Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wk 43: Appatize, SellAnApp en de Vermogensmediair

De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. Ditmaal zijn SellAnApp, de Vermogensmediair en Appatize geselecteerd.

Wil je je startup ook kenbaar maken? Stuur een mail naar bas at sprout.nl, voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

 

SellAnApp

De groei en behoefte aan applicaties neemt met de dag toe. Zo ook de ideeën om er één te maken, maar lang niet iedereen kan developen. Milan van den Bovenkamp en Aernoud Dekker zijn daarom van plan een platform te lanceren dat iemands idee van ‘doodle tot business’ realiseert.

SellAnApp gaat volgens planning eind dit jaar de testfase in en wil de distributiewijze van apps verbeteren. Daar waar deze branche nu nog een ‘incrowd wereldje’ voor developers en designers is, kan straks iedereen de markt instappen. Het enige wat je nog wel nodig hebt, is een duidelijk idee van wat de app moet kunnen en hoe dat er ongeveer uit moet zien. Als je dat beeld voor je hebt, verzamelt het platform van SellAnApp een team van designers, marketeers en last but not least investeerders. Van den Bovenkamp (foto): “Dat is interessant voor consumenten met een goed idee voor een app, maar ook voor bedrijven die een idee voor een business app willen initiëren en de community willen vragen om input.”

A la Kickstarter proberen de ondernemers via crowdfunding geld voor iemands app in te zamelen. Iedereen kan investeren: particulieren, bedrijven, angels of investeringsvehikels. Om ervoor te zorgen dat je jezelf kandidaat kan stellen voor dit groeikapitaal, stelt hun site calculator- en designtools beschikbaar waarmee je een conceptversie en het benodigde bedrag van de app online kan presenteren. Wanneer er voldoende kapitaal is verzameld, naast het geld dat de bedenker mogelijk zelf inlegt, zet een zogenaamde ‘Wizard’ zijn skills in om de app te ontwerpen. Daarbij overlegt hij online met de bedenker. De Wizard krijgt in ruil voor zijn werk een fixed prize of een marge over de eventuele inkomsten van de app. Van den Bovenkamp: “Wij hebben een developmentpartner die de apps voor de klant uiteindelijk kan bouwen.”

Revenue share

Intussen kunnen de funders, die ook een marge krijgen van de toekomstige inkomsten van de app, tijdens de productie feedback geven aan de designer. Aan het einde van de rit kan SellAnApp een campagne voor je app opzetten, door bijvoorbeeld banners op nu.nl of Google te plaatsen of een review te regelen bij iphoneclub.nl. Voor deze laatste service heb je uiteraard wel weer geld nodig, dat je ook op de site kan inzamelen door middel van crowdfunding. “En als je zonder ons al een app gebouwd hebt, kun je bij SellAnApp ook louter funding regelen voor de promotie ervan”, zegt Van den Bovenkamp. “Wij verwachten dat daar veel belangstelling voor is, omdat momenteel negentig procent van de apps in de wereld te weinig succes boekt. Niet altijd omdat de app van slechte kwaliteit is, maar vooral omdat deze niet opvalt bij de grote massa aan potentiële gebruikers.”

In ruil voor haar diensten wil SellAnApp ook een revenue share van de app ontvangen, een constructie die ook het verdienmodel van Van den Bovenkamp en Dekker vormt. “Het is net als bij de AppStore. Apple krijgt dertig procent van de inkomsten, en wij denken eraan om ook van zo’n percentage uit te gaan.”

Symbid

Tot nog toe is de geplande lancering van SellAnApp (zie ook de demovideo onderaan) echter nog geen voldongen feit: de ondernemers hebben eerst 150.000 euro startkapitaal nodig. En daarvoor maken ze zelf ook gebruik van crowdfunding, aan de hand van platform en Sproutpartner Symbid. “In ruil hiervoor geven we 55 procent van onze aandelen weg. We hebben de eerste helft binnen en zijn daarom de site al aan het ontwikkelen. Nu de andere helft nog.”

Bij SellAnApp kunnen klanten trouwens niet net als bij Symbid microfinancierders een belang laten nemen in het bedrijf achter de app en dat heeft een goede reden. “Daar hebben we over nagedacht, maar dat zou juridisch gezien veel tijd kosten. Kickstarter werkt ook niet zo, dat is eigenlijk een soort pre-order website. Elk crowdfunding platform heeft z’n eigen methodes. Bovendien denken we dat de investeerders, naast dat ze een revenue share krijgen, al bijzonder trots worden van het feit dat ze medeverantwoordelijk zijn voor de lancering van een app. Of ze zijn gewoon blij dat die app eindelijk bestaat, omdat ze hem zelf willen gaan gebruiken.”

SellAnApp from NewLogics on Vimeo.

Appatize

Ondernemer Leon Pals staat met twee partners aan de vooravond van de lancering van Appatize. Met deze gratis applicatie, die zowel op de mobiel als de pc draait, kunnen horeca-ondernemers online reserveringen opnemen en hun menu wereldkundig maken en dagelijks updaten.

Hoe kwam Appatize tot stand?

Appatize is ontstaan uit een samenwerking tussen mij en twee partners. Ikzelf (foto, red.) en Glenn Windhouwer hadden op een gegeven moment een plan voor de horeca, waar we uiteindelijk niets meer mee gedaan hebben. Glenn kwam echter later naar mij toe met een sterker plan en het benodigde team om deze app te gaan realiseren. Omdat ik zelf actief ben in de startup scene en uit een horeca gezin kom, heb ik het concept kunnen vormgeven tot aan wat we momenteel aan het ontwikkelen zijn.”

Wat bieden jullie precies?

“Een horeca-ondernemer kan met Appatize zeer simpel via bijvoorbeeld een iPhone een profiel aanmaken met contactinfo en zijn menukaart. De menukaart is in onze visie extreem belangrijk omdat men die momenteel niet online kan vinden en de sleutel biedt tot erg interessante functionaliteiten. Zodra de horeca-ondernemer een account heeft aangemaakt, kan hij hier ook eventueel een eigen URL aan koppelen zodat het Appatize-profiel als website kan fungeren. Doordat de app zeer eenvoudig in gebruik is, kan de chef vanuit de keuken via zijn of haar mobiel de dagspecialiteit selecteren en eventueel een gerecht van het menu verwijderen als het toevallig is uitverkocht.”

Wat maakt Appatize onderscheidend?

“Momenteel zijn er diverse apps die gericht zijn op gebruik in de horeca en elk doen ze iets unieks. Wat wij echter momenteel met Appatize willen realiseren, is de basis leggen voor een app die uiteindelijk praktisch alles zou kunnen.

Dit gaan we bereiken door de horeca-eigenaren zelf het heft in handen te laten nemen. Zij zijn namelijk degenen die het beheer over hun eigen online identiteit zouden moeten hebben, terwijl dit momenteel in handen ligt van websites zoals iens.nl en eet.nu. En die bieden eigenlijk naast recensies en contactinformatie vrij weinig functionaliteit.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Appatize is momenteel nog volledig met eigen geld en vooral veel tijd opgezet. Om hiervan het een en ander terug te verdienen zullen we Appatize zeer waarschijnlijk met een freemium model lanceren. Dat zal inhouden dat horeca-ondernemers gratis een profiel aan kunnen maken, maar bijvoorbeeld zullen betalen voor het versturen van een aanbieding aan de gasten die dat restaurant volgen. Er zijn nog tal van andere manieren om Appatize te monetariseren, maar momenteel ligt onze focus op de horeca-ondernemer die Appatize eerst moet gaan gebruiken.”

Wat moet er nog gebeuren?

“De planning is dat we eind dit jaar de private beta zullen testen met de mensen die zich momenteel al aanmelden en met nationale horeca. Men kan zodra we live gaan gewoon op Appatize.it terecht, door het invoeren van de url of door het scannen van een QR-code.

Begin volgend jaar willen we Appatize gaan aanbieden aan elke horeca ondernemer en in april aan elke gebruiker. We willen wel alvast horeca-ondernemers en anderen uitnodigen zich in te schrijven op onze Guest-list via Appatize.it, zodat je uitgenodigd kan worden om deel te nemen aan de private beta en kans te maken op een uitnodiging voor een van onze toekomstige events.

Eind volgend jaar rekenen wij erop dat Appatize in de Nederlandse horeca bekend staat als de oplossing voor de online identiteit van restaurants. Daarnaast willen we met de draaiende app eind dat jaar uit de beta stage en officieel wereldwijd lanceren.”

De Vermogensmediair

Jasper van Loon en Thomas Paardekooper claimen dat hun startup sinds juni ‘de eerste onafhankelijke intermediair voor vermogensbeheer in Nederland’ vormt. “Onze site maakt het voor particulieren eenvoudiger de juiste vermogensbeheerder te vinden”, vertelt Van Loon (foto links).

Met welk idee hebben jullie de site opgezet?

“Onafhankelijk en gratis advies op het gebied van vermogensbeheer. De Vermogensmediair is een variant op ‘de Hypotheker’ en ‘Independer‘, alleen dan gespecialiseerd in vermogensbeheer. Het afgelopen half jaar hebben we de vermogensbeheerders in Nederland langs de meetlat gelegd. Om vervolgens particulieren de helpende hand te bieden bij het vinden van de juiste vermogensbeheerder.”      

Hoe zijn jullie zelf aan voldoende vermogen gekomen?

“De opstartkosten waren relatief laag. Onze website is de grootste kostenpost. Hierdoor kunnen we het voorlopig zelf financieren en zijn we gelukkig niet afhankelijk van de bank of een externe investeerder.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Op het moment dat we een cliënt in contact brengen met de vermogensbeheerder van zijn keuze, krijgen wij een eenmalige vergoeding van de betreffende vermogensbeheerder. Deze vergoeding is bij alle vermogensbeheerders gelijk om onze onafhankelijkheid te waarborgen.”

Wat gaat er volgens jullie plan gebeuren?

“Onze ambitie is een begrip te worden op het gebied van vermogensbeheer. We hopen binnen een aantal jaren te worden erkend als dé onafhankelijk specialist voor vermogensbeheer. Om dat doel te behalen, streven we naar 300 aanvragen in 2012. De omzetverwachting voor 2012 is om en nabij € 100.000,-.”

Deze startups werden eerder belicht:

Week 42: Bloeikapitaal, BidMyBill en Solve Media

Week 40: Happzy, Giftcard Central en BrandsToday

Week 35: Egeniq, Markita, Popshared en Travelbird

Week 34: Storify, Booktrack en Erply

Week 33: Groupchat, NRC’s curatiesite en Ticketometer

Week 31: Reach.ly, Nodeable, Pagelever en 72hDeals

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Week 29: Vizualize.me, Refine.io, WePay en One Block off the Grid

Week 28: Crowdseat, GapAd, UpTeam en Blossom Minds