'Wij willen de rol van het uitzendbureau verkleinen'

Minder uitzendbureau, en meer snelheid en transparantie. Dat is het uitgangspunt van Flexbook, een nieuwe online marktplaats waar mensen in de horeca werk kunnen scoren. Wat oprichter Diederik Keverling Buisman betreft past het model ook goed in andere branches.

Hoewel Flexbook zelf ook een uitzendbureau is, heeft het model veel weg van zzp-marktplaatsen als Hoofdkraan.nl of Freelance.nl: Opdrachtgevers en flexwerkers worden aan elkaar gekoppeld, waarbij flexwerkers een profielpagina hebben met pasfoto en reviews van opdrachtgevers. 'ZZP-platforms zijn er genoeg, dus waarom niet voor flexwerkers?', zegt Keverling Buisman.

'We willen de rol van het uitzendbureau terugbrengen en meer richting do-it-yourself.' Een uitzendbureau is normaal gesproken verantwoordelijk voor het werven, plannen, selecteren en payrollen, legt hij uit. 'Wij doen alleen nog maar de werving en de payrolling. Alles daartussen wordt door de opdrachtgever gedaan.'

Dat zorgt volgens Keverling Buisman ook voor 'in de regel' lagere tarieven, al kan hij de exacte bedragen niet prijsgeven. En snelheid: Volgens Keverling Buisman kunnen horecabedrijven Binnen een kwartier 5 tot 10 reacties verwachten.

De flexwerkers zijn wel gewoon bij Flexbook in dienst. Zij vullen aan het einde van hun dienst hun gewerkte uren in de app, en krijgt na een paar dagen uitbetaald. 

Verdienmodel

Uiteindelijk is het doel dat ondernemers makkelijk mensen kunnen inschakelen, bijvoorbeeld bij ziekte en snel opschalen bij evenementen. Ondernemers betalen geen abonnementskosten; het verdienmodel Flexbook is gebaseerd op een opslag op het uurloon dat wordt uitbetaald.

Wie zijn wij om te bepalen wat de goede match is? 

Na een klus wordt de flexwerkers beoordeeld, wat hem of haar uiteindelijk hoger of lager in de lijst zet. 'Wie zijn wij als uitzendbureau om te bepalen wat de goede match is?', zegt hij over die aanpak.

Ervaring

De beloning van de in te huren flexwerkers wordt gekoppeld aan zijn of haar leeftijd, ervaring en kwaliteiten. 'Zoek je een barman, dan heb je toch een wat meer gekwalificeerde medewerker nodig dan bijvoorbeeld iemand die de glazen ophaalt', licht Keverling Buisman toe. 'In de praktijk wordt dit onderscheid niet gemaakt en krijgt iedereen hetzelfde loon. Een goede ervaren en daardoor gewilde barman wordt bij ons beter betaald dan een jonge student die even snel wat geld wil verdienen.’

Op dit moment bepalen de werkgevers het loon van de flexwerker, op basis van leeftijd (waaronder de jeugdlonen) en functie. 'Het is ons streven om In de toekomst de flexwerker te laten bepalen welk loon ze willen hebben, met als minimum wat de opdrachtgever heeft opgegeven. Wanneer een flexwerker veel wordt gekozen en goede reviews krijgt, kan ik me voorstellen dat deze zijn of haar loon zal verhogen. Zo ontstaat er echt marktwerking, waar vraag en aanbod bij elkaar komen. '

Selectie

Om een goede balans tussen flexwerkers en opdrachtgevers te krijgen begint Flexbook met 1 stad, Amsterdam. 'We selecteren nu nog streng, om voor voldoende diversiteit in het aanbod te zorgen. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat wij niet bepalen wie er op komen, maar dat de reviews voor die filter zorgen.'

We selecteren nu nog streng

Flexbook ging afgelopen december live, en telt nu zo'n 250 flexwerkers en 40 bedrijven. ‘En er komen elke week meer bij.’ Ook enkele horecaketens zouden inmiddels interesse hebben getoond. In de loop van dit jaar wil de dienst ook in andere steden en bedrijfstakken aan de slag. 'Het model leent zich ontzettend goed voor andere branches, zoals transport, retail, productie.’

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl