Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werven van personeel

Uw onderneming groeit volgens verwachting. Maar omdat uw bedrijf nog steeds relatief klein is moet u geregeld ‘nee’ verkopen aan potentieel interessante klanten. U ziet kansen aan uw neus voorbij gaan en beseft: het is tijd voor een structurele oplossing, het is tijd voor personeel.

Het werven van uw eerste werknemer is geen routineklus. De eerste werknemer moet van alle markten thuis zijn en wordt voor langere tijd uw rechterhand. In sommige gevallen wordt het zelfs uw vertrouwenspersoon en klankbord.

 

Het eerste personeelslid zet ook de teneur voor het toekomstige personeelsbeleid en weet na verloop van tijd net zoveel van de onderneming als uzelf. Zo iemand wordt onmisbaar en is lastig te vervangen. Besteed aan dit selectietrajact voldoende tijd, ook al heeft u op het moment heel dringend iemand nodig.

Bij de tweede, derde en volgende vacatures zult u merken dat het vinden van de juiste persoon steeds makkelijker gaat.

 

Het werven van personeel is een proces van drie stappen: 

  1. Opstellen van een functieomschrijving; 
  2. Schrijven van een advertentie; 
  3. Uitzetten van de vacature via verschillende kanalen.

1. Opstellen van een functieomschrijving
Als u niet precies weet wat u zoekt, zult u het ook niet vinden. Bij het opstellen van een functieomschrijving begint u met het opsommen van de taken die de nieuwe medewerker moet gaan vervullen. Gaat het om een nieuwe functie? Dreigt de nieuwe medewerker te worden opgezadeld met een aantal vervelende klusjes die bij de reeds aanwezige medewerkers steeds blijven liggen, dan is het wellicht een idee om de taken opnieuw te verdelen.

Aan de hand van de lijst met taken kunt u analyseren aan welke eisen de nieuwe medewerker moet voldoen. Het gaat daarbij niet alleen om opleiding, vakinhoudelijke kennis en ervaring, maar ook om eigenschappen en vaardigheden. Een team functioneert beter wanneer de medewerkers verschillende teamrollen kunnen vervullen. Zoekt u een energieke persoon die anderen gemakkelijk enthousiast maakt en in beweging kan zetten? Of zoekt u iemand die goed prioriteiten kan stellen en de grote lijn in de gaten houdt? Moet de persoon stressbestendig zijn of moet het een tactvolle persoon zijn die goed met lastige klanten kan omgaan?

Nuttige links:

Aan de hand van de zojuist gemaakte analyse kunt u een functieomschrijving op papier zetten. Deze dient later als basis voor wervingsmateriaal, zoals een personeelsadvertentie of een online opdracht in een vacaturebank. In de functieomschrijving staat hoe de functie in het bedrijf past.

U vertelt in algemene termen het doel van de functie, de verantwoordelijkheden en taken. Ook zult u een titel voor de nieuwe functie moeten verzinnen: bedenk daarbij dat de titel Account Executive een ander type kandidaat aantrekt dan een vacature voor een Verkoper.

2. Schrijven van de advertentie
Een functieomschrijving is nog geen advertentie. In een advertentie neemt u een samenvatting van de functieomschrijving op, aangevuld met zaken als: 

  • Opleidings- en ervaringseisen; 
  • Eigenschappen en vaardigheden; 
  • Arbeidsvoorwaarden; 
  • Bedrijfsinformatie; 
  • Contactinformatie.

Onderaan de advertentietekst geeft u niet alleen aan hoe kandidaten kunnen solliciteren, maar ook bij wie ze terechtkunnen voor het inwinnen van meer informatie. Vergeet ten slotte niet te vermelden tot welke datum er gesolliciteerd kan worden.

Belangrijk bij het schrijven van een goede advertentietekst is dat u gekwalificeerde kandidaten enthousiast maakt en tegelijk voorkomt dat mensen die niet aan de eisen voldoen reageren. Noem de vaardigheden die absoluut noodzakelijk maar moeilijk te vinden zijn.

 

Zoekt u een webontwikkelaar die uw webwinkel gaat bouwen en hebt u geen tijd om eerst iemand op te leiden, dan kun u om “minimaal 5 jaar ervaring met PHP en MySQL” vragen. Wees streng en duidelijk in uw eisen; u kunt ze altijd nog wat versoepelen.

3. Vacature uitzetten via verschillende kanalen
Misschien gebruikt u aanvankelijk uw persoonlijke netwerk van voormalige studievrienden en collega-ondernemers voor het vinden van de eerste medewerkers. Deze bron raakt snel leeggevist en biedt weinig garantie dat u de beste persoon voor de job krijgt.

 

Extern werven via kranten en vacaturesites is dan de oplossing. Voor laaggeschoolde banen wordt nog veel gebruikgemaakt van regionale kranten en huis-aan-huis-bladen. Hoger opgeleide medewerkers vindt u via de zaterdagbijlages van de landelijke dagbladen, vakbladen en vacaturesites.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Online werven heeft een aantal voordelen ten opzichte van het werven in een krant of tijdschrift: 

  • Gemak: Kandidaten kunnen een vacaturedatabase gemakkelijk doorzoeken en hoeven niet door tientallen krantenpagina’s te speuren op zoek naar die ene, passende vacature. Bovendien is een vacaturedatabase op elk moment van de dag te raadplegen. 
  • Goedkoop: Het plaatsen van een online advertentie is vele malen goedkoper dan het plaatsen van een vacature in een krant of tijdschrift. De advertentie komt daar wel onder ogen van veel lezers, maar voor de meeste lezers is de advertentie niet relevant. 
  • Extra functies: Kandidaten kunnen via e-mail of SMS worden geattendeerd op passende functies. 
  • Zelf zoeken: Bij veel vacaturesites kunt u zelf CV’s doorzoeken. 
  • Rapportages: U kunt als werkgever precies zien hoeveel mensen uw advertentie hebben bekeken, hebben doorgestuurd of erop hebben gereageerd. 
  • Bereik: Met een vacaturesite bereikt u een veel grotere doelgroep dan met een krantenadvertentie.
  • Doorplaatsing: Veel vacaturebanken zijn met elkaar verbonden of zorgen voor doorplaatsing van vacatures op relevante websites. Zo worden vacatures voor IT-functies die via het ICT Carrière Platform van Computable zijn geplaatst ook getoond op websites zoals Tweakers.net, Automatiseringgids.nl, PCMweb.nl, Array.nl, Informatie.nl en ITBeheermagazine.nl.