijk die context ook is, mijn meest bepalende groeiles is het zorgvuldig delen en overbrengen van de belangrijkste doelen en waarden. Blind aannemen dat jouw team wel zal begrijpen wat de doelen zijn, is een denkfout. Dat vraagt tijd en aandacht. Je kunt pas echt groeien als je in volledig vertrouwen belangrijke aspecten van de onderneming kunt delegeren. Ik probeer dan ook graag mensen om me heen te verzamelen die beter zijn dan ik. Periodes dat ik zelf niet scherp was, of mijn ego me in de weg zat, zijn achteraf te herkennen aan het team dat ik om heen verzamelde: mensen die energie kostten en mij en de rest van het bedrijf omlaag trokken. Het gevolg? Ik werd te veel ‘IN the business’ gezogen en kon niet ‘ON the business’ werken. Dus iedere verandering, of dat nu groei was of krimp, liet me keihard tegen mijn eigen grenzen aanlopen.

De vraag is: waar liggen de grenzen van jouw groei? Want iedere ondernemer krijgt de groei die hij verdient.

Arko van Brakel beantwoordt in Sprout magazine maandelijks vragen van lezers. Wil jij hem advies vragen over iets waar je in je bedrijf tegenaan loopt? Mail je vraag dan naar [email protected]