Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Welke producten mag je doorverkopen?

Het kan heel aantrekkelijk lijken voor ondernemers: producten goedkoop inkopen en doorverkopen. Toch kun je hiermee in grote problemen komen.

doorverkopen producten

Producten goedkoper inkopen blijkt niet altijd voordelig voor de onderneming. Zeker als je handelt in producten van grote merken, kun je met een ogenschijnlijk koopje in grote problemen komen. Martijn Noordermeer is ondernemingsrechtadvocaat bij de Utrechtse Juristen Groep.

Hij geeft in dit artikel een voorbeeld van een internetondernemer die in de problemen is geraakt door het doorverkopen van producten.

Producten doorverkopen: merkkleding

Noordermeer: ‘Een paar weken terug meldt zich bij mij een internetondernemer, we noemen hem X. Hij is gedagvaard door een groot Amerikaans kledingmerk. Zijn webwinkel verkoopt kleding van dit merk aan consumenten in Nederland.

X koopt deze producten in de reguliere (outlet) handel in de Verenigde Staten, waar de prijzen veel lager zijn dan op de Nederlandse markt. De merkkleding wordt met vermelding van naam en logo aangeboden via de webwinkel. Maar X – je voelt hem al – is geen officieel distributeur.’

Wanneer is het vrije handel?

‘In de dagvaarding vordert het kledingmerk dat X onmiddellijk stopt met de verkoop van de merkkleding. X is verbaasd, want wat hij doet is toch toegestaan? Hij koopt immers, zo denkt hij, de merkkleding op een reguliere manier in de Amerikaanse winkels en verkoopt het vervolgens met inachtneming van de Nederlandse (e-commerce) regelgeving,’ aldus Noordermeer.

Er is inbreuk op merk- en auteursrechten

De merkhouder kan zich volgens Noordermeer verzetten tegen het gebruik van haar merk. Dat kan door X op grond van de Gemeenschapsmerkverordening en het Benelux Verdrag inzake de Intellectuele Eigendomsrechten (BVIE) te dagvaarden. X heeft namelijk geen toestemming gekregen van de merkhouder voor verkoop in Nederland.

Noordermeer: ‘Ook heeft hij geen gebruik gemaakt van de exclusieve distributiekanalen van het merk in de Europese Economische Ruimte (EER).

Tot slot maakt hij ook nog auteursrechtelijk inbreuk op de rechten van het kledingmerk door de vermelding van naam en logo op zijn site.’

Wat zijn de risico’s?

Wanneer X zijn activiteiten niet staakt, zal hij volgens Noordermeer worden veroordeeld dat te doen op straffe van een dwangsom. ‘Daarnaast moet hij opgave doen van de verkopen die hij heeft gedaan (met allerlei aanvullende informatie) en (uiteindelijk) de winst afdragen. Tot slot loopt hij ook nog het risico te worden veroordeeld in de proceskosten.’

Noordermeer: ‘Normaal gesproken is dat een forfaitair, redelijk laag bedrag, maar bij geschillen over intellectuele eigendomsrechten kan de rechter een reële kostenveroordeling uitspreken. Dat betekent dus dat alle advocaatkosten van de wederpartij moeten worden betaald. Dat kan oplopen tot vele duizenden euro’s (bedragen van € 15.000,- zijn in dat verband niet ongebruikelijk).’

Conclusie: zorg voor toestemming van de merkhouder bij doorverkopen producten

‘Het is verleidelijk om merkproducten te kopen op een goedkopere markt en dan hier te verkopen. Maar zonder toestemming van de merkgerechtigde mag het niet. Zeker de grotere merken doen er alles aan om hun Europese afzetmarkt (en dus hun distributeurs op die markt) te beschermen,’ aldus Noordermeer.

Noordermeer: ‘Alleen wanneer de producten met toestemming van de merkhouder op de Europese markt zijn gebracht kun je met een gerust hart die producten daar kopen en doorverkopen.’

Producten doorverkopen en de Belastingdienst, hoe werkt dat precies?

Artikelen doorverkopen kan een slimme manier zijn om geld te verdienen. Hoe het met de Belastingdienst zit, verschilt per situatie. Pas als je op regelmatige basis producten doorverkoopt, ziet de belastingdienst jou als ondernemer. Dan neem je deel aan het economisch verkeer en maakt winst.

De belastingdienst beoordeelt of je ondernemer bent en kijkt hierbij naar een aantal punten:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • De (hoogte van de) winst;
  • Zelfstandigheid van de werkzaamheden;
  • Hoeveel tijd je in deze activiteiten steekt;
  • Aanwezigheid van meerdere opdrachtgevers;
  • Jouw kapitaal.

Daarnaast wordt gekeken of je ondernemersrisico loopt. Bijvoorbeeld of je afhankelijk bent naar de vraag van jouw producten. Of dat er een kans bestaat dat klanten of opdrachtgevers niet betalen.

Voor meer informatie over het doorverkopen van producten en of je inderdaad als ondernemer gezien wordt, kun je contact opnemen met de Belastingdienst.

Vragen over het doorverkopen van producten:

Wanneer mag je (merk)producten doorverkopen?

Martijn Noordermeer (ondernemingsrechtadvocaat UJG): ‘Alleen wanneer de producten met toestemming van de merkhouder op de Europese markt zijn gebracht kun je met een gerust hart die producten daar kopen en doorverkopen.’

Is het legaal om door te verkopen?

‘Niet altijd. Als het gaat om merkproducten, mag het alleen wanneer de producten met toestemming van de merkhouder op de Europese markt zijn gebracht,’ aldus Martijn Noordermeer (ondernemingsrechtadvocaat UJG).

Wat zijn de risico's van het doorverkopen van producten?

‘Je kunt gedagvaard worden door een merkhouder en veroordeeld worden om je activiteiten te staken op straffe van een dwangsom. Je moet daarnaast opgave doen van de verkopen die je hebt gedaan (met allerlei aanvullende informatie) en (uiteindelijk) de winst hierover afdragen. Tot slot loop je ook nog het risico te worden veroordeeld in de proceskosten. (bedragen van € 15.000,- zijn in dat verband niet ongebruikelijk),’ aldus Martijn Noordermeer (ondernemingsrechtadvocaat UJG).