Werner Vogels: 'Zo hou je startups in Europa'

Werner Vogels is cto bij webgigant Amazon. De Nederlander is deze week in Amsterdam om de European tech entrepreneur of the Year awards uit te reiken. Onze man bij Amazon vertelt wat hij van de Europese startup cultuur vindt.

Werner Vogels behoeft geen introductie. Hij is verreweg de bekendste Nederlander in de Amerikaanse techindustrie. Als cto van Amazon helpt hij bedrijven zoveel mogelijk van hun ict in de cloud van Amazon onder te brengen. "95 procent van de startups maakt van onze infrastructuur gebruik."

Volgens Vogels maakt de opkomst van cloud computing en big data het speelveld waarin bedrijven als Amazon, maar ook grote multinationals als Unilever en Shell opereren en dat van de startups die gisteren bij de Europioneer Awards waren steeds gelijker. "Ook multinationals worden weer gedwongen als startups te gaan opereren."

Zijn boodschap aan de ondernemers: ze moeten zich niet door grote bedrijven laten weerhouden om een markt te veroveren. "Startups hebben echt het grote voordeel dat ze snel kunnen handelen. Corporates denken in termen van generaties producten, die ze steeds weer aan dezelfde klanten moeten verkopen."

Startups kunnen winnen van Shell en Unilever

Startups kunnen veel sneller schakelen, hebben de vrijheid om binnen tien weken een product op de markt te zetten, en zich op andere klanten te richten. Die flexibiliteit hebben startups altijd gehad, maar als gevolg van cloud computing hoeven startups volgens Vogels niet meer te investeren in bijvoorbeeld de it-infrastructuur om heel snel op te schalen. De starters hebben volgens hem toegang tot dezelfde faciliteiten als grote bedrijven.

"In die zin onstaat er echt een gelijk speelveld waar je als jonge ondernemer nu van een groot gevestigd bedrijf als Shell of Unilever kunt winnen. Er is momenteel een extreem tekort aan kapitaal in de economie, er heerst grote onzekerheid, in zo'n omgeving moeten grote bedrijven zich weer als startups gaan gedragen willen ze overleven." Hij wijst erop hoe Unilever nu een deodorant ontwikkelt.

Dat product wordt niet langer ontwikkeld op basis van marktonderzoek, maar Unilever maakt gebruik van biometrie en genetische informatie. Bij zo'n ontwikkelingsproces wordt enorm veel data opgeslagen en verwerkt. "Je ziet dat zo'n bedrijf echt in beweging komt en dat dit soort bedrijven nu doen waar succesvolle startups ook goed in zijn: volledig focussen op de wat de consumer wil en de focus leggen op het maken van het beste product."   

Heeft u wel tijd om naar Amsterdam af te reizen? 

"Ik blijf een band houden met Nederland en Europa, ik ben hier nog steeds bij startups betrokken. Ik vind het een heel goed initiatief dat er meer aandacht komt vanuit Europa voor de techstartups en het creëeren van een sterkere startupcultuur." 

Vanuit Nederland trekken juist veel startups naar de VS. Is uw boodschap dat ze hier moeten blijven?

"Nee, dat het gebeurt is een boodschap voor het ecosysteem hier. Startups voelen zich gedwongen naar de VS te gaan en dat zou niet hoeven te gebeuren. Je kunt het de startups zelf niet kwalijk nemen, maar het geeft wel aan dat er nog veel moet gebeuren."

Wat moet volgens u in Europa veranderen?

"Ik denk dat wat The Next Web doet erg belangrijk is als boost voor het ecosysteem. Ik kom daarvoor graag naar Amsterdam om dat te ondersteunen. Het creëren van een netwerk van ondernemers en investeerders is een eerste belangrijke stap. Ik probeer er ook een rol in te spelen door startups te adviseren. (EvdO: Gidsy en Nalden bijvoorbeeld). Er moeten meer van dit soort initiatieven komen." 

Welke startups heeft u deze week al gespot?

"De winnaar van de European entrepreneur of the Year-award, Soundcloud, is volgens mij een mooi voorbeeld van hoe het ecosysteem kan werken. Het is echt onstaan vanuit een liefde voor een mooi product en via experimenteren tot het juiste eindproduct gekomen. De ondernemers zijn ook mensen die op veel verschillende plekken hebben gewoond en niet gebonden zijn aan 1 land. Juist dat verder denken dan je eigen grenzen is extreem belangrijk."  

  

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!