Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werknemer zoekt collega

Personeel vinden is een dure en tijdrovende klus. Advertenties plaatsen, eventueel een uitzendbureau in de arm nemen en dan maar hopen dat de persoon bij uw bedrijf past. Waarom begint u niet met netwerven?

De werkwijze is een trend aan het worden: steeds meer bedrijven gebruiken hun eigen personeel voor het vinden van nieuw talent. ‘Netwerven’ blijkt veel op te leveren en de kosten zijn laag. Een bonus, cadeau of een weekendje weg blijkt meestal al voldoende om medewerkers op zoek te laten gaan naar leuke en goede nieuwe collega’s.

Bij internetbureau Tam Tam in Delft doen ze al zo’n drie jaar aan netwerven. Specialisten kennen specialisten en daarom is netwerven een perfecte manier om aan goede mensen te komen, zegt Paul Manuel, oprichter en partner van Tam Tam. “Er zijn voldoende goede ict-specialisten, maar je moet ze weten te vinden. Onze medewerkers gaan op zoek naar mensen van wie ze denken dat ze binnen de cultuur van ons bedrijf passen.”

Het personeelsbestand van Tam Tam is het afgelopen jaar gegroeid met veertig procent. Meer dan de helft van de nieuwe medewerkers is aangedragen door het eigen personeel.

Dat netwerven écht effectief is, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Leuven. Personeel dat is binnengekomen via netwerven blijft langer bij de werkgever, omdat ze uit eerste hand weten hoe het bedrijf werkt en welke sfeer en cultuur er heerst.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer over netwerven leest u in nummer 10 van Sprout.